fanntomas Startet 17.Juni.2009 Del på Facebook Startet 17.Juni.2009 Har en dieselmotor, 36hk, som går opp til 95 grader ved høyt turtall. Når jeg tar av motorlokket ligger den på 85 grader ca v/ samme turtall. Er 95 grader skadelig for motoren? Har kjøpt systemrens, men dette er vel unødvendig da en skulle tro at det trengs mere luft til motorrom? Er det luft inn eller luft ut som skal til??? Andre forslag til kjøling av motorrom?? Sitter ingen vifte her fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Hvilken motor er det? Alder osv. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
fanntomas Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 bmc 1.5, 36hk. 79 modell. m/ bowman kjøling Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Motortype har vel mindre interesse her - din motor får åpenbart for lite luft - du må sjekke at alle luftslanger/kanaler til fribord er åpne, evt må du etablere flere luftinger til motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Det er luft inn som trengs som regel. Motoren bruker endel luft vettu. Lite luft til motorrom blir for motor som å jogge en tur med tape for munnen og småtett nese Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
fanntomas Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Det sitter et slags filter på siden av ferskvannstanken v/påfyllinga. Noen som vet om dette er luftfilter eller hva er det? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) En ting er luftforbruket, en annen er volumet av motorrommet. Trangt motorrom gir lite luftsirkulasjon og høyere varme Jeg mener å ha lest et sted at motoren arbeider best med en driftstemp på ca 80, og temp på insugningsluften på ca 20 grader, videre fungerer dynamoen best om den arbeider i omgivelser som ikke er for varme. Dieselmotoren forbruker endel luft, her er en beregning av hvor mye luft forbrenningen i din motor bruker. Altså bør du ha åpninger inn til motorrommet som minst tilsvarer 321cm2, eller et rør med diameter ca 20cm. Hvis inntaket til denne luft åpningen i tilleg er et sted der du garantert får relativ kald luft, da blir det bra. Og hvis den kalde innsugningsluften dras forbi dynamoen, så hjelper det på effekten til dynamoen. Lykke til Redigert 8.Juli.2009 av bliss X (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
litt peiling Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 vi har 6 stk 10cm lufterør. 3 på hver side av motor. det holder i min scand Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Med 26,3 kW, 5,8 kg olje/h (det som står, kg/kW/h, er feil) og 80,9 kubikkmeter luft/h får du ca. 101, kg luft/h. Det gir 17,4 kg luft/kg olje, som gir en luftfaktor (lambda) på ca. 1,22. Det er alt for lite for enhver dieselmotor. Luftfaktoren bør ligge over 2. Sørg derfor for å tilføre motoren mer luft! Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Ja med seks 10cm rør blir det jo rikelig med luft! Redigert 17.Juni.2009 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
aileenll Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Hvor mye luft pr kg olje bør da motoren ha, motordoktoren ? Så kan vi rette opp regnestykket Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Hansi Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Hvis noen er i tvil om motor får for lite luft monter et termometer med giver og trådløs overføring til display. Har gjort dette og har full kontroll på temperatur i motorrom til enhver tid. Ganske kjekt å ha og kostnaden er lav for et slikt opplegg. Redigert 17.Juni.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 (redigert) Med 26,3 kW, 5,8 kg olje/h (det som står, kg/kW/h, er feil) og 80,9 kubikkmeter luft/h får du ca. 101, kg luft/h. Det gir 17,4 kg luft/kg olje, som gir en luftfaktor (lambda) på ca. 1,22. Det er alt for lite for enhver dieselmotor. Luftfaktoren bør ligge over 2. Sørg derfor for å tilføre motoren mer luft! . De fleste ønsker å bli forstått heldigvis.... Redigert 18.Juni.2009 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Ja med seks 10cm rør blir det jo rikelig med luft! Ikkje så mange Baltic med 36 hk..... Den tabellen din forteller at den må være 6 rør på over 8,3 cm til 36hk Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 (redigert) Hvor mye luft pr kg olje bør da motoren ha, motordoktoren ? Så kan vi rette opp regnestykket Hold oljenivå på "MIN", så slipper alle lage ny lufting til motorrom ?? Redigert 18.Juni.2009 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
olews Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Vi legge til at luftslangen (75 mm eller mer) som fører luft in i motorommet bør ende opp rett ved generatoren. Denne har termisk styring som redusererer effekten om den blir for varm. Derfor trenger generatoren kjøling. Det hjelper ikke med god regulator om selve generatoren blir for varm, blir den for varm kan den ta skade. Nok luft til motorommet er viktig og kan ikke gjentas for ofte. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
AQ140A Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 (redigert) Mener på at lufthastigheten bør ligge på maks 3-4 m/s. Redigert hastighet 0,7 gir da overkill av luftinger? Eller? Maks undertrykk står gjerne i dataene på motoren, på hva den aksepterer, så kan en regne en seg derfra. Redigert 18.Juni.2009 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Kan dette ha noe med att også olje temp blir høy?Vann temp er 79gr men olja 120 når jeg gir på litt. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
index Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Kan dette ha noe med att også olje temp blir høy? Nei. Da er det oljekjøleren (evt. mangel på sådan) som er problemet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hasla 26 Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 (redigert) Og ikke oljefilter hvis uorginalt? det samme Eller er det forskjell på gjennomføringene i filteret? Det var en som sa på ett verksted oljefilter er oljefilter Redigert 18.Juni.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Motortype har vel mindre interesse her Jeg mener at motortype er viktig for å vite om det er uheldig for motoren eller ikke, og evt hvor skadelig. :-) 36 HK kunne vært en gammel VP MD17, som trives rundt 60 grader... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Og ikke oljefilter hvis uorginalt? Nei, absolutt ikke. Uoriginale filtre finnes i forskjellige kvaliteter, og kan i ekstreme tilfeller føre til diverse problemer. Men høy oljetemperatur er definitivt ikke en av dem... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Motordoktoren Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Hvor mye luft pr kg olje bør da motoren ha, motordoktoren ? Teoretisk nødvendig luftmengde per kg MGO er 14,3 kg. Men motoren må få mer enn dette fordi blandingen av olje og luft er ikke god nok inne i forbrenningsrommet. De fleste dieselmotorer opererer med 2 - 2,5 ganger så mye luft som teoretisk nødvendig (altså lambda lik 2 - 2,5) for at forbrenningen skal bli tilfredsstillende. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 . De fleste ønsker å bli forstått heldigvis.... Ja, var dette lettforståelig eller var det uforståelig for noen? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 (redigert) Lurer litt med det med oljekjøler,jeg har ferksvann som kjøling på denne.Men vannet i motor er på ca 80 gr og får 120 gr på olja,og vannet til olje kjøler er jo også på 80 gr.Dette må jo bli dårlig kjøling til olja når temp på vann er det samme i motor og til oljekjøler .Siden jeg sliter med varm olje burde det ikke bli bedre og koble til saltvann til oljekjøler i steden ?og mulig få ca 20 gr mindre på olja?Kan det være feil att denne for kjøling fra ferskvann og skal i steden ha saltvann til denne bedre kjøling.Skal prøvr og bytte giver først men venter på denne,men sånn ellers så mener jeg att når vann temp er det samme motor(oljekjøler så er det ikke noe mening med denne.Dette er en kina motor/Lomatec MvhBjørn Redigert 19.August.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.