index Startet 16.Juni.2009 Del på Facebook Startet 16.Juni.2009 Etter at jeg flyttet BEP'en fra motorrommet til koplingsskapet på toalettet, har jeg litt bedre føling med hva den holder på med. Det jeg har reagert litt på er at releet blir forholdsvis varmt, både under gange og ved landstrøm. Det blir ikke så varmt at jeg ikke kan holde på det, men tipper på 35-40 grader eller så. Siden jeg har forbruksbank som batt.1 og start som batt.2 er det jo ikke mye strøm som går gjennom releet, så da burde det vel ikke bli noe videre varmt? Eller hva sier dere andre med BEP, er dette normalt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fusebox Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 (redigert) Jeg har også et lunkent BEP relé. Dette har jeg stusset over en tid, men enda ikke tatt affære på. Mitt oppsett er som følger : Bank 1 : 1 stk. AGM Optima Start, 55Ah Bank 2 : 2 stk. GEL forbruk, totalt 320Ah BEP skille relé mellom disse (125A versjonen) Releét er lunkent, også etter lang tid. Min observasjon : Etter ankomst i havn, så er batteriene ladet godt opp med god spenning før utjevning, langt over 12,7 V som er utkoblingsspenning til BEP. Så setter jeg på lading. Dette pleier jeg å gjøre på forbruksbatteriene, og med at start batteriet med sine 55Ah er oppladet på kort tid. Når releét er aktivt, så vil også start batteriet få lading, og releét vil ikke slå seg av så lenge det er lading tilstede. Etter endt lading, så vil releét være aktivt inntil start batteriet faller innunder 12,7V, hvilket kan ta laaang tid , da det er proppfullt. GEL batteriene bruker, såvidt jeg forstår, enda lengre tid på å falle til ro. Vil de da bidra ytterligere til å holde spenningen oppe på AGM batteriet ? Eller er det mer enn bare et innslagsrelé som styres ? Dvs. separat overvåkning på begge batterier, tross innkoblet relé. Når releét da er innkoblet og attpåtil er lunkent, vil det si at det foregår en "forbrenning" av strøm der, som tapper mine batterier inntil spenning ligger under utkoblingsspenning 12,7V. Spørsmålet blir da hva slags styringselektronikk har de som er så ineffektiv at den blir lunken !! Det skal litt til å varme opp hele den boksen. Følgelig er jeg spent på andres erfaring her. [redigert:tenkte to ganger.] Redigert 16.Juni.2009 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Går litt strøm for å trekke et såpass kraftig relé, så at det blir varmt er helt normalt. Skal ikke store effekten til før huset, over tid, vil føles varmt ut. (Grensen for å kunne holde på går ved ca 60grader) Det at det blir varmt ved landstrøm også bekrefter at det er spolen som avgir varmen, ikke kontaktene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.