Sleipner93 Startet 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2009 Hei! Har kjøpt meg en 15hk Johnson av en kompis med noen problemer.. Først var det at den ikke startet, her var det coilene som var gåne, jeg hadde noen liggende som jeg skrudde på og den startet. Derimot har motoren et kjøleproblem som jeg ikke finner helt ut av. Det har seg slik at det ikke kommer vann ved kontrollstrålen når undervannshuset er skrudd på. Derimot når jeg kobler vannslangen til motoren (røret inni stammen). Kommer det vann ut ved kontrollstrålen. Impelleren sjekket jeg først, den så grei nok ut, riktig nok ganske gammel og små morken men den var hel. Okei skrudde isammen og prøvde, niks ingenting vann ut ved kontrollstrålen. Derimot om jeg ga motoren høyt turtall og senket det fort spyttet den vann ut av eksosen Jeg vet at på eldre Johnson motorer ble vannet ført ut ved eksosen men vet ikke om det skal det på denne? Dette burde jo ihvertfall bety at impelleren pumpet vann tenkte jeg. Kjøpte meg en ny impeller til motoren idag (SVINDYR, 325kr ) Monterte isammen med håp om å få vann ut ved kontrollstrålen men niks, ingenting vann. Så nå sitter jeg her med skjegget i postkassen og ikke aner hva som er feil. Jeg er 99% sikker på at jeg har truffet kjølerøret i stammen ved montering av undervannshuset. Men jeg har en liten teori om at kanskje ikke muffa som skal gå innpå røret her tetter skikkelig og at mesteparten av vannet bare "spruter" opp i stammen og ikke inn i røret? Kan dette være riktig ? Noen som har hatt lignende problem?? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Ville sjekket moffå ja, de som du kan o prøve er å sette drillen på akslingen med bare undervanshuset nedi stampen eller hvor du prøvekjøre motoren. sjå om du får vann opp da. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Sleipner93 Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 (redigert) Dette var jeg faktiskt netopp i garasjen og testet og det kom vann opp av impellerhuset ved bruk av drill. Sjekket også muffen og denne så bra ut og virket som den tettet. Satte det isammen igjenn nok en gang og totalforsikret meg om at muffen traff kjølerøret i undervannshuset og skrudde fast. Startet opp for og prøve men niks kjølevann og kom... Hva i huleste verden er galt? Kan det være den leverer for lite vann? At den ikke greier og trykke vannet igjennom hele kjølesystemet? Nå sprutet det ikke akkuratt ut av impelleren men jeg hadde jo bare en batteridrill. Vil tro at akslingen får mye høyere hastighet når jeg ruser motoren i fri..? Redigert 17.Juni.2009 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Ta å skru ut de 6 skruene som holder motorn fast i stammen, løft motor av stammen da ser du eksospipa .skru av esospipa fra motorn, da kan du se der som kobberrøret kommer ut av eksospipa sitter det en gummigromet som helt sikkert er innsnevret. Gjør godt rent bytt gummi og dine problemer er borte. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Hei!Har kjøpt meg en 15hk Johnson av en kompis med noen problemer.. Jeg er ingen psykolog, men hvilke problemer er det kompisen har da Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sleipner93 Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Ta å skru ut de 6 skruene som holder motorn fast i stammen, løft motor av stammen da ser du eksospipa .skru av esospipa fra motorn, da kan du se der som kobberrøret kommer ut av eksospipa sitter det en gummigromet som helt sikkert er innsnevret. Gjør godt rent bytt gummi og dine problemer er borte. Er du helt sikker på dette? Høres ut som ganske mye arbeid.. Hvordan kan det egentlig virke ved bruk av hageslangen da? Igår skrudde jeg ut termostaten for og sjekke om det kom noe vann heller da, men da hadde jeg ikke mer bensin så det får vente.. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Nei det er ikke mye arbeid og de fleste eldre 9.9 15 har dette problemet det kan virke en stund men så blir motorn så varm at Trykket i dampen er støre en trykket i vannpumpa. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
jolleali Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Jeg har samme problem, bare en 1979'er Evinrude 15hk, ganske like de. Jeg har tatt bytte på impeller, holdt høytrykkspyleren inn i kobber røret mens det satt oppe, det kom ut en del skit, så skal jeg sette nye tetninger å se om det blir bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Du kan jo ta ut termostaten og se om det kommer vann der? Kan være masse saltavleiringer i motoren som gjør at den ikke greier å sirkulere vannet uten høyere trykk. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Hei. Har du sjekket platen under impelleren at den er uten slitespor og likedan med impellerhuset ? Ofte kan det være et spor i platen under impelleren som gjør at du ikke får opp nok trykk. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Hør på Bernt, tror nok med 99,99% sikkerhet at han har rett her ja Redigert 8.Oktober.2013 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Anders_K Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Vet du hvordan motoren har vært vedlikeholdt? Var en der eg har båten som hadde en yamaha 9,9 der alt virket bra, kom masse vann ut kontrollstrålen.. Men ikke lenge etterpå varmskjærte motoren seg.. Da jeg åpnet den var alt av kjølekanaler tett av salt.. Kan det være noe å tenke på? Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Bernt Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Det er forskjellig hvor kontrollstrålen er tatt ut ; Noen er tatt ut med en gang vannet treffer blokka (Yamaha ) og noen er tatt ut etter den har passert eksos dekslet (evinrude ) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Hadde en 15 hk Johnson for mange år siden. Hadde samme problem som du nevner her. Byttet impeller, prøvde å få bort saltavleiringer ved å spyle med ferskvann etc. Hjalp ingenting. Problemet var en gummipakning/-ring som ligger mellom blokk og undervannshus (som Bernt skriver om). Ligger på toppen av kjølerøret som går fra vanninntak i undervannshus til motorblokk. Denne gummiringen var morken og hadde forskjøvet seg slik at den blokkerte kjølerøret. Undervannshus er greit nok å ta av ved å skru ut bolter som står opp mot blokk. Ettersom jeg husker, er det mest plundrete å løse en klammer som holder stag som går fra gear til gearspak. Denne må løses for å få av undervannshuset. Har en gjort det en gang, er det ganske rett fram. Er ingen vei utenom Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Problemet med grommeten på kjølevannsrøret er velkjent. Måtte skifte denne på Evinruden som jeg hadde tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.