Jump to content

Hvor stor båt har jeg lov å føre med Båtførerbevis?


Wasco

Recommended Posts

En annen ting. Har sett noen båtannonser hvor størrelsen på båten er oppgitt i "amerikankse fot" Er det forskjell på amerikansk og norsk fot?

 

Tror du har fått svar på spørsmålene dine bortsett fra dette med "Amerikanske fot". Det tror jeg har med målemetoden å gjøre. Standard er LOA, mens amerikanske mål er langs vannlinje. Korriger meg gjerne for her jeg på tynn is...

 

Ellers ser jeg det noe misvisende her om Bruttoregistertonn som ikke har noe med vekt å gjøre; men et gammelt mål på volum...

Redigert av Gnisten (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

I tillegg til den amerikanske og britiske foten fantes det en hel haug med forskjelige føtter fra gammelt av:

 

1 Amsterdam foot (voet) = 0.2831 m.

1 Danish foot (after 1835) = 0.31385 m.

1 French foot (pied du roi) = 12 pouces = 0.32484 m.

1 Norwegian foot (after 1824) = 0.31375 m.

1 Portuguese foot = 0.3285 m.

1 Rotterdam foot = 0.296 m.

1 Russian foot (English foot borrowed by Peter Ι) = 12 inches = 1/7 Russian sazhens = 0.3048 m.

1 Spanish foot (till 1752) (Pie (foot) de Ribera/de Rey) = 12 Pulgadas = 0.287342 m.

1 Spanish foot (1752 to 1765) (Pie (foot) de Burgos/Castellano) = 0.278635 m.

1 Spanish foot (after 1765) (Pie (foot) de Rey) = 12 Pulgadas = 0.32483 m.

1 Swedish foot (fot) = 12 inches (tum) = 0.2969 m.

1 Venetian foot = 0.34773 m.

 

Det som gjelder i dag er den internasjonale foten. En internasjonal fot = 0,3048 meter. Den er ørlite granne kortere enn den amerikanske, og ørlite granne lenger enn den britiske. Ved innføring av den internasjonale foten opphørte også den offisielle bruken av hhv amerikansk og britisk fot, så referanser til disse er kun av historisk interesse :smash:

 

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Foot_(length)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...