Jump to content

B 2,3 eller 230 volvomotor


sofa

Recommended Posts

Det sitter et lite ståldeksel under motoren som dekker over nedre del av svinghjulet. Dette kan plasseres på to måter. Setter du det feil vei vil skruene gå inn på svinghjulet og låse fast svinghjulet så du ikke kan tørne motoren rundt. Det samme skjer hvis dekslet sitter rett vei, men blir festet med skruer som er for lange.

Link to post

Skrev litt feil i forrige innlegg. Minnet fungerte ikke. Det er ikke skruene som går i svinghjulet, men dekselet. Dekselet har en profil som gjør at det legger seg mot svinghjulet hvis det plasseres feil vei. Dette dekselet er originalt på Volvo Penta. Bilmotoren har en aluramme som dekker svinghjulet, den kan ikke settes feil.

Ja, ble litt usikker her for jeg har ikke sett noe slikt deksel. Jeg flyttet over svinghjulet fra båtmotoren til bilmotoren da. Det synes jeg virket veldig greit, men kan jo ha gjort noe rart der.

Link to post

Skal jeg være ærlig, så synes jeg det høres ut som en dårlig ide å dra på sjøen med en motor som bare er "brutt løs" uten mere kontroll.

Diesel i plugghullene, la det stå noen dager, prøv så å turn med nøkkelen.

 

Tappet/byttet du olje før du satt inn blokka?

 

Ja, båten ligger alt på vannet, så om den skulle kommet til å gå, så blir det nok bare noen forsiktige turer langs land i oslofjorden (har en liten ekstra påhenger også).

 

Fikk bilmotoren tilsendt på pall, uten olje, og jeg har ikke fylt på olje enda. Er det noe spesiell grunn til å bruke diesel? Tenker meg ned til båten senere i dag for å spraye inn litt rustløser/CRC i blugghullene; kan det være like bra?

 

Takker for svar!

Link to post

Skrev litt feil i forrige innlegg. Minnet fungerte ikke. Det er ikke skruene som går i svinghjulet, men dekselet. Dekselet har en profil som gjør at det legger seg mot svinghjulet hvis det plasseres feil vei. Dette dekselet er originalt på Volvo Penta. Bilmotoren har en aluramme som dekker svinghjulet, den kan ikke settes feil.

Ikke alle som monterer disse platene, vet ikke helt hvorfor?

Jeg har demontert 3 slike motorer det siste året, kun en av dem hadde den plata.

 

 

Ja, ble litt usikker her for jeg har ikke sett noe slikt deksel. Jeg flyttet over svinghjulet fra båtmotoren til bilmotoren da. Det synes jeg virket veldig greit, men kan jo ha gjort noe rart der.

Som nevnt over, ikke sikkert du har den. ser ut som en halvmåne. Tviler på du har gjort noe galt dær.

 

Ja, båten ligger alt på vannet, så om den skulle kommet til å gå, så blir det nok bare noen forsiktige turer langs land i oslofjorden (har en liten ekstra påhenger også).

 

Fikk bilmotoren tilsendt på pall, uten olje, og jeg har ikke fylt på olje enda. Er det noe spesiell grunn til å bruke diesel? Tenker meg ned til båten senere i dag for å spraye inn litt rustløser/CRC i blugghullene; kan det være like bra?

 

Takker for svar!

 

Diesel har vell litt smørende egenskaper, samt at det løser godt. Vet ikke helt hvorfor, men har vært et naturlig valg for meg. Billig å kjøpe mot middel som gjør det samme.

Du burde få olje på motoren raskt...

Link to post

ok, takk igjen du.

 

Da sprøytet jeg 5-56 (var det jeg hadde for hånden; kjører bensin bil...) i 30 sekunder inn i hvert tennplugghull og fylte 5-6 liter olje. Så får jeg vel forsøke med pipe og arm på veiva i morgen da.

 

Kjører også bare bensin, diesel er traktor og sjark :tongue:

Lykke til, men vær forsiktig med makt, lett å skade når ting ikke har løsnet nok.

Link to post

ha, der løsnet den!

 

Fikk ikke vridd den om med nøkkel på veiva, men litt napping på starteren med pluggene ute gjorde susen.

 

SÅ; nå kan jeg altså kjinne den på starteren. Neste utfordring er å få på tannreimen..

Jeg har nå remmen riktig med merker på de to øverste tannhjulene; men hvordan får jeg det riktig på veiva, her er ingen merker!?

