Jump to content

Prosjekt: Wiking 26AC 76mod(?)


Sovd

Recommended Posts

Hei, er ny på forumet!

 

Har funnet mange gode råd her allerede og fant ut det var på tide å registrere seg :) .

 

Etter flere år med veldig lite oppmerksomhet har dette prosjektet ligget dødt grunnet jobb etc. men nå er ånden over meg og håper den varer en stund :tongue:

 

img_8911.jpg

Min vakre skute slik hun har ligget i noen år...

 

 

 

img_8925.jpg

Hun trenger en hellakkering men det får vente.

 

 

img_8924.jpg

Nyinnkjøpt henger :smiley:

 

 

img_8916.jpg

Pussing og lakking er stikkord.

 

 

img_8920.jpg

Mer pussing og lakking.

 

 

img_8921.jpg

En del småting her og, puter mm må trekkes om.

Her er det spor etter et hekkaggregat og motor, forstå det den som kan..

 

 

dsc00046.jpg

Motor er på vei ut (perkinsmonster V8-510).

Her er vel synderen til lav motivasjon, jakter på ny motor på ca200hk.

Jeg er også usikker på om jeg kan bruke giret som er et Paragon gear

som jeg er usikker på utveksling.

 

 

img_8909.jpg

Roret har fått seg en shinings med diverse slipeverktøy.

 

 

img_8913.jpg

Propellen så ikke bra ut....

 

 

 

img_2101.jpg

Ble bedre men må nok få en ekspert til å se om den er brukanes.

Er en del skader på den. (19/20)

 

 

img_8941.jpg

Pussing av badeplattform er i gang, ble veldig fornøyd.

 

 

img_8942.jpg

Med teakolje må jo dette bli bra?

 

Kom gjerne med tips og råd.

Link to post
Share on other sites

Noen spm:

 

Hvilken motor burde jeg gått for i en slik båt?

 

Skal messingroret bunnsmøres eller behandles på noen måte før sjøsetting?

 

Kan jeg bruke eksisterende gir på ny motor (skal ordne med skikkelig data senere)?

 

Og så det evinnelige spørsmålet om fjerning av gammelt bunnstoff, det er ca 5lag med gammelt bunnstoff.

Har søkt litt i forumet men blir ikke helt klok på en 10siders streng om emne.

De ytterste er selvfølgelig 2komponent. Har vel bestemt meg for sandblåsing, da kan jeg sjekke etter pest også.

Det eneste stoffet jeg har prøvd er Interstrip, uten særlig hell.

Er det lurt å sandblåse eller skader det mer enn godt er(dette er jo en gammel båt)?

 

 

img_2103.jpg

 

img_2104.jpg

 

img_2102.jpg

Her gjorde jeg en test med vinkelsliper med pusseskive, det gikk dårlig.

Redigert av Sovd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar :wink:

 

@SF: En god mix mellom diger og deffekt. Dieselpumpen står bom fast på full åpning, en ekspert på slikt prøvde å moe den opp uten resultat. Innbyttepumpe koster ca12k.

Motoren veier ca800kg om jeg husker riktig og det uten gear og marinisering. Den skal yte 190hk, men med alder og marinisering er det vel knapt 140. Har heller ingen historikk på motoren overhodet så her er mange ting som kan gå galt. Og som alle vet er det ikke så artig å ikke stole på utstyret :giggle:

 

Har sett det at Sabb Ford 180 Hk ble mye levert ja, det jeg tenkte på i den forbindelse var om det rett og slett er nok for en tung båt som denne. Her kommer vel dreiemoment inn i bildet?

 

Ser for meg et nyoppusset motorom med en "ny" glinsende 200hk med turbo. :yesnod:

 

@ AIOLOS: Jeg vil prøve å beholde så mye av gelcoaten som mulig og da syntes jeg vinkelsliper ble litt voldsom. Kan selvfølgelig ta tiden til hjelp men kan det gjøres raskt blir det mer tid til å få andre ting fint.

Redigert av Sovd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du tuller nå? 2-komponent bunnstoff finnes vel ikke...

 

Bunnstoffet fjernes med en 2-hånds Sandvik skrape med hardmetallskjær. Rund av hjørnene, så du ikkelager dype riper i gelcoaten. Roret må primes og bunnsmøres, ellers vil du ha en hel tareskog rundt det når høsten kommer. Propellen ville jeg ikke tenkt på før motor og gear er bestemt, da må du finne en propell som passer båten. Og det er langt fra sikkert at det er den du har....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hehe, det vet jeg ikke index om finnes, bare antar siden det ikke vil av annet enn med den harde metoden.

Så hvis jeg leser deg rett mellom linjene synes ikke du sandblåsing er en god ide?

 

 

Stikker å kjøper en sånn skrape i morgen så jeg får testet, takker.

