Jump to content

Johnson 15hk, ingen kontrollstråle. Hjalp ikke å bytte impeller.

Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt meg en 15hk Johnson av en kompis med noen problemer..

Først var det at den ikke startet, her var det coilene som var gåne, jeg hadde noen liggende som jeg skrudde på og den startet. Derimot har motoren et kjøleproblem som jeg ikke finner helt ut av.

Det har seg slik at det ikke kommer vann ved kontrollstrålen når undervannshuset er skrudd på. Derimot når jeg kobler vannslangen til motoren (røret inni stammen). Kommer det vann ut ved kontrollstrålen.

Impelleren sjekket jeg først, den så grei nok ut, riktig nok ganske gammel og små morken men den var hel. Okei skrudde isammen og prøvde, niks ingenting vann ut ved kontrollstrålen. Derimot om jeg ga motoren høyt turtall og senket det fort spyttet den vann ut av eksosen :crazy: Jeg vet at på eldre Johnson motorer ble vannet ført ut ved eksosen men vet ikke om det skal det på denne?

Dette burde jo ihvertfall bety at impelleren pumpet vann tenkte jeg. Kjøpte meg en ny impeller til motoren idag (SVINDYR, 325kr :cryin: ) Monterte isammen med håp om å få vann ut ved kontrollstrålen men niks, ingenting vann.

Så nå sitter jeg her med skjegget i postkassen og ikke aner hva som er feil.

Jeg er 99% sikker på at jeg har truffet kjølerøret i stammen ved montering av undervannshuset. Men jeg har en liten teori om at kanskje ikke muffa som skal gå innpå røret her tetter skikkelig og at mesteparten av vannet bare "spruter" opp i stammen og ikke inn i røret?

Kan dette være riktig ?

Noen som har hatt lignende problem??

Dette var jeg faktiskt netopp i garasjen og testet og det kom vann opp av impellerhuset ved bruk av drill.

Sjekket også muffen og denne så bra ut og virket som den tettet.

Satte det isammen igjenn nok en gang og totalforsikret meg om at muffen traff kjølerøret i undervannshuset og skrudde fast.

Startet opp for og prøve men niks kjølevann og kom... :crazy:

Hva i huleste verden er galt?

Kan det være den leverer for lite vann? At den ikke greier og trykke vannet igjennom hele kjølesystemet? Nå sprutet det ikke akkuratt ut av impelleren men jeg hadde jo bare en batteridrill. Vil tro at akslingen får mye høyere hastighet når jeg ruser motoren i fri..?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Ta å skru ut de 6 skruene som holder motorn fast i stammen, løft motor av stammen da ser du eksospipa .skru av esospipa fra motorn, da kan du se der som kobberrøret kommer ut av eksospipa sitter det en gummigromet som helt sikkert er innsnevret. Gjør godt rent bytt gummi og dine problemer er borte.

Bernt

Hei!

Har kjøpt meg en 15hk Johnson av en kompis med noen problemer..

Jeg er ingen psykolog, men hvilke problemer er det kompisen har da :giggle::giggle::wflag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ta å skru ut de 6 skruene som holder motorn fast i stammen, løft motor av stammen da ser du eksospipa .skru av esospipa fra motorn, da kan du se der som kobberrøret kommer ut av eksospipa sitter det en gummigromet som helt sikkert er innsnevret. Gjør godt rent bytt gummi og dine problemer er borte.

Er du helt sikker på dette? Høres ut som ganske mye arbeid..

Hvordan kan det egentlig virke ved bruk av hageslangen da?

Igår skrudde jeg ut termostaten for og sjekke om det kom noe vann heller da, men da hadde jeg ikke mer bensin så det får vente.. :lol:

• 4 år senere...
  • 2 uker senere...

Vet du hvordan motoren har vært vedlikeholdt? Var en der eg har båten som hadde en yamaha 9,9 der alt virket bra, kom masse vann ut kontrollstrålen.. Men ikke lenge etterpå varmskjærte motoren seg..

Da jeg åpnet den var alt av kjølekanaler tett av salt..

Kan det være noe å tenke på?

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Hadde en 15 hk Johnson for mange år siden. Hadde samme problem som du nevner her. Byttet impeller, prøvde å få bort saltavleiringer ved å spyle med ferskvann etc. Hjalp ingenting. Problemet var en gummipakning/-ring som ligger mellom blokk og undervannshus (som Bernt skriver om). Ligger på toppen av kjølerøret som går fra vanninntak i undervannshus til motorblokk. Denne gummiringen var morken og hadde forskjøvet seg slik at den blokkerte kjølerøret.

Undervannshus er greit nok å ta av ved å skru ut bolter som står opp mot blokk. Ettersom jeg husker, er det mest plundrete å løse en klammer som holder stag som går fra gear til gearspak. Denne må løses for å få av undervannshuset. Har en gjort det en gang, er det ganske rett fram. Er ingen vei utenom :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...