 

Kanskje det blir båttur med den gamle bensinmotoren denne sommeren..

Link to post

Håper ting ikke er mye skadet i denne motoren din, men fint det løsnet.

 

Ang reg.reim så er det merke over tannhjulet som står på veiva(på den "skjiva" som også roterer med veiva), samt merke på blokka.

 

Du ser det lett i boka som du finner i dokumentarkivet, for aq145.

 

Ja, får håpe det beste; de tåler kanskje litt dise motorene.

Fin den bruksanviningen til 145, men fikk ikke åpnet den til 151. 230 er jo litt ulik; finner ikke merking opp mot toppdekslet (sitter vel egentlig på plastdekslet) Det er jo også noen merker på reima (litt slik: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=17540).

Det er litt ugreit med uorginal motorkonfigurasjon og når begge motorene var i deler...

Forstår at tenningsrekkefølgen er 1342, hvor en er foran, men hvordan blir dette på fordeleren? Ser at det står et 3-tall inni fordelerlokket (omtrent i retning midt mot forgasserene), følger rekkefølgen da suksesivt med klokken?

Link to post

Begynner med regreima!

Når du skal montere register reim på en B230 så begynner du med å finne alle merkene, veivaksel settes som på bilde #1, hjelpeaksel som på bilde #2, og kamaksel som på bilde #3 (slik det vanligvis ser ut på en Volvo Penta motor).

Ikke alle Volvo motorer kom med merker til kamakselen, og det er heller ikke nødvendig så lenge man har de andre merkene og merkene på selve tannhjulene.

 

Aller først bør strammehjulet settes så lang tilbake som mulig, og pass på at det ikke kommer olje og dritt på reimen når man holder på

Begynn å sett på reimen ved veivakselen. På en original reim er det to merker på reimen der den skal stå på tannhjulet til veivaksel, se bilde #4.

Når reimen er på plass på veivaksel er det én strek på reimen som skal stå på merket på hjelpeaksel, og én strek som skal stå på merket på kamdrevet.

Når alle merkene stemmer som på bilde #5, dra så reimen forsiktig over strammehjulet og slakk opp mutteren slik at strammehjulet strammer mot reimen, se bilde #6.

Når reimen er stram, strammes mutteren til strammehjulet igjen.

Vri nå veivakselen litt MED klokken for å fjerne det siste slakket i reimen, se bilde #7, og slakk opp mutteren til strammehjulet igjen slik at fjæren strammer opp reimen på nytt, som på bilde #8.

Mutteren på strammehjulet skal til slutt strammes til 50nm, og verre er det ikke ?

 

vpregreim2.jpg

 

 

 

Når det kommer til å få fordeler og pluggledninger riktig, så glem det tretallet i fordelerlokket, det har ingenting med dette å gjøre!

Begynn med å vri motoren til tenningspunktet for sylinder #1, dette er akkurat det punktet hvor alle de merkene på tannhjulene nevnt ovenfor stemmer overens med merkene på motoren.

En måte å sjekke at motoren er på tenningspunktet er å skru ut pluggen i sylinder #1 og sjekke at stempelet er på topp med en skrutrekker e.l. OG AT begge ventilene for sylinder #1 er lukket.

 

Når motoren er på tenningspunktet skal rotoren peke rett mot et lite hakk i kanten på fordeleren som er rett ovenfor festet til fordeleren.

Dersom fordeleren skal settes i motoren, må man starte med rotoren ca 60 grader mot klokken i forhold til merket i fordeleren ettersom rotoren vrir seg når man trykker fordeleren ned i blokka.

Når rotoren så står mot dette hakket, og motoren står på tenningspunket, så setter man på fordelerlokket og ser hvilken pluggledning som kommer ned der hvor rotoren står, eventuelt så vris fordelerhuset litt slik at en av pluggledningene stemmer med rotoren. Dette er pluggledningen til sylinder #1, og når rotoren får kontakt med fordelerlokket så vil strøm sendes til pluggen i sylinder #1, som nå er på tenningspunktet, altså stempelet er på topp og begge ventiler er lukket, slik at blandingen av bensin og luft er klar til å antennes av gnisten.

Når man har pluggledning #1 riktig, så er det bare å sette de andre MED klokken på en B230, og i tenningsrekkefølgen (som er riktig, 1342), altså neste pluggledning fra fordeleren i klokkas retning skal til sylinder #3, neste der igjen skal til #4, osv.

