Jump to content

Oppførsel i havn


Jakob

Recommended Posts

Hei

 

 

Det er skrevet endel om oppførsel i forbindelse med båtliiv og ikke minst i havn. At man skal være omgjengelig og lage plass for andre i en trang gjestehavn  synes jeg er riktig. Kommer det en båt inn og det ikke er ledige plasser lar jeg båten fortøye langs min båt, helt ok.

Men hvordan blir dette når man ligger forøyd i f.eks gjestehavn og man får en båt på utsiden uten spørsmål om dette er ok. Det er jo ikke nødvendigvis det. Ligger man med små barn ombord er det ikke så morro med en festbåt på utsiden, med det dette medfører. Skal man kunne gi beskjed om dette eller er det slik at partybåtene har retten på sin side? Skal man tolerere at fulle folk raver rundt på dekke? Er man en surpomp og dri***ekk om man gir beskjed.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Folkeskikk er en ting, ligge utenpå er noe annet. Ligger man i en havn (dvs ikke uthavn) mener jeg man har en viss plikt til å la folk ligge utenpå hvis ikke andre muligheter finnes, og båtene passer til å ligge slik (mhp størrelse båttype etc). Dette stiller selvsagt spesielle krav til den som ligger utenpå mhp hensynsfullhet.

Link to post
Share on other sites

Enig med Lasse her.  :confused:

Har selv erfaring med det samme. Har ikke små barn, men festing kan man påtale på en ålreit måte. Har vel selv vært gutt en gang?! At man skritter over dekk er greit, bare det vises hensyn. God hyggesommer!  :confused:

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Ligger man i gjestehavn, medfører det også en forpliktelse til akseptere andre båter longside, så sant det er fortøyningsmessig forsvarlig. Det er nesten ikke anledning til å si nei hvis det ikke ligger maritime årsaker til grunn. Det må være utgangsregelen. Men når denne grunnregelen er fastslått, starter skjønnsspørsmålene. Jeg er vel av den oppfatning at de som legger seg på utsiden av meg er mine gjester og at de bør oppføre seg deretter. At folk drikker, prater og hygger seg i nabobåten er uunngåelig (og hyggelig - dere husker vel Børretzens sang om han som forsøkte å hysje på Tønsberg Havn?), og det er heller ikke til å unngå at naboene tråkker over dekket. Men måten de gjør det på, er selvfølgelig ikke uten betydning. Her må det gå an å stille krav.

Jeg hadde en fryktelig episode i Skagen havn for noen år siden, der det kom inn en båt med svenske ungdommer klokka halv fire om morran (!) - fulle da de kom - som først skulle hoppe opp og ned på vårt dekk alle sammen (6 stk), og som deretter insisterte på nachspiel i cockpiten sin utover morrakvisten. Det ble krangel, gitt - men jeg måtte jo erkjenne at mitt eneste våpen var å løsne fortøyningen deres; og det gjorde jeg ikke. Men jeg hadde fælt lyst... :confused:

 

Longside-prinsippet er noe av det fineste i seilermiljøet - at man kan leve tett sammen om kvelden og natta etter fine dager på blåmyra. Når det er sagt, så har jeg sjøl nå bestemt meg for å unngå seilferie i juli, fordi jeg synes det begynner å bli litt vel trangt. Men vil man feriere i juli, og reisemålet er Bohuslän eller Blindleia, må man bare gjøre det beste ut av det.

Link to post
Share on other sites

Har ingenting mot å ha folk langs siden forutsatt at de oppfører seg. Husker med skrekk og gru tekstilcruiseren på babord side som la seg til og skrøt og brekte om hvor mye Ulabrand han var og hvor mye dritt som befant seg i campingvogner  og da i særdeleshet ombord i Slagskipet. Etter et par timer og rundt ei  kasse øl og diverse akevitt i Ulabrands mage syntes han Slagskipet var et passende sted for oppbevaring av tomme ølbokser og søppel.

Etter 5 minutters ølboks regn hvorav flere gikk rett i knollen på yngste lettmatros på 6 år med påfølgende gråt hoiet og skreik Ulabrand om at j¤#¤vel ungen sikkert ville grine hele natta så få drittungen til å holde kjeft !

Kafteinen på Slagskipet sprakk med et drønn og jumpet opp i tekstil cruiseren med et brøl. Ulabrand gliste hånlig og dro kniv men alkohol innholdet hadde nok svekket sikte evnen

betraktelig. Han fikk seg en god omgang grisebank og da han lå flat rett ut ble fortøyningene hans kappet og han ble dratt ut av bukta med et par slepejoller og ankret opp under jubel fra de andre i bukta.

Det var med et salig flir jeg observerte blåveisen  hans i kikkerten til frokost.  :confused: Men det er den eneste negative opplevelsen også. Folk flest er greie og hyggelige i båt uansett type.

Link to post
Share on other sites

Etter et par timer og rundt ei  kasse øl og diverse akevitt i Ulabrands mage syntes han Slagskipet var et passende sted for oppbevaring av tomme ølbokser og søppel.

Etter 5 minutters ølboks regn hvorav flere gikk rett i knollen på yngste lettmatros på 6 år med påfølgende gråt hoiet og skreik Ulabrand om at j¤#¤vel ungen sikkert ville grine hele natta så få drittungen til å holde kjeft !

 

Jøss! Så ille naboer har jeg aldri vært ute for. Det var prisverdig reaksjon fra din side, men synd at man må ty til korporligheter for å ta fatt i sånne folk. Men løsning av fortøyninger, helst i kompaniskap med gode krefter i nabolaget, er kanskje noe som bør innføres på fast basis..?

Link to post
Share on other sites

God grunn til å unngå overfylte gjestehavner, hvilket jeg også gjør. Uthavnene tiltrekker meg mye mer :confused:

Problemet i juli er jo dessverre at det er minst like fullt i uthavnene. I fjