Jump to content

B 2,3 eller 230 volvomotor


sofa

Recommended Posts

Hei

jeg må vell begynne og planlegge bytte av motorer i båten og da er det grit å spørre noen med peiling :yesnod:

Jeg ser at det finnes en hel del varianter av bilmotorer i 2,3 eller 230, det jeg kunne tenke meg var motorer med elektronisk tenning og insprøytning : så jeg lurer på hva er benevnelsen på den motormoddelen som vill passe best og hvor mange hk har den.

Er det nødvendig å bytte kamm på disse motoren for å bruke dem i båt ?? :seeya:

Link to post
Share on other sites

Nyere volvo heter B- 230 (etter 1987) mener jeg, det er noen innvendige endringer i disse, og de kom i flere hk utgaver, Tenningsystemet som sitter på disse er er av type hal giver på svinghjulet og er styrt av motorstyringsenhet og de har oksygensensor (lambdasonde) i eksos, Disse er lite egnet og bruke i båt slik de er laget til bil da det blir mye ombygginger for og få det til, hvis ikke du er god motorkyndig blir dette kostbart,

 

Hvis du trenger mer effekt/dreiemoment en det du har i dag, ville jeg selv gått over til annen motortype evt v8, hvis ikke synes jeg du skal få tak på B-23 motorer med forgasser og gå over disse med nye lager,stempelfjærer, kamaksler, og montere elektronisk tenning fra feks 123ignition sende forgasserene dine til overhaling evt kjøpe nye erstattnings forgassere, Montere disse sammen igjen med marineutstyret du allerede har

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

hei

siden jeg har aq140a motorer fra før så er det et poeng å bruke en motor som jeg kann bruke den mariniseringen jeg har fra før og det hadde vært greit å gå litt opp i hk derfor 2,3 ( 230 ) og jeg innbiller meg at en slik motor er litt billigere i drift ??

Ser av svaret over at en 230 motor kansje ikke er så egnet, men det hadde vært greit å vite hva som må forandres på disse motorene.

Hvis jeg mariniserer en 2,3 motor, hva er benevnelsen på den kammen som må brukes.

Båtmotoren 145 er vell bra trimmet i forhold til bilversjonen.?? :seeya:

Link to post
Share on other sites

Motoren du har en en B21 fra bilverden, neste steg på stigen er AQ145. Det er samme motor, men har større borring, kalles B23 i bilverden. Det er fullt mulig å borre opp B21 til B23. Alternativt kjøpe en B23 på hoggeren, men de blir brukt i bilcross og rally, og er derfor vriene å finne. Innmaten i B19-21 og 23 er den samme. Går du enda høyere opp er neste steg AQ151. Det er en B230. Her er det en vesentlig forskjell fra bilmotoren. AQ151 har annen veiv med større slaglende, noe som gir 2,5 liter volum. Det er også forskjell på vannpumpene på B21/23 og B230. Er derfor litt usikker på om mariniseringsutstyret fra AQ 140 kan settes over. Tidlige årganger av B230, fra 85 til 88 har dårligere veivlager enn B21/23 og senere B230, tror det ble en forskjell i 89. Da ble lagrene forsterket.

 

Kammen i båtmotoren er enten en H, eller K kam. Din nåværende kam kan flyttes over til en eventuell bilmotor hvis den fungerer tilfredstillende..

 

Hvis du vurderer overhaling av nåværende motor så husk at det finnes et hav av Volvodeler til gunstig pris. Du trenger ikke å kjøpe VOLVO PENTA motordeler. Navnet PENTA betyr at prisen er 10 ganger høyere enn tilsvarende bildel, med samme delenummer.... Jeg avslutter en fullstendig overhaling av min AQ145/B23 i disse dager. Har kjøpt alle motordeler hos BILIA, stempler, lager pakninger osv. Det er fullt mulig å finnes billigere deler, spesiellt fra Sverige.

 

Mitt tips er at du beholder og overhaler det du har. Du kan få "helt ny" motor til gunstig pris. Kjøp av brukt bilmotor for deretter bytte fjærer, lager osv ville jeg ikke gjort. Motoren kan ha stor stempel/sylinderklaring, da hjelper det lite å bare bytte fjærer.

 

Rent teknisk er det ikke noe problem å bruke nyere motor, selv om disse har elektronisk tenning og innsprøytning. Med enkle grep kan eksisterende fordeler og manifold/forgasser flyttes over på relativt nye motorer.

 

Disse Volvomotorene ble introdusert i Volvo 240 i 1975, med visse modifikasjoner ble de brukt langt ut på 90 tallet, og det meste går om hverandre, men som sagt er de visse endringer på B21/23 og 230 som kan by på problemer ved å bruke eksisternde mariniseringsutstyr. Jeg sier ikke at det ikke går, er bare litt usikker

Redigert av Fergu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte deler for ca 5000 kr til motoren min for noen år siden, Da ble alle lager skiftet, stempelfjærer, ventiltettninger, pakninger, vannpumpe, regreim, har fungert optimalt etter dette, Planlegger et motorutløft i vinter for overgang av sjøvann siden samt en overmaling

disse motorene er såpass enkle at selv mor hadde klart og overhale den :cheers:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

... og jeg innbiller meg at en slik motor er litt billigere i drift ??

Ofte får du litt mindre forbruk med en større motor. Om du må belaste denne motoren mye, så kan det hende at du faktisk sparer litt på en noe større motor som går noe roligere. Mitt valg hadde gått mot en V6 er av et eller annet slag. Har tidligere byttet blokk/topp fra en B23 motor og over på en AQ145. Gikk nesten helt smertefritt. Noen små utfordringer, men ikke værre enn hva som kan løses.

 

Ellers vil jeg råde deg til å "bruke hodet" litt når du kjøper volvo deler som ikke er volvo-penta. Det er ikke alt som er helt likt (blant annet vannpumpa er spesiell). Jeg kjøpte også en spennrulle til cammen som tilhører en vanlig bil. Denne rustet fast i løpet av kort tid og låste seg helt. Heldgivis oppdaget jeg dette før remma røk. Denne spennrullen i syrefast er det kun volvo penta som har. 7 ganger så dyr, men desverre eneste som fungerer. Derfor, bruk hodet litt.

Link to post
Share on other sites

Vannpumpa til AQ140/145 er desverre litt ulik bilvarianten. Røret som stikker ut har annen form og annen vinkling. En mulighet er å bytte innmat fra bilpumpe til PENTA pumpe, dette temaet har vært tatt opp på BAATPLASSEN tidligere. AQ 151 tror jeg bruker vanlig bilpumpe, men er ikke 100% sikker.

 

Det finnes også varianter av spennrulla. Den vanlige bilmodellen er ikke overflatebehandlet, lageret er selvfølgelig innkapslet med gummitettninger. OM PENTA modellen er rustfri, eller galvanisert vet jeg ikke. Jeg velger likevel bilmodellen. Disse holder i årevis på biler som går i saltlake 5 måneder i året.

 

De som lever av å selge PENTA deler vil selvfølgelig gjøre alt for å overbevise kunden om at det er stor forskjell på bil og båtdeler. Jeg har elektroniske delebøker til alle Volvo personbiler tilbake til 1975. PENTA delebøker og priser ligger åpent på nettet. Har brukt masse tid på "Delestudier" og er sjokkert over hvordan PENTA delene er priset i forhold til bildeler.

Link to post
Share on other sites

Hei

Takker for gode svar :flag: Har hørt at det å marinisere en 230 er problematisk pga. den såkalte lambasonden. Helt erlig så tror jeg at en motor med injeksion on elektronisk tenning hadde vært fordelaktig , men om det er regnings svarende er jo en helt annen sak :blush:

Det biligste for mitt vedkommende er vell å overta 2 stk. 2,3 motorer fra en fyr som driver litt garasje mekking ( måsadotten auto ) :wink: Men jeg aner jo ikke ka slags stand disse motorene er i , og jeg tviler på om nåværende eier vet det heller.

Om jeg flytter over den kammen som er på mine motorer i dag til en 2,3 må jeg da også bytte ventilfjærene ?? og er det annen inmat som bør byttes ?? :seeya:

Link to post
Share on other sites

Skal du flytte over innsprut mm blir det masse problemer. Ikke umulig, men veldig tidkrevende, og det er ikke sikkert innsatsen står i forhold til hva du oppnår.

 

 

Kjøper du B230 bilmotor får du problemer med vannpumpa og mariniseringsutsstyret i forhold til AQ140/B21. Mulig det går om hverandre på B23 og B230, mer er litt tvilende. Kamaksel kan flyttes over, husk å shimse ventiler. Ventilfjærene trenger du ikke å røre

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

hei, en nykommer her..

 

Har tidligere lest mye om volvomotorer her inne og funnet ut at vi kunne erstatte vår aq140 med en B23 motor ganske greit, men nå viser det seg at vi har kjøpt feil byttemotor og at det er en B230 motor, riktig nok med forgasser (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28236931). Er det noen som kan si noe mer spesifikt om hva som er ulikt her; vannpumpe nevnes; bør en heller finne nok en ny motor? Passer kammen fra aq140? Lambdasonde?

 

Takker for evt svar.

Redigert av Blått (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte deler for ca 5000 kr til motoren min for noen år siden, Da ble alle lager skiftet, stempelfjærer, ventiltettninger, pakninger, vannpumpe, regreim, har fungert optimalt etter dette, Planlegger et motorutløft i vinter for overgang av sjøvann siden samt en overmaling

disse motorene er såpass enkle at selv mor hadde klart og overhale den :cheers:

De prisene er litt gamle nå, etter egen erfaring, med mindre man har gode rabatter eller kjøper "spennende" merker. Fra mekonomen og drevdelar.se må man ut med litt mere nå, men er sikker på at det er verdt det :yesnod:

 

 

Ellers vil jeg råde deg til å "bruke hodet" litt når du kjøper volvo deler som ikke er volvo-penta. Det er ikke alt som er helt likt (blant annet vannpumpa er spesiell). Jeg kjøpte også en spennrulle til cammen som tilhører en vanlig bil. Denne rustet fast i løpet av kort tid og låste seg helt. Heldgivis oppdaget jeg dette før remma røk. Denne spennrullen i syrefast er det kun volvo penta som har. 7 ganger så dyr, men desverre eneste som fungerer. Derfor, bruk hodet litt.

Er ikke noe problemer med å kjøpe deler som ikke er penta, men må jo fortsatt være av en grei kvalitet. Er jo snart mere salt på norske veier en det er i havet, så det som holder på vei holder også greit i et tørt og godt ivaretatt motorrom.

Spennrulle fra meko holder ihvertfall en stund, men man må jo følge med uansett.

 

 

Hei

Takker for gode svar :flag: Har hørt at det å marinisere en 230 er problematisk pga. den såkalte lambasonden. Helt erlig så tror jeg at en motor med injeksion on elektronisk tenning hadde vært fordelaktig , men om det er regnings svarende er jo en helt annen sak :blush:

Det biligste for mitt vedkommende er vell å overta 2 stk. 2,3 motorer fra en fyr som driver litt garasje mekking ( måsadotten auto ) :wink: Men jeg aner jo ikke ka slags stand disse motorene er i , og jeg tviler på om nåværende eier vet det heller.

Om jeg flytter over den kammen som er på mine motorer i dag til en 2,3 må jeg da også bytte ventilfjærene ?? og er det annen inmat som bør byttes ?? :seeya:

Nå får man lambdasonder som er bygget for å tåle våt eksos, så det problemet er ikke så stort lengre. En annen sak er å få en ecu med et map som passer bedre for båt. Fungerer vell også greit med originalt map, men da har man kanskje ikke kommet til det målet man ønsker?

 

 

 

hei, en nykommer her..

 

Har tidligere lest mye om volvomotorer her inne og funnet ut at vi kunne erstatte vår aq140 med en B23 motor ganske greit, men nå viser det seg at vi har kjøpt feil byttemotor og at det er en B230 motor, riktig nok med forgasser (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28236931). Er det noen som kan si noe mer spesifikt om hva som er ulikt her; vannpumpe nevnes; bør en heller finne nok en ny motor? Passer kammen fra aq140? Lambdasonde?

 

Takker for evt svar.

Noen b230 motorer har svakere innmat en andre(ihvertfall råder), noen har vell også underspyling mens andre ikke har det. Kompresjonsforholdet er også forskjellig på mange av utgavene. Ta en titt på http://forum.vccn.no dær finner du mye info om de forskjellige. De fleste fokuserer på mye trimming dær, men motorene som står i båt får også hard påkjenning.

