Jump to content

varm motor pga. tett motorrom


fanntomas

Recommended Posts

Har en dieselmotor, 36hk, som går opp til 95 grader ved høyt turtall. Når jeg tar av motorlokket ligger den på 85 grader ca v/ samme turtall.

Er 95 grader skadelig for motoren?

Har kjøpt systemrens, men dette er vel unødvendig da en skulle tro at det trengs mere luft til motorrom? Er det luft inn eller luft ut som skal til??? Andre forslag til kjøling av motorrom?? Sitter ingen vifte her fra før.

Link to post
Share on other sites

En ting er luftforbruket, en annen er volumet av motorrommet. Trangt motorrom gir lite luftsirkulasjon og høyere varme

Jeg mener å ha lest et sted at motoren arbeider best med en driftstemp på ca 80, og temp på insugningsluften på ca 20 grader, videre fungerer dynamoen best om den arbeider i omgivelser som ikke er for varme.

Dieselmotoren forbruker endel luft, her er en beregning av hvor mye luft forbrenningen i din motor bruker.

 

Altså bør du ha åpninger inn til motorrommet som minst tilsvarer 321cm2, eller et rør med diameter ca 20cm. Hvis inntaket til denne luft åpningen i tilleg er et sted der du garantert får relativ kald luft, da blir det bra. Og hvis den kalde innsugningsluften dras forbi dynamoen, så hjelper det på effekten til dynamoen.

luft_til_36hk.jpg

Lykke til :cheers:

Redigert av bliss X (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Med 26,3 kW, 5,8 kg olje/h (det som står, kg/kW/h, er feil) og 80,9 kubikkmeter luft/h får du ca. 101, kg luft/h. Det gir 17,4 kg luft/kg olje, som gir en luftfaktor (lambda) på ca. 1,22. Det er alt for lite for enhver dieselmotor. Luftfaktoren bør ligge over 2. Sørg derfor for å tilføre motoren mer luft!

Link to post
Share on other sites

Med 26,3 kW, 5,8 kg olje/h (det som står, kg/kW/h, er feil) og 80,9 kubikkmeter luft/h får du ca. 101, kg luft/h. Det gir 17,4 kg luft/kg olje, som gir en luftfaktor (lambda) på ca. 1,22. Det er alt for lite for enhver dieselmotor. Luftfaktoren bør ligge over 2. Sørg derfor for å tilføre motoren mer luft!

 

 

. De fleste ønsker å bli forstått heldigvis.... :nonod:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Vi legge til at luftslangen (75 mm eller mer) som fører luft in i motorommet bør ende opp rett ved generatoren. Denne har termisk styring som redusererer effekten om den blir for varm. Derfor trenger generatoren kjøling. Det hjelper ikke med god regulator om selve generatoren blir for varm, blir den for varm kan den ta skade.

 

Nok luft til motorommet er viktig og kan ikke gjentas for ofte.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Motortype har vel mindre interesse her

 

Jeg mener at motortype er viktig for å vite om det er uheldig for motoren eller ikke, og evt hvor skadelig. :-)

 

36 HK kunne vært en gammel VP MD17, som trives rundt 60 grader...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Og ikke oljefilter hvis uorginalt?

 

Nei, absolutt ikke. Uoriginale filtre finnes i forskjellige kvaliteter, og kan i ekstreme tilfeller føre til diverse problemer. Men høy oljetemperatur er definitivt ikke en av dem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hvor mye luft pr kg olje bør da motoren ha, motordoktoren ?

Teoretisk nødvendig luftmengde per kg MGO er 14,3 kg. Men motoren må få mer enn dette fordi blandingen av olje og luft er ikke god nok inne i forbrenningsrommet. De fleste dieselmotorer opererer med 2 - 2,5 ganger så mye luft som teoretisk nødvendig (altså lambda lik 2 - 2,5) for at forbrenningen skal bli tilfredsstillende.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Lurer litt med det med oljekjøler,jeg har ferksvann som kjøling på denne.Men vannet i motor er på ca 80 gr og får 120 gr på olja,og vannet til olje kjøler er jo også på 80 gr.Dette må jo bli dårlig kjøling til olja når temp på vann er det samme i motor og til oljekjøler :rolleyes: .Siden jeg sliter med varm olje burde det ikke bli bedre og koble til saltvann til oljekjøler i steden ?og mulig få ca 20 gr mindre på olja?Kan det være feil att denne for kjøling fra ferskvann og skal i steden ha saltvann til denne bedre kjøling.Skal prøvr og bytte giver først men venter på denne,men sånn ellers så mener jeg att når vann temp er det samme motor(oljekjøler så er det ikke noe mening med denne.Dette er en kina motor/Lomatec MvhBjørn :rolleyes:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...