Pelle Parafin Startet 16.Juni.2009 Del på Facebook Startet 16.Juni.2009 (redigert) Satt 10 timer på holme,pga.motorstopp. http://www.haugesunds-avis.no/article/2009...17/1058/AKTUELT Redigert 16.Juni.2009 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 enda en god grunn til og ha med pc og internett ombord Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
KaRsK Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 svært så uheldig med strømmen da gitt.. først mobilen , så pc`n og så ikke i hytta heller :) Men bra det ordnet seg :) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 En bærbar VHF til en 1000 lapp kunne spart han for de 10 timene der Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Eller om han hadde fulgt med på kartet kunne han fortalt hvor han var når han ringte hjem å sa at han hadde motorstopp.... Jeg "kjører" hvertfall ikke rundt på natta uten å vite nøyaktig hvor jeg er, kompasspeiling til nermeste fyrlykt (for man holder seg vel til fyrsektorer i mørket innaskjærs?) og ca. posisjon avlest fra kartet så hadde han ikke trengt GPS engang. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 ...for man holder seg vel til fyrsektorer i mørket innaskjærs?... Grønn sektor da selvfølgelig. For der er det trygt! Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Grønt betyr at de andre har vikeplikt! Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Gnisten Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 "Neste gong han skal ut på båttur vil han vera meir forsiktig. - Då blir det dobbelsjekking av alt, seier Nygaard." Håper at han dobbeltsjekker at den bærbare VHF`en er med og har fulladet batterier også da... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Mariell Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Grønt betyr at de andre har vikeplikt! Har fyret vikeplikt. eller har de andre vikeplikt for fyret? :lol: Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bützfleth Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 (redigert) Det blir som den reklame filmen...US Navy vs Lighthouse Redigert 16.Juni.2009 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 enda en god grunn til og ha med pc og internett ombord Hvis en ikke vet hvor en er bør en holde seg på landjorda og ikke ute i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Hvis en ikke vet hvor man er så har man problemer på landjorda også. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 ja la oss høgge han ned. Vi vet best! Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Dette var ikke men til vedkommende, men en kommentar til kommentar. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 godt poeng blue :) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 En bærbar VHF til en 1000 lapp kunne spart han for de 10 timene der ....eller en nødlader til kroner 69 Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 ....eller en nødlader til kroner 69 Står fortsatt på mitt, VHF til 1000 lappen Sitér dette innlegget Link to post
Frikar Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Jeg minner om at det finnes to typer båtfolk. De som har gått på grunn og de som skal gå på. Etter enn har gått på kan en jo si masse om han burde ditt eller datt, men poenget mitt er at vi alle er "uheldige" av og til enten med navigering, motorproblemer,tom for diesel, gå på. Dette hadde ikke noe direkte med denne saken å gjøre men husk at alle oss "skikkelige" båtfolk også gjør blemmer Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 ja la oss høgge han ned. Vi vet best! Synes nå denne var best!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (for man holder seg vel til fyrsektorer i mørket innaskjærs?) Mange steder i skjærgården uten fyrsektorer. Hvis en ikke vet hvor en er bør en holde seg på landjorda og ikke ute i båt. Streng nå synest eg. Alle har ikkje råd til gps/kartplotter/radar/autopilot/ekkolodd/vhf.... Står fortsatt på mitt, VHF til 1000 lappen Er det samme (eller god nok) rekkevidde på slike? Må en ha lisens for å kjøpe?...sikkert ....det han nevnte sjølv om å dobbelsjekke allt... det er der det skorter hos de fleste. Hvor mange kan med hånden på hjertet sei at de kjenner tilstand til alle slanger og klemmer på diesel og kjølesystem? Riktighet på tankmåler, tilstand oppi tankene? Føler meg tryggere på sjøen med feks nye slanger enn med ny vhf Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bützfleth Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Dette hadde ikke noe direkte med denne saken å gjøre men husk at alle oss "skikkelige" båtfolk også gjør blemmer Ja, og det er ikke kødd engang! Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Mange steder i skjærgården uten fyrsektorer. [...] Men er man ikke ekstremt lokalkjent må man vel pent unngå de områdene i mørket. (eller ha navigasjonsutstyr til det dvs. radar/gps etc) Og er du så lokalkjent er det nok heller ikke noe problem å fortelle hvor du er om du får problemer. Ser ut til at de fleste her glemmer at fyren faktisk fikk kontakt med omverdenen 2 ganger med timers(?) mellomrom, likevel tok det lang tid før han ble funnet. Nettop fordi han ikke visste hvor han var. Eneste problemet her var at han ikke viste hvor han var: Hadde han kunnet sagt "jeg har motorstopp og ligger ca. XXX meter rett øst for holme XXX" hadde han aldri nådd avisene engang. (motorstopp i pent vær en lys sommernatt i en "småbåt" innaskjærs er ikke store nødsituasjonen). Og joda vi gjør alle blemmer, men med bare ett minimum av forhåndsregler så slipper vi å gjøre skikkelig mange blemmer på en gang Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 (redigert) Som Frikar skrev: Jeg minner om at det finnes to typer båtfolk. De som har gått på grunn og de som skal gå på Et godt poeng, hvem er det som ikke har gjort noe feil på sjøen da? Kanskje det gikk bra, men balansegangen mellom at det gikk bra til at det kunne gått galt kan være hårfin... I helga som var gikk jeg selv på en blemme, kjørte hjem på nattan (både mobil, VHF, kart og lokalkjent) men klarte av en eller annen grunn å navigere feil og ble satt helt ut... Ble rett og slett så satt ut at jeg måtte snu og komme meg tilbake til et utgangspunkt jeg kjente meg godt igjen på... Hadde jeg ikke snudd, men satset (hvem er det som ikke gjør det noen ganger) på at jeg skulle kjenne meg igjen og dratt på grunna hadde jeg nok ikke kunnet gi nøyaktig posisjon med det samme... Enkelte på BP er kjappe med å kritisere andre når noen gjør noe feil, svært så feilfrie... men en dag, kanskje vi kan kritisere dere feilfrie, for så vidt jeg vet finnes det ingen feilfrie mennesker Redigert 18.Juni.2009 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Jeg har en liten handholdt Garmin GPS beregnet for turgoing. Batterien i den holder mange timer og det ligger inn en topografisk kart over det meste av Hordaland. Helt genialt og rimelig backup. Til nøden hadde jeg til og med navigert med den. Jeg tar den med meg omtrent "overalt". Sammen med en handholdt VHF bør man være ganske god sikret selv om strømmen går på både mobil og båt... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.