 

Skal uansett være en grei sak å flytte over det meste og bygge om b230'en til samme tenning som aq140, samt montere forgassere.

 

Når det kommer til valg av kam, erfaringer rundt valg av motorer osv så kan du sikkert finne mye nyttig i de tipsene jeg og andre har fått. Ta et søk på de trådene jeg har vært aktive i, så finner du mye info om disse motorene.

Link to post
Share on other sites

Hei

Arbeidet med å bytte motorer har vært helt på vent siden jeg har gjort annet med båten og de motorene jeg har tross alt har virket.

Var nede i garasjen til hobbymekanikeren og så på motorene,og det viste seg at han har ,en b23 med 398 topp ,en 230 med 631 topp, to b21a med 398 topp. De 2 motorene jeg har i båten har 398 topper.Ut i fra det jeg har lest meg til og rådende omstendigheter så er det vel enklest å bare bytte topper og være fornøyd :sad: med den futten jeg har i motorene.

Toppene må nokk i alle fall gjøres noe med siden eksosporten i 4 sylinder er veldig tært på den motoren jeg byttet eksosmanifoil på.

Er det mye jobb med å bytte topp ?? eler er det bare og skru av - skru på.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det og bytte topper på disse motoren er lett,bare og skru de av og på med de nye, bare pass på å dra riktig moment i riktig rekkefølge.

Leste litt lenger opp her at du vurderte bilmotor og vil bare si en ting om det, bil motoren har bla. svakere råder og dårligere avbalansert veiv enn det båtmotoren har, er en grunn til at alle(nesten) bruker eller vil bruke marine veiv og råder når de skal trimme de gamle bilmotorene.(har selv gjort dette og har sett hvor stor forskjell det er på disse delene)

Link to post
Share on other sites

ok, takk for svar. Nå blir det slik at jeg forsøker å bytte motor, så får evt den originale penta 140-motoren overhales til vinteren. Har nå skrudd av de fleste agregater og skruene mellom motor og huset bak(?); to bolter ved startmotoren og tre på andre siden. Har igjen motorfestene. Er det deretter bare å løfte motoren løs...?

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for tips.

Nå er 140-motoren ute og den "nye" B230 er på plass. Den er merket 1000 530 på toppen og 81 06 18 ? på blokken, hva nå det betyr. Båtmotoren var delvis demontert da jeg fikk båten, i og med at det kom (sjø(?)vann ut av forgasserene visst nok.... Må innrømme at jeg ikke har noe greie på båt og motor, men båtplassen skal være ledig fra 15. så det er vel bare å stå på. Regner med at jeg kan prøve motor og gir på land med en vannbalje, om jeg da får den til å gå..? Nå lurer jeg på følgende før det blir noe startforsøk:

1)Under innsuget er det på B230 motoren en sensor (oljetemp el vann?) og ved siden av uttak for to små slanger. Dette finnes ikke på originalmotoren. Hva gjør man her? Litt lenger bak under innsuget er det en plast sak med mulighet for å koble på tynn og tykk slange. Skulle en tynn slange hit og en til fordeleren? Det nye toppdekslet har ikke slangetilkobling for oljegass?

2)Øvre vannpumpe (den vanlige på bil) er ulik båtsaken. På bilmotoren er det utløp for et rør som løper langs høyre side av motoren; tenkte å tette dette hullet med kjemisk metall; kan det funke? Nedre vannpumpe (saltvann?) har egentlig tre skruer; på bilmotoren er det bare skruehull for de to til venstre..?

4)Minus kablen fra batteriet; hvor kobles den fast; skal den til den nedre skruen til innsalget på starteren?

5)Hva er føleren fremme på høyre side, foran oljefilteret på B230 motoren? På den gamle motoren var det en dings montert mellom blokk og oljefilter og har var det også tilkoblingsmulighet/sensor?

6) Fordelerene var ulike; den gamle hadde stifter og kondensator, den "nye" mer moderne... transistor? Må jeg bytte over og benytte den gamle fordeleren?

7) Supervanskelig! Hvordan gjør en når en nå skal montere på tannremmen; dette kan jo gå skikkelig galt... begge motorene var delvis demontert når jeg fikk det og det er ingen nye merker som jeg kan se. er det noen bra og enkel fremgangsmåte her? Har desverre ikke strobe(?) lampe el.l.

