Jump to content

Kun saltvannskjøling på Ford Mermaid, bra/dårlig?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Var ombord i en skøyte i dag for å begynne på en lett olje+filter-servicejobb på motoren.

På denne er impeller koplet ut, og sjøvann går fra bunnventil/inntak-gjennom oljekjøler gear- så oljekjøler motor-så gjennom vannpumpe på motoren- og til/gjennom eksosmanifoil- og ut på siden bak på manifoil via slange til ennå en bunnventil.

Dette er vel sikkert greit nok... Men eier trudde den var ferskvannskjølt som vanlig.

Oppe i en bod på sida av styrehuset dekk står det en 20 ltr dunk som skal fungere som "radiator", denne har to slanger koplet til på bunnen- den ene går ned til motor og inn på en stuss på nederste slangen på vannpumpa, og den andre går ned via varmtvannsbereder og inn på en stuss der sjøvann kommer ut bak på manifoil.

 

Varmtvann blir aldri varmt uten landstrøm.

På ene slangen til bereder er det koplet til sirkulasjonspumpe. Såg ikkje etter om den kanskje pumper mot motor eller "radiator"-dunken.

 

Det var sikkert ikkje lett å forstå opplegget eg beskriver, for de som ikkje kjenner motoren. Men eg håper noen har noko innspill på om dette kan være slik. Evt hvorfor det er bygd om slik.

Eier fyller en sjelden gang litt kjølevæske i den dunken...men slik eg ser det så vil den blande seg med sjøvann?!

 

Han opplyser at motor går rundt 90 grader normal drift.

Skøyta har vert 3 år i middelhavet tidligere. Eg tenker kanskje det er derfor ferksvannsdelen er koplet bort for å få bedre kjøling?

 

Noen som har vert borti ren saltvannskjøling før? Hvordan blir levetid på systemet?

Hvordan i all verden er den dunken han fyller kjølevæske på av og til -tenkt å skulle virke?

 

Bjørn :flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det hørtes ut som det var en kjølesløyfe under båten. tanken fungerer vel som en exspansjonstank og sirkulasjons pumpen får vel bare vannet til og gå igjenom radiator siden dette er koblet paralelt med motoren. pumpen er sikkert koblet til landstrømen og virker bare når dette er koblet til!

Link to post

Hvis det ikke befinner seg en kjølesløyfe under båten mellom disse to punktene, har det i alle fall garantert gjort det inntil for kort tid siden. Smakte du på vannet? Sjøvann krystalliserer seg på ca 67 grader, og da går det fort tett hvis han har 90 grader driftstemp med sjøvann...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...