 

Null grader bør holde til å starte motoren, men tenningen må selvfølgelig finjusteres når motoren er startet. Enkelte ganger må man vri noen millimeter på fordeleren ved første oppstart, og da særlig hvis det skyter i gasseren pga. feiltenning bør man prøve å vri litt på feelingen mens noen andre drar motoren på starteren. Hvis motoren har vært helt tom for olje bør også coilen kobles fra, og det bør dras litt på starteren uten gnist for å få opp oljetrykket, aller helst bør motoren primes, men å dra litt på starteren uten gnist hjelper i hverfall litt.

Forøvrig er sylinder #1 nærmest fronten på motoren, eller mot registerreimen, mens #4 er lengst bak, mot svinghjulet.

 

Ettersom en av stempelringene sannsynligvis har satt seg fast på denne motoren tidligere, burde du ha en spiseskje olje i hvert plugghull, og vri motoren noen runder for hånd slik at du får smurt sylinderveggene så snart som mulig, og også være påpasselig med at oljen har nådd helt opp til løfterne før du starter den.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Takk for supre råd!

 

Da skulle ny tannreim of nye pluggledninger være riktig på plass

Beskrivelsen for skifte av tannreim er skrevet ut og lagret i båten!

 

Har også smurt litt i sylinderene og kjørt den litt på starteren (ved å lage en kobling direkte på innslaget).

 

MEN det er ikke lenger liv i instrumentene, så startmotoren jobber ikke lenger fra nøkkelen. Det gjorde den tidligere, men den gamle starteren som (også!) var rustet fast. Jeg har sjekket sikringene under/bak instrumentpanelet, men finnes det en hovedsikring noe sted? Det går en pluss kabel fra starter og dynamo som vel møtes over svinghjulet. Der er den en gul knapp men 40 trykket inn; hva er det? Jeg tenker jeg kan ha ødelagt noe eller blåst en sikring da motor og starter sto...?

Avtrekk og tilt virker fra instrumentbordet, men ingen av mølerene reagerer.

 

Også fordeleren; dette er jo en bilsak med vakuum. Den har ikke vært ute eller flyttet på. Håper den vil kunne fungere litt

til å begynne med så jeg får prøvd båten. Det er en slags kontakt på motsatt side av vakumklokken og det er også en løs ledning fra dinamoen; kan dette høre sammen..?

Link to post

Der er den en gul knapp men 40 trykket inn; hva er det? Jeg tenker jeg kan ha ødelagt noe eller blåst en sikring da motor og starter sto...?

Avtrekk og tilt virker fra instrumentbordet, men ingen av mølerene reagerer.

En del Volvo motorer kom faktisk med nettopp 40 amper automatsikring, de har som regel rød trykkknapp, men ville kanskje tro at det var en automatsikring du har funnet.

 

 

Også fordeleren; dette er jo en bilsak med vakuum. Den har ikke vært ute eller flyttet på. Håper den vil kunne fungere litt

til å begynne med så jeg får prøvd båten. Det er en slags kontakt på motsatt side av vakumklokken og det er også en løs ledning fra dinamoen; kan dette høre sammen..?

 

Problemet med bilfordeleren er at den ikke er gnistsikker, noe man bør være påpasselig på i båt, men jeg har selv hatt båt med bilfordeler montert i perioder, bare vær ytterst forsiktig med bensinlekkasjer og at det ikke samler seg bensindamp i motorrommet, hvis ikke sier det fort pang.

Angående kontaktene og ledningen så er det vanskelig å si akkurat hva som skal hvor uten å se det først.

 

Er enig med lite at en fordeler fra 123ignition ikke er en dum investering, samt starter og dynamo for marinemotor.

Link to post

ja, knappen merket 40 er rød! Den tilhører det originale (?) ledningsnettet til aq145 og på side fire i verkstedshåndboken med bilde av motoren er det noe som heter sikring -usa-utførande (?) rett i overkant/bakkant av starter nr 11 (ikke 13 og 14).

Kan denne demonteres og ny sikring monteres, eller kan den trykkes inn eller noe?

 

Under den røde knappen er det to kraftige ledninger og en tynnere som går til releet rett ved.

 

Det virker som det er jording i og med at starteren drar rundt motoren, om den kobles direkte. Det er ikke antydning til tenning.