 

Om noe kan forbarme seg over en amatør som har tatt seg vann over hodet, så hadde det vært flott!

Link to post
Share on other sites

Den er merket 1000 530 på toppen og 81 06 18 ? på blokken, hva nå det betyr.

Det betyr kort fortalt at det er en rimelig standard Volvo bilmotor!

 

1)Under innsuget er det på B230 motoren en sensor (oljetemp el vann?) og ved siden av uttak for to små slanger. Dette finnes ikke på originalmotoren. Hva gjør man her? Litt lenger bak under innsuget er det en plast sak med mulighet for å koble på tynn og tykk slange. Skulle en tynn slange hit og en til fordeleren? Det nye toppdekslet har ikke slangetilkobling for oljegass?

Temperatur sensoren sitter i toppen rett under innsuget, nesten midt på. Regner med slangene går inn på selve innsuget, og de er nok til vakuum, som det ikke skal være på en båtmotor.

Med oljegass, mener du da veivhusutlufting, dette må du i såfall ha.

 

2)Øvre vannpumpe (den vanlige på bil) er ulik båtsaken. På bilmotoren er det utløp for et rør som løper langs høyre side av motoren; tenkte å tette dette hullet med kjemisk metall; kan det funke? Nedre vannpumpe (saltvann?) har egentlig tre skruer; på bilmotoren er det bare skruehull for de to til venstre..?

Det stemmer bra at det er et ekstra uttak på vannpumpen til bil, om det er mulig å tette dette med kjemisk metall vil jeg helst ikke kommentere, men jeg ville nok ikke gjort det.

Det høres ut som om du har feil sjøvannspumpe ettersom jeg innbiller meg at pumpen til B230 skal sitte med fire 10mm skruer ??

 

4)Minus kablen fra batteriet; hvor kobles den fast; skal den til den nedre skruen til innsalget på starteren?

Normalt er den nedre skruen jordet, i hvert fall på Valeo marine dynamoer, men det er nok vanligst å koble jordingen fra batteriet til godset på motorblokken.

 

5)Hva er føleren fremme på høyre side, foran oljefilteret på B230 motoren? På den gamle motoren var det en dings montert mellom blokk og oljefilter og har var det også tilkoblingsmulighet/sensor?

Oljetrykksmåleren. Jeg tipper at dingsen var oljekjøleren, men en dings kan i grunn være så mye ???

 

6) Fordelerene var ulike; den gamle hadde stifter og kondensator, den "nye" mer moderne... transistor? Må jeg bytte over og benytte den gamle fordeleren?

Den gamle fordeleren er sannsynligvis gnistsikker akkurat som den gamle dynamoen, slik at båten din ikke sier pang, også er den uten vakuum.

 

7) Supervanskelig! Hvordan gjør en når en nå skal montere på tannremmen; dette kan jo gå skikkelig galt... begge motorene var delvis demontert når jeg fikk det og det er ingen nye merker som jeg kan se. er det noen bra og enkel fremgangsmåte her? Har desverre ikke strobe(?) lampe el.l.

Registerreimen settes på når tenningsmerkene er riktige, hvis ikke starter ikke motoren, tenningslampen er kun til finjustering av tenningen og har ingenting med å finne tenningsmerkene for montering av reg reim å gjøre.

Link to post
Share on other sites

"Det betyr kort fortalt at det er en rimelig standard Volvo bilmotor!"

ok.., ja, det var en enkelt forgassermotor, men jeg vet ikke om jeg får lambdaproblemer. Tenkte å bytte over kam og og få rustfri rulle til tannremmen. Men det virker som det er andre mer prekære problemer.

 

"Temperatur sensoren sitter i toppen rett under innsuget, nesten midt på. Regner med slangene går inn på selve innsuget, og de er nok til vakuum, som det ikke skal være på en båtmotor. Med oljegass, mener du da veivhusutlufting, dette må du i såfall ha."

Ja, det ene er nok vakuum og det andre veivhuslufting. På 140-motoren var dette hullet på blokken blokkert og det var mulighet for å koble til slange på toppdekslet; bør jeg søke å bruke det gamle toppdekslet eller kan jeg benytte det nyere opplegget på blokken?

 

"Det stemmer bra at det er et ekstra uttak på vannpumpen til bil, om det er mulig å tette dette med kjemisk metall vil jeg helst ikke kommentere, men jeg ville nok ikke gjort det.