Link to post
Share on other sites

Det finnes nok ikke nei... Sandblåsing vil åpne opp alle luftlommer under gelcoaten, og du vil få en sparklejobb uten like for å få bunnen slett etterpå! Ta deg heller en dag eller to med skrapa, og slip vekk restene med eksentersliper etterpå. Da har du et greit underlag for ny behandling, uten å ødelegge hele bunnen på båten..

 

Angående motoren din: Jeg ville ha plukket ut dieselpumpa og levert den til et egnet verksted. Den kan nok uansett overhales, og det er mye lettere å bli kvitt en motor som virker. Og denne burde være høyst salgbar...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eg fjerna enkelt gammelt bunnstoff med vatn og kaustisk soda. Rulla dette på med malingsrulle, lot det stå i 30min-1 time og brukte høgtrykkspylaren med rotordyse. 95% gikk lett av, resten skrapa eg. Husk spyl masse med vatn etter bruk av kaustisk soda. Og bruk hansker, svir litt på hendene.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Har du noe budsjett på ny motor? Vurderer du nytt?

 

Du har ett rimelig alternativ her: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

Som vell er samme motor som i disse:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17791186

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17402311

 

Så for meg å bruke 75-100k på ny motor, denne kunne jeg tenkt meg:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17766201

Link to post
Share on other sites

Og så det evinnelige spørsmålet om fjerning av gammelt bunnstoff, det er ca 5lag med gammelt bunnstoff.

...De ytterste er selvfølgelig 2komponent. Har vel bestemt meg for sandblåsing, da kan jeg sjekke etter pest også.

...Er det lurt å sandblåse eller skader det mer enn godt er(dette er jo en gammel båt)?

Hva med kalkblåsing? Finnes visst en metode som er mer skånsom enn sandblåsing...

Overflateteknikk

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering.

Siden utstyr og anbefalinger styrte mot sandblåsing (beklager index ;)) falt valget nettopp på dette.

Utstyr:

Dieselkomressor 150bar.

DF Sandblåsingdings (se bilde under).

GL70 North Cape Minerals sand.

Vann.

 

usortert_134.jpg

DF Dingsebomsen...

 

 

usortert_131.jpg

Etter en times arbeid er jeg nesten ferdig med den ene siden men gikk tom for sand.

Hærlig forskjell.

 

usortert_135.jpg

 

usortert_129.jpg

Så en zoomserie av skadene som oppsto.

 

 

 

usortert_139.jpg

Skadene som oppstod er etter min mening minimale.

Lurer på om de luftboblene man kan se er plastpest eller bare luftbobler?

Kan jeg bruke 2komp antipestprimer direkte på skroget slik det ser ut nå?

Ser for meg at den fyller småskadene i gelgoat ganske greit?

 

usortert_138.jpg

Dette bildet er tatt 3cm fra skroget med macro.

 

 

Hovedspørsmålet mitt er om jeg må sparkle småsårene eller om 2komp antipestprimer gør jobben?

Link to post
Share on other sites

Husk spyl masse med vatn etter bruk av kaustisk soda. Og bruk hansker, svir litt på hendene.

 

En skal vaske med eddik etter kaustisk soda. For å nøytralisere syreangrepet. Sikker oki med masse vann, rekner med det gikk bra :smiley:

 

 

Flott prosjekttråd !

Håper noen kan studere siste macro-bildet ditt og gi svar :flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

@Sæbø, Takker for det :)

 

@SF, har 2stk som er klar til å hente perkinsen, det hele står på meg da gir og koblingsplate vurderes å beholde, kommer en kar snart og tar den avgjørelsen.

 

Disse er vel i den gaten jeg søker i.

 

32_-595793543_hoved.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18471532

Liker godt denne

 

67_983014692_hoved.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18266867

Og lurer på om dette er noe å satse på?

Link to post
Share on other sites

Siden utstyr og anbefalinger styrte mot sandblåsing (beklager index ;)) falt valget nettopp på dette.

 

Hovedspørsmålet mitt er om jeg må sparkle småsårene eller om 2komp antipestprimer gør jobben?

 

Du trenger ikke beklage overfor meg! Det er du som får ekstrarbeidet, ikke meg :lol::lol::lol: .

 

 

Jeg ville ha sparklet først, det er nesten umulig å få primeren tett når det er såpass porete. Men hvis du bruker en 20cm gummisparkel til epoxyen går dette ganske kjapt og du trenger knapt nok slipe etterpå engang. Legg litt ekstra arbeid i å sparkle tynt og slett, så sparer du mye ekstra slipearbeid i ettertid!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det hadde vert råstilig med 300 hk i Wikingen :cheers:

Eg meiner nesten 90% av alle båter er undermortoriserte. Dette er dumt for drivstofføkonomi og miljø da motor alltid jobber tungt.

Ok vist det allerede er montert i en båt, og virker. Men eg vetta søren om eg ville hatt en grønn motor oppi....?

