Jump to content

Vedlikehold og smøring av Engbo ankervinsj


Rotax

Recommended Posts

Jeg har en stund (faktisk siden jeg overtok båten) vært plaget med at ankeret ikke faller ut når det slippes ut på vinsjen. Har i utgangspunktet trodd at det har vært friksjon (blytauet henger i en kant el) Jeg har måttet dra ankeret manuelt ut ca en meter og brukt litt fart for at vannet skal dra ankeret ut (noe som ikke alltid heller har fungert). :headbang:

 

Sist helg irriterte dette meg såpass mye, at jeg mobiliserte ork til å krype ned i båten for å sjekke (trang som det kan være i en båt). Jeg fikk løftet blytauet av "drevhjulet" og fatslått at det ikke var tauet som hang seg opp. Når jeg vred på drevhjulet, så var det faktisk i dette det var friksjon (akkurat som det var noen "knepp" det måtte dra over). Jeg sjekket manualen, men der står det ikke noe om smøring. Jeg forsøke med 5-56 på drevakselen (den del jeg kom til) uten at det hjalp. Til slutt forsøkte jeg å spraye ned i selve drevhjulet (med håp om at det er todelt, og guffa renner ned mellom). Dette virket faktisk! Nå går ankeret mye lettere ut.

 

Spørsmålene er; er det noen som vet om det er noen smørepunkter som ikke står beskrevet i manualen på disse, ev andre med tilsvarende erfaring med treghet ved frikobling? Kan dette tolkes som et tegn at vinsjen bør ha seg en skikkelig service hos Engbo?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også prøvd min Engbo vinch for første gang i år.

Samme symtomer som du men har ikke fått sette på den enda, men det ville vært flott om noen hadde erfaringer med hva som kunne bidra til bedret funksjonalitet.

 

Setter pris på gode tips.

 

Ha en flott aften med baatplassen.no

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg har også problemer med at tauet stadig vekk stopper opp når jeg slipper ankeret. Fant ut at dette skyldes tvinn på blytauet, som gjør at tauet snurrer seg så det blir små løkker som holder tauet igjen mot vinsjen eller mot innsiden av skroggjennomføringen til tauet. Jeg dro alt tauet ut for hånd, la det langs brygga og fikk ut all tvinn. Dette løste problemet, men kun midlertidig. Tauet tvinnes ved at ankeret snurrer noen ganger rundt på vei opp. Dette skjer selvom det er svivel mellom tau og anker (se bilde):

 

galia_620_018.jpg

 

Hvis man er alene i båten og siger sakte mot land etter å ha sluppet ankeret, så er det utrolig irriterende at båten plutselig stopper opp fordi en løkke på tauet henger fast mot innsiden av skroggjennomføringen til tauet. Det kan være vanskelig nok som det er å legge til med baugen mot land når man er alene i båten, og at båten plutselig stopper på tauet når man er 3-4 meter fra land gjør det ikke akkurat enklere. Når man er to i båten kan jo den ene henge over hekken og dra tauet ut når det stopper, men hele poenget med vinsj er jo at dette skal gå av seg selv. Så hvis noen har et godt forslag til hvordan man kan løse dette tauproblemet blir jeg happy!

Redigert av FredrikW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser på bildet at FredrikW har et 5kg anker-----kan det være at dere har for lette ankere? Jeg har et 15kg Engbo og har aldri hatt problemer med at det ikke går ut. Et tyngre anker vil muligens dra evt. "tvinn" ut av tauet.

Bare en tanke :confused::crazy:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Et tyngre anker vil nok hjelpe endel når ankeret faller fritt, men så fort ankeret når bunnen starter problemene. Når man går inn mot en holme for å legge til med baugen, og ankertauet går ut etterhvert som man siger innover, vil det at man må holde lav fart det siste stykket gjøre at båten ikke har fart/kraft nok til å dra ut floker på tauet. Og da stopper båten. Jeg skal i løpet av vinteren forhøre meg litt rundt om hva som finnes av typer tau som kan brukes i min vinsj. Det kan jo hende at et tau av annen kvalitet/stivere tau e.l. kan hjelpe på problemet. På neste båt blir det kjetting...

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet på min Joda 7900. Etter en henvendelse til Engbo, så fikk jeg meget hyggelig forklaring og tips på hvordan dette i de fleste tilfeller kan unngåes. Vinchen holdes med "bremseklosser". Når disse sitter i inngrep hele vinteren, så blir det som at bilen har stått med håndbrekk på hele vinteren. I de fleste tilfeller vil da hjulene gå dålig og i mange tilfeller sitte helt fast. :headbang:

 

Tips: Dra ut all tauet på vinteren, vask det, og la winchen stå i frimodus uten bremsen inne over vinteren. :yesnod:

 

Meget enkelt ikke sant, og en smule logisk. At jeg ikke tenkte på det selv. :wink:

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Tauet tvinnes ved at ankeret snurrer noen ganger rundt på vei opp. Dette skjer selvom det er svivel mellom tau og anker (se bilde):

 

Virker svivlen mot sin hensikt???

Har ikke hatt noe problem med tvinn på tauet i 20 år, men har ikke svivel.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt problem med at ankeret, et M-Anker (Bruce kopi), ikke vil gå ut. Ble frarådet bruk av et Bruce-kopi anker av Engbo på grunn av at balanse punktet på ankeret når det ligger i ankerrullen er langt foran. På grunn av denne balansen så vil tyngekraften vil gi en for liten drakraft bakover til å frigjøre vinchen. Jeg opplevde at dette problemet med at ankeret ikke ville ut ble verre med tiden.

 

Fikk endret endestopp på ankertauet slik at ankeret henger noen cm. lenger bak i ankerrullen i parkert stilling. Dette hjalp og det er nå kjappere å frigjøre ankeret.

 

Fredrik W, ser at du ikke har sikring av ankeret. Hmm. Det verste som kan skje med ankeret er jo at det går ut når du ikke ønsker det.. I full speed .

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...