 

Koblet på og strammet til de tynne ledningene til coilen og nå er det litt reaksjon på turtellernåla når tenningen skrus på, men ikke tankmåler eller voltmetret. det er koblet en lampe bak på dynamoen som lyser.

Link to post

Nå tenner den!

 

Liten oppdatering her;

-skiftet fra elektronisk til stift-tenning, så en ikke trenger tenningsmodul.

-fant ut at releet etter hovedsikring og før starter (startrele; Hella 4RA 003 437-06) ikke fungerer riktig. Det kommer strøm til releet når en vrir om nøkkelen, men ikke til innslaget på starteren. Kobler en sammen de to tykke ledningene til releet så slår starteren inn. Noen som vet hvor en får et passende rele i Oslo området?

 

Er det noen som kan fortelle en amatør om startprosedyre; hvordan skal gasshendlen stå...? Pumpe tre ganger ned og la den stå vertikalt? Har funnet hovedstrøsbryteren og bensinkranen...

Link to post

Sikkert et vanlig 87 rele som er montert, skjønner ikke helt hvorfor, men det er kanskje spart på kabeltykkelsen til tenningslåsen,Det bruker og stå på releene hvor mye A de tåler,

 

Start prosedyre som jeg bruker på 140 motoren min, er noen pump på gassen, samt litt gasspådrag, lar den gå slik i et par minutter før den settes i fri leget

Norske båter er best!

Link to post

Sikkert et vanlig 87 rele som er montert, skjønner ikke helt hvorfor, men det er kanskje spart på kabeltykkelsen til tenningslåsen,Det bruker og stå på releene hvor mye A de tåler,

 

Start prosedyre som jeg bruker på 140 motoren min, er noen pump på gassen, samt litt gasspådrag, lar den gå slik i et par minutter før den settes i fri leget

 

ok, takker;

ser ut til at det er et slikt rele;

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Ovrig/Rele/

 

men det er støpt i epoxy eller noe.

Link to post

Hvis ikke det står på releet ditt hva det tåler i A, må du finne ut hva starteren trekker, Ikke uvanlig at de ligger på 600w, da trenger du et rele på 50A,

Står ikke skrevet på rele hvor mange A det skal tåle, men det står rett etter automatsikringen som er merket 40, så jeg vil vel tro det er der det ligger.

Jeg lurer på om releet kan ha blåst når det ble satt strøm på starter og motor som begge satt. Sikringen skulle jo egentlig tatt det..

 

Du kaldte det et "vanlig 87 rele"; hva er grunnen til den betegnelsen egentlig?

Link to post

En betegnelse som vi bruker mye i bilbransjen, betyr rele bryteren er normalt åpen uten spenning på 85 eller 86, og slår inn med spenning på 85 eller 86, hvis sikkringen din er på 40 A, kan du fint bruke biltema artikkelnr 42134 som er på 40A, dette er et 87A rele, men du skal ikke bruke 87a punktet, 30 = batteri med sikkring i mellom 87= innslaget på starteren, jeg bruker og sette - på 85, og styrestrøm (fra tenningslås) på 86

Norske båter er best!

Link to post

En betegnelse som vi bruker mye i bilbransjen, betyr rele bryteren er normalt åpen uten spenning på 85 eller 86, og slår inn med spenning på 85 eller 86, hvis sikkringen din er på 40 A, kan du fint bruke biltema artikkelnr 42134 som er på 40A, dette er et 87A rele, men du skal ikke bruke 87a punktet, 30 = batteri med sikkring i mellom 87= innslaget på starteren, jeg bruker og sette - på 85, og styrestrøm (fra tenningslås) på 86

Ja, ok, fikk ikke helt dette til.. skal prøve igjen.

 

Forsøkte tilslutt å starte direkte på starteren og med startgass. Det førte til tennin eller ettertenning så kraftig at den nederste slangeklemmen på belgen mellom manifoil og drev(?) ble blåst av og båten tok inn vann!

 

svett, svett.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei

Nå har jeg fått tak i 2 stk b23 motorer,og jeg regner med at jeg må kjøpe nye kammer (k kamm ? )Kammene vill bli montert av verksted da jeg ikke har verktøy eller kunnskap om justering av ventiler og slikt

Er det nødvendig å bytte lager på veiva og nye stempelringer ?

Eventuelt annet jeg bør tenke på.

Har noen tips om bilge butikker for å kjøpe deler fra ??

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...