Sjeldenutpå Startet 17.Juni.2009 Del på Facebook Startet 17.Juni.2009 Var ombord i en skøyte i dag for å begynne på en lett olje+filter-servicejobb på motoren. På denne er impeller koplet ut, og sjøvann går fra bunnventil/inntak-gjennom oljekjøler gear- så oljekjøler motor-så gjennom vannpumpe på motoren- og til/gjennom eksosmanifoil- og ut på siden bak på manifoil via slange til ennå en bunnventil. Dette er vel sikkert greit nok... Men eier trudde den var ferskvannskjølt som vanlig. Oppe i en bod på sida av styrehuset dekk står det en 20 ltr dunk som skal fungere som "radiator", denne har to slanger koplet til på bunnen- den ene går ned til motor og inn på en stuss på nederste slangen på vannpumpa, og den andre går ned via varmtvannsbereder og inn på en stuss der sjøvann kommer ut bak på manifoil. Varmtvann blir aldri varmt uten landstrøm. På ene slangen til bereder er det koplet til sirkulasjonspumpe. Såg ikkje etter om den kanskje pumper mot motor eller "radiator"-dunken. Det var sikkert ikkje lett å forstå opplegget eg beskriver, for de som ikkje kjenner motoren. Men eg håper noen har noko innspill på om dette kan være slik. Evt hvorfor det er bygd om slik. Eier fyller en sjelden gang litt kjølevæske i den dunken...men slik eg ser det så vil den blande seg med sjøvann?! Han opplyser at motor går rundt 90 grader normal drift. Skøyta har vert 3 år i middelhavet tidligere. Eg tenker kanskje det er derfor ferksvannsdelen er koplet bort for å få bedre kjøling? Noen som har vert borti ren saltvannskjøling før? Hvordan blir levetid på systemet? Hvordan i all verden er den dunken han fyller kjølevæske på av og til -tenkt å skulle virke? Bjørn Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sander24 Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Det hørtes ut som det var en kjølesløyfe under båten. tanken fungerer vel som en exspansjonstank og sirkulasjons pumpen får vel bare vannet til og gå igjenom radiator siden dette er koblet paralelt med motoren. pumpen er sikkert koblet til landstrømen og virker bare når dette er koblet til! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Lot det bli som det var eg... tok filter/oljeskift og dieselfilter som avtalt og lot mannen kjøre uten varmtvann. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Det er nok kjølesløyfe og ferskvannskjøling ja. Med en driftstemperatur på 90 grader ville den ikke gått lenge før systemet tettet seg hvis det hadde vært sjøvann i systemet.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Malene Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Høres litt merkelig ut, gearet ville vel bli for varmt med samme kjølevann der? 90 grader? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 oljekjøleren på gear var første punkt fra sjøen...så oljekjøler motor...så vannpumpa....så eksosmanifoil...og så ut igjenn i sjøen. I tilleg til desse stussene ut til bereder og vanndunken... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Hvis det ikke befinner seg en kjølesløyfe under båten mellom disse to punktene, har det i alle fall garantert gjort det inntil for kort tid siden. Smakte du på vannet? Sjøvann krystalliserer seg på ca 67 grader, og da går det fort tett hvis han har 90 grader driftstemp med sjøvann... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.