 

Bjørn :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Istedenfor en snekkemotor å skru på har jeg denne :lol:

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">
Link to post
Share on other sites

Tenkte å ha fire strøk med antipestprimer, ser ingen grunn til å bruke det dyreste alternativet på alle fire strøkene.

 

To strøk med denne.

23816_auto.jpg

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2390...upkey=007002010

 

Og to med denne.

w1223-.jpg

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2321...upkey=007002040

 

Innspill ønskes.

 

@Sæbø: Er helt enig i at mange båter burde hatt mye større motor av de grunnene du nevner, men så er det jo slik at enkelte brukere da tror at båten er bygget for motoren og ikke omvendt. Denne gruppen sarver båtene sine ganske så fort.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

På tide med en liten oppdatering for meg selv og andre som måtte vise interesse ;).

 

 

baat_005.jpg

 

Sandvasking er fullført.

Kanskje et telt rundt båten kommer i vinter så det blir sparkling og priming.

 

 

baat_007.jpg

 

Syntes det var veldig greit å kunne sjekke gamle skader, heldigvis ikke for omfattende hvis videre reprasjon er nødvendig.

Ser ut som den bare har gått på land en gang :lol:

 

 

baat_010.jpg

 

Ganske fornøyd ble jeg :)

 

 

baat_011.jpg

 

Hekken er pusset ned for å bli hvit igjen :)

Til venstre ligger bosshaugen som var en del av båten.

 

 

baat_012.jpg

 

Motormonster endelig ute :flag:

Jeg klarer ikke forstå hvordan noen kan bruke 10talls timer å montere noe så halveis som dette, dårlige motorfester,

heving av gulv med dårlig resultat, elektrisk system fra helvete og

ikke minst med en motor som kanskje fungerer i en skøyte men helst som som ilestein....

 

Har en cummins 300hk på hånden som er på vei ut av en annen båt med dobbelinst. der en er havarert.

Krysser fingrene for at den blir min :cool:

 

 

baat_027.jpg

 

Motoren er solgt komplett for 3500.- (hadde ikke samvittighet til å ta mer).

 

 

baat_016.jpg

 

Alt inne i aktercabin er fjernet med unntak av noen takplater. Hadde store problemer å få fjernet det originale skumtrekket men det løste seg med høytrykkspyler....

 

 

baat_058.jpg

Etter en uke med varme i akterkabin var den knusktørr med bergensværet hamrende ute, utrolig tilfredstillende å vite at det er tett :smash:

Så var trekking av isolasjon i gang, kjøpte disse skumplatene på maritim og ante fred og ingen fare......

 

 

baat_001.jpg

 

Spor av en annen type badestige enn den som er nå, kutting av store sparkelklumper tok sin tid.

Det var under denne jobben jeg merket at skumplatene, som ble limt dagen før, begynte å slippe faretruende mye rundt innsnevringene i skroget.

 

 

 

baat_004.jpg

 

Det viser seg at limet slipper på selve platen, og blir igjen på skroget :nonod:

Vanlig kontaktlim ble kjøpt inn sammen med spraylim som et håp.

 

 

baat_003.jpg

 

Vanlig kontaktlim ble prøvd først med det resulat at all limet på skumplaten gikk i oppløsning.

Heldigvis ble spraylim fra biltema redningen, alle platene som var satt opp ble revet ned og satt opp igjen :headbang:

 

 

 

baat_013.jpg

 

Etter fjerning av pantry/ildsted, viste det seg at "skilleveggen" var pill råtten og utskifting

måtte foreteas.

 

 

baat_010_2.jpg

Her er Skilleveggen tatt ut til mal.

 

baat_008.jpg

 

Hele "skilleveggen" er fjernet, noe som var mye enklere enn først antatt.

Tok ut hele rammen til innerdekk da denne var hevet 4cm med varierende hell.

 

 

baat_009.jpg

 

Rask titt på barbord side uten vegg.

 

 

baat_014.jpg

 

Kjøpte 2stk 12mm teakbelagte plater idag og sagde i vei, til min store forskrekkelse har jeg laget veggen liggende for å spare plate :headbang: :headbang:

Jeg er på nippet til å ofre plate nr 2 :headbang:

Så tenker jeg, er det bare jeg som kommer til å ligge merke til det eller er det en stor feil estetisk sett, praktisk sett har det ingen betydning vil jeg tro...

Edit: Så kommer jo dørene på høykant :headbang: :headbang: :headbang:

 

Og så dette med behandling av teak, har lest lenge på forumet her idag og kommet fram til at Lakk innvendig og 15strøk med edelolje ute

vil gjøre susen.

Har ikke peiling på lakkprodukter og vil svært gjerne ha noen tips.

 

 

 

baat_022.jpg

 

Gleder meg til å begynne trekking med dette, ser for meg hvor fint det blir :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...