Ulv I Startet 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2009 Hei, På fredag er det meldt om laber bris, 6 m/s fra vest-sørvest forbi Tønsberg Tønne. (og Rakke) Byr dette på noen bølger som bør tas høyde for og bør gå lengre ut eller lignende? Passerer nok dette stedet på ettermiddagen/kvelden tenker jeg. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Fru Jacobsen Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 (redigert) Hei Ulv I, når du kommer til Tønsberg tønne, så er du ferdig med det verste, jeg vet ikke hvordan du tusler oppover men det er fra Kragerø og opp forbi Svenner du vil få den verste sjøen. Du får jo sjøen inn på låringa oppover men for å slippe ubehageligheter med jentungen (var det ikke det?) og kona så ville jeg kanskje valgt å gå dette strekket på morgenen, da er det som regel stille og fint. Selv en 6-8 m/s kan dra opp litt sjø når den kommer sønnafra. (Absolutt ingen farlig sjø men kanskje nok til å gjøre det ubehagelig for familien) Redigert 16.Juni.2009 av Kingsea (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Ulv I Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Ok, vi kommer nok til å ta en pause på tårnbrygga på jomfruland, deretter har vi lyst til å sette kursen videre etter litt mat og strekke på ben osv. Cito vil sikkert ut å "lese litt aviser" og strø litt langs stiene.. :) Blir det for ille sjø så overnatter vi nok på jomfruland tenker jeg og setter kursen videre tiiiiidlig på lørdagen.. Vil jeg kunne få en ide om hvordan sjøen er mellom jomfruland og svenner på strekket fra risør til jomfruland? eller vil det kunne bygge seg enda mer opp på strekket etter jomfruland? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Vil jeg kunne få en ide om hvordan sjøen er mellom jomfruland og svenner på strekket fra risør til jomfruland? eller vil det kunne bygge seg enda mer opp på strekket etter jomfruland? Min erfaring tilsvarer et 2 x ja på disse spørsmål! Selv vil jeg vel anse 6 m/s fra sydvest som nokså grei skuring med din båt på dette strekket, har sett langt mindre båter her og i mere vind uten at de har hatt noe problem. Er det bare en transportetappe så hold deg lengre ute, har du bedre tid så gå innom Nevlunghavn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fru Jacobsen Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Laber bris fra sydvest er selvfølgelig ingen problem med din båt men du må også se litt på hva det blåste dagene før og hvilken vind det har vært lenger ute de siste dagene. Det kan være mye gammel sjø der ute. Men som Mouche sier; er det litt sjø så hold deg lenger ut. Da ville jeg gått rett fra Jomfruland og inn vestapå Svenner. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hansi Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Gå ut mellom Stråholmen og Jomfruland og sett kursen direkte mot Svenner er min anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Passerer du syd for Tvistein Fyr (Tvesten) så hold litt avstand. Det går fra meget dypt til ganske mye grunnere og der drar gjerne sjøen seg litt opp. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hansi Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 (redigert) Hvis meldingen på 6 m/s holder blir det neppe noe problem om en går litt lenger inne heller. Men greit med god avstand hvis en ønsker det. Redigert 16.Juni.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Takk for tipsene, dem tas med i planleggingen :-) Har aldri vært så langt med båt før, så dette blir artig.. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 (redigert) Den vinden bør ikke være noe problem. Merk deg nøye leia rundt Tønna og over til Veierland. Går du på innsiden av Tønneskjæret så er det en knekt jernbåke på et skjær her. Gå nære "fastlandet" - dvs hold langs fjellet på Vestsiden når du går i sundet her. Når du går over mot Veierland er det flere muligheter. Jeg går i den smale gule sektoren fra fyret på Tønna - dvs at jeg går Østover ganske rett etter at fyret er passert. Det går også ei lei lenger Nord - men der er det igjen en knekt jernstaka som er litt vanskelig å se - en såkalt "boksåpner". Ta det rolig og kos deg og hold god bestikk Redigert 17.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg skal antagelig motsatt vei fredag kveld i en 22 foter, og tror ikke vinden vil plage meg noe om værmeldingen slår til .4-5 sec./m sier ekspertisen og minkende. Drar fra Nøtterøy til Langesund for å hente en båt.Om jeg kjører om tønna eller rett ut på innsiden av sydostgrunnen bestemmer jeg meg for der og da. God tur og kjør forsiktig Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/34261/85351.jpg Levert av: http://sportsfiske.nu/foto/ Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Er det Yr.no som melder denne vinden? Ikke for å strø salt i såret, men det kan se ut som det muligens kan bli litt mere vind uti der. DMI ligger og vipper mot 8-11 m/s like utenfor kysten. Da kan det dra litt mere på bølgene, bare så det er nevnt. Den strekningen du skal, synes jeg personlig er ganske lunefull. Av og til kan det være nokså rotete selv om det ikke blåser så mye. Men håper jeg tar feil, og at dere får en fin tur over. God tur ihvertfall! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Er det mye sjø så sett kursen rundt Færder i stedet. Litt lenger - men ofte er det roligere der. Men Tønna er maks 15 minutters strekk med båten deres. Vi har gått der med god sjø i hekken - har ikke vært noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jepp.. blir spennende å se hvordan det virkelig blir. Blir det for ille, så snur vi og finner oss en plass i le og prøver på nytt i 6 tiden på morgnen på lørdagen.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
VannTro Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Dette blir garantert ikke noe problem. For 3 år siden gikk jeg fra Stavern til Drammen med en Faeton 26 i 10-12 sekundmeter. Dette var vind fra sørvest og vi gikk steady i 15-20 knop. Faeton 26 har ingen markant planingsterskel og dette gjorde kjøringen meget enkel selv om fruen synes bølgene som tårnet seg opp akter så faretruende store ut. (Hadde leid båten og måtte hjem å levere den) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
los Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Er det Yr.no som melder denne vinden? Det var YR jeg forholdt meg til,ja. Ser nå at det er meldt frisk bris på fredagskvelden, 9sec./m.Lørdagen ser fortsatt rolig ut så det får bli som blir.Mange smutthull å gjemme seg i så det er nok ingen fare om man vet hvor man er Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE Andy Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Dette blir garantert ikke noe problem. For 3 år siden gikk jeg fra Stavern til Drammen med en Faeton 26 i 10-12 sekundmeter. Dette var vind fra sørvest og vi gikk steady i 15-20 knop. Fra Stavern går du jo bare så godt som innaskjærs - ikke over rakke Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Ulv I Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Vi kommer nok til å holde oss innaskjærs så mye som mulig, og da bruke litt mer tid bort enn planlagt. Men men, er jo ferie så.. Kommer nok på lørdagen om vi ikke kommer oss frem på fredags kvelden. Får vinden rett i ryggen fra i morgen kveld ser jeg.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
MajorAndy Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Hvordan gik denne tur, så? Andy Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 du må også se litt på hva det blåste dagene før og hvilken vind det har vært lenger ute de siste dagene. Det kan være mye gammel sjø der ute. Jeg kan tenke meg det var en del gammel sjø denne fredagen. Jeg var med Color Line's Superspeed fra Larvik til Hirtshals torsdags kvelden. Og vi hadde 15-17 m/s og 4-5 meter bølger. Ganske interessant tur, egentlig. Jeg ble imponert over hvordan dette skipet gikk i sjøen. Det hadde ingen problemer i det hele tatt. Båten holdt farten oppe, og bare duret gjennom bølgene uten stamping. Litt rulling var det jo. Men ikke så mye som jeg hadde ventet, selv om noen ble syke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.