Det høres ut som om du har feil sjøvannspumpe ettersom jeg innbiller meg at pumpen til B230 skal sitte med fire 10mm skruer ??"

Ja; du har nok rett; jeg burde altså ha to nye pumper egentlig...; noen som har noe på lager som de vil selge?

 

"Normalt er den nedre skruen jordet, i hvert fall på Valeo marine dynamoer, men det er nok vanligst å koble jordingen fra batteriet til godset på motorblokken."

OK, fint, jeg får lete og se om det er andre adekvate steder å feste kablen...

 

"Oljetrykksmåleren. Jeg tipper at dingsen var oljekjøleren, men en dings kan i grunn være så mye ???"

Du har nok rett! Det er vann inne i bildet her; et distansestykke mellom blokk og filter og med en sensor øverst. Kan jeg da bare se bort i fra B230-sensoren som er plassert rett foran?

 

"Den gamle fordeleren er sannsynligvis gnistsikker akkurat som den gamle dynamoen, slik at båten din ikke sier pang, også er den uten vakuum."

Men vil den "nye" fordeleren fungere eller er den knyttet til lambda eller noe?

 

"Registerreimen settes på når tenningsmerkene er riktige, hvis ikke starter ikke motoren, tenningslampen er kun til finjustering av tenningen og har ingenting med å finne tenningsmerkene for montering av reg reim å gjøre."

Kunne du utdype dette litt; er veldig usikker på hvordan jeg skal sette det opp; skal det være mærker på tre tannhjul og hvordan skal de stå?

 

Takk for rask tilbakemelding! Jeg får skru mer i morgen... Beklager min overfladiske tilnærming.

Link to post
Share on other sites

hei igjen,

forsøker fortsatt å marinisere en B230 motor med AQ140 utstyr (fikk feil motor; bestilte B2,3).

 

Nå har jag problemer med begge pumpene. Det er mulig saltvannspumpen kan benyttes, vet ikke enda.

MEN kjølevannspumpa er nå problemet. Den fra 140-motoren passer ikke på B230 og bilpumpen passer ikke mariniseringsutstyret.

Følgende pumpe (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28802829) vil antagelig passe B230-motoren, men vil den passe til mariniseringsutstyret til 140-systemet; noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Vannpumpa du henviser til på FINN passer B230, men ikke B23. Mariniseringsutstyret på AQ145(B23) og AQ151(B230) passer ikke om hverandre. Oljekjøler, eksosmanifold og impellerpumpe er det samme, de andre delene er forskjellige (Mulig noen av kobberrørene er like)

 

B23 motoremner er vriene å finne. For det første ble de produsert i begrenset antall, for det andre er de mye brukt og veldig etterspurt innen bilcross.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takk for innspill så langt.

 

Jeg har ikke gitt opp enda.. Nå er motoren montert og det med ny starter. MEN jeg får ikke motoren rundt! Har montert latmannsarm (ca 40cm) og 24 pipe på bolten å veiva og tatt ut pluggene. Da skulle dt være lett å dra rundt motoren (tannreima er ikke montert).

 

Hva kan være galt; 1) stemplene har satt seg; hva gjør en da..? 2) kan motoren ha blitt montert feil (eller at noe låses i gir), eller evt svinghjulet; hvordan kan dette testes? Desverre testet jeg ikke om motoren gikk rundt før den ble montert....

 

Håper på nye innspill!

Link to post
Share on other sites

Ja, det skal være sikkert..

 

Er det noe annet å gjøre en å ta løs motoren igjen?

(Da vil man jo finne ut om problemet er der eller aksling/drev. Spiller det noen rolle i hvilken posisjon gass/girspak står i?)

 

Er det noen bedre måter å forsøke å løsne på, enn å bruke en pipe med arm på veivakslen; får en f.eks mye mer moment med en skrutrekker e.l. på svinghulet via hullet til starteren?

Link to post
Share on other sites

Skal jeg være ærlig, så synes jeg det høres ut som en dårlig ide å dra på sjøen med en motor som bare er "brutt løs" uten mere kontroll.

Diesel i plugghullene, la det stå noen dager, prøv så å turn med nøkkelen.

 

Tappet/byttet du olje før du satt inn blokka?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...