Jump to content

"Ny" båt er kjøpt, Ibiza 26 Touring m/300 Suzuki


Lagavulin

Recommended Posts

Da slo 4 fot syken inn for fullt, og 22 foteren blir byttet ut med en 08 modell 26 Touring. :flag:

Gjett om jeg gleder meg. Alt utstyr er med minus baugvisp.

 

Kommer tilbake med bilder, blir hentet landeveien til helga tenker jeg. Hadde foretrukket sjøveien, men trengte henger til den, så da ble det enklest.

 

Hadde egentlig tenkt til å gå for litt større "bobåt" som f.eks Bavaria 29 e.l, men det ble litt for stort sprang, så da havnet vi på denne.

Kunne sikkert fått mere båt for pengene ved å velge andre merker, men livet er for kort til kun å tenke nøkternt og fornuftig. Noen ganger må følelsene og begjæret ta overhånd ,hehe..

 

ibiza_26_touring.jpg

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt. Med 300 hk på hekken må da dette bli en skikkelig fartsmaskin som er god for opp i mot 50 knop...!! ? Synes du var innom en fornuftig tanke vedr. 29 Sport, men da blir det kanskje denne ved neste korsvei (når du har fått hoppet fra deg på bølgene... :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med NYDELIG båt og en super motor. Men må du med båt på 2,6 m bredde ha bred last-skilt og følgebil ved trailing på vei?

 

Redigert: Årsaken til at jeg spør er et etter mitt syn meget forvirrende dokument fra Statens Vegvesen

 

http://www.vegvesen.no/binary?id=15377

 

...der det står: Største tillatte bredde for kjøretøy på offentlig veg: 2,55 meter.

 

...men samtidig står: Når bredden er mer enn 3 meter skal både kjøretøyet og det ledsagende kjøretøy være utstyrt

med varselskilt “Bred last”.

 

Så når må man ha roterende/blinkende gult lys, når må man ha følgebil og skilting om bred last og når må man søke om dispensasjon :crazy: ? Har helt fram til jeg leste det omtalte dokumentet som jeg linket til Vegvesenet trodd at kravet til blinkende gult lys, følgebil osv var på 2,55 meter jeg.... :blush:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk, takk alle :cheers:

 

Gratulerer med NYDELIG båt og en super motor. Men må du med båt på 2,6 m bredde ha bred last-skilt og følgebil ved trailing på vei?

 

Båten er 2,6m, og forholder meg til lovdata som sier at krav til merking (gult blinkende lys) gjelder for bredde over 2,6m. Se også denne tråden.

Og over 2,6m, anser jeg være 2,61. Uansett trenger jeg ikke ledebil, men kanskje jeg stikker innom Biltema på veien, og finner noe til å sette på taket :smiley:

 

 

Fortell mer om den lugaren akter. Skal lokket stå oppe eller kan du senke det.

 

Lokket kan låses i øvre posisjon med en sikkerhets-stang. Men lokket kan senkes trinnløst i alle posisjoner. Men når man sover der, vil jeg nok sikre den med stanga i øvre posisjon.

Det går også an å åpne den manuelt hvis batteriet er flatt.

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Båten er 2,6m, og forholder meg til lovdata som sier at krav til merking (gult blinkende lys) gjelder for bredde over 2,6m. Se også denne tråden.

Og over 2,6m, anser jeg være 2,61. Uansett trenger jeg ikke ledebil, men kanskje jeg stikker innom Biltema på veien, og finner noe til å sette på taket :smiley:

 

Man skal være litt forsiktig med hvordan man leser forskriftene på Lovdata tydeligvis. Jeg ble nå så nysgjerrig (har jo trodd at jeg visste dette) at jeg ringte Statens Vegvesen og ble satt over til han som skulle være en av deres største eksperter på dette, Ole Lid. Han sa at maksbredden på 2,6 meter BARE gjaldt lastebiler med fryseskap overbygning. Maks lovlig bredde på alle andre kjøretøy uten dispensasjon både personbiler (med slep) og lastebiler var 2,55 m i følge ham. Lastebiler kunne imidlertid ganske lett få dispensasjon for større bredder både over 2,55 m og og med følgebil også over 3 meter. Til PERSONBILER derimot var det ikke vanlig å gi dispensasjon for slep på over 2,55 m bredde. :rolleyes:

 

Edit:tyrkleif

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han sa at maksbredden på 2,6 meter BARE gjaldt lastebiler med fryseskap overbygning.

 

Vel, kan ikke se at det står noe sted. Får ta bort lista rundt båten da se, så er jeg på sikre siden.. :lol:

 

 

Gjerne ta et par bilder av "akterkabinen" og post, så spennende ut!

 

Henter den til helga, flere bilder kommer.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Da var båten hentet. :cheers:

Dro tidlig søndag morgen, og ferden gikk mot Seljord i Telemark, halveis til Haugesund.

 

Båten så bra ut, trengtes litt vask, polering og behandling av teak. men ellers bra.

Noen bilder fra turen:

 

Gamle båten:

21062009211.jpg

 

Nye:

21062009213.jpg

 

Begge:

21062009214.jpg

 

Blir et langt vogntog:

21062009215.jpg

 

På plass i bedriftslokalene våre, klar for en oppshining:

21062009216.jpg

 

Snart klar.. (igår):

22062009217.jpg

 

Sjøsetting idag :flag:

23062009218.jpg

 

Har ikke noen bilder fra turen idag, men båten sto til forventingene, og vel så det! :yesnod:

For en forskjell fra å gå fra 22 til 26, hvor mye behagligere og roligere alt virker, til og med i over 40 knop.

En kjapp titt på yr, og gleder meg framover :sailing:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Sprek båt. Hvor mye koster noe slikt da?

Veldig spent på brukererfaningene med akterkabinen og ellers det andre. Ok å overnatte og bo litt i, eller bare til nød?

 

Takk takk, ligger 3 andre på finn..

Kommer tilbake med brukererfaringer ang. akterkabinen, men så langt ser løsningen bra ut :)

En ting jeg har oppdaget, er en lite barnevennlig dørløsning på toalettrommet. Den kan kun låses fra innsiden med en enkel knapp og trykke på, mao lett for en liten pjokk å låse seg inne. Dette må fikses :smash:

Gratulerer med nyebåten!!! :flag: Med 300 hk "parkerer" du nok dei fleste av oss.

 

Takk, tja, er vel mange her som slår 47 knop.. ? :cool:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...