Jump to content

Satt ti timer på en holme.


Pelle Parafin

Recommended Posts

Eller om han hadde fulgt med på kartet kunne han fortalt hvor han var når han ringte hjem å sa at han hadde motorstopp.... Jeg "kjører" hvertfall ikke rundt på natta uten å vite nøyaktig hvor jeg er, kompasspeiling til nermeste fyrlykt (for man holder seg vel til fyrsektorer i mørket innaskjærs?) og ca. posisjon avlest fra kartet så hadde han ikke trengt GPS engang.

Link to post

Jeg minner om at det finnes to typer båtfolk. De som har gått på grunn og de som skal gå på.

Etter enn har gått på kan en jo si masse om han burde ditt eller datt, men poenget mitt er at vi alle er "uheldige" av og til enten med navigering, motorproblemer,tom for diesel, gå på.

 

Dette hadde ikke noe direkte med denne saken å gjøre men husk at alle oss "skikkelige" båtfolk også gjør blemmer

Link to post
(for man holder seg vel til fyrsektorer i mørket innaskjærs?)

 

Mange steder i skjærgården uten fyrsektorer.

 

Hvis en ikke vet hvor en er bør en holde seg på landjorda og ikke ute i båt.

 

Streng nå synest eg. Alle har ikkje råd til gps/kartplotter/radar/autopilot/ekkolodd/vhf....

 

 

Står fortsatt på mitt, VHF til 1000 lappen :giggle:

Er det samme (eller god nok) rekkevidde på slike? Må en ha lisens for å kjøpe?...sikkert :sad:

 

....det han nevnte sjølv om å dobbelsjekke allt... det er der det skorter hos de fleste.

Hvor mange kan med hånden på hjertet sei at de kjenner tilstand til alle slanger og klemmer på diesel og kjølesystem?

Riktighet på tankmåler, tilstand oppi tankene?

Føler meg tryggere på sjøen med feks nye slanger enn med ny vhf :flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Mange steder i skjærgården uten fyrsektorer. [...]

 

Men er man ikke ekstremt lokalkjent må man vel pent unngå de områdene i mørket. (eller ha navigasjonsutstyr til det dvs. radar/gps etc) Og er du så lokalkjent er det nok heller ikke noe problem å fortelle hvor du er om du får problemer. Ser ut til at de fleste her glemmer at fyren faktisk fikk kontakt med omverdenen 2 ganger med timers(?) mellomrom, likevel tok det lang tid før han ble funnet. Nettop fordi han ikke visste hvor han var. Eneste problemet her var at han ikke viste hvor han var: Hadde han kunnet sagt "jeg har motorstopp og ligger ca. XXX meter rett øst for holme XXX" hadde han aldri nådd avisene engang. (motorstopp i pent vær en lys sommernatt i en "småbåt" innaskjærs er ikke store nødsituasjonen).

 

Og joda vi gjør alle blemmer, men med bare ett minimum av forhåndsregler så slipper vi å gjøre skikkelig mange blemmer på en gang

Link to post

Som Frikar skrev: Jeg minner om at det finnes to typer båtfolk. De som har gått på grunn og de som skal gå på

 

Et godt poeng, hvem er det som ikke har gjort noe feil på sjøen da? Kanskje det gikk bra, men balansegangen mellom at det gikk bra til at det kunne gått galt kan være hårfin...

 

I helga som var gikk jeg selv på en blemme, kjørte hjem på nattan (både mobil, VHF, kart og lokalkjent) men klarte av en eller annen grunn å navigere feil og ble satt helt ut... Ble rett og slett så satt ut at jeg måtte snu og komme meg tilbake til et utgangspunkt jeg kjente meg godt igjen på...

 

Hadde jeg ikke snudd, men satset (hvem er det som ikke gjør det noen ganger) på at jeg skulle kjenne meg igjen og dratt på grunna hadde jeg nok ikke kunnet gi nøyaktig posisjon med det samme...

 

Enkelte på BP er kjappe med å kritisere andre når noen gjør noe feil, svært så feilfrie... men en dag, kanskje vi kan kritisere dere feilfrie, for så vidt jeg vet finnes det ingen feilfrie mennesker :wink:

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post

Jeg har en liten handholdt Garmin GPS beregnet for turgoing. Batterien i den holder mange timer og det ligger inn en topografisk kart over det meste av Hordaland. Helt genialt og rimelig backup. Til nøden hadde jeg til og med navigert med den. Jeg tar den med meg omtrent "overalt". Sammen med en handholdt VHF bør man være ganske god sikret selv om strømmen går på både mobil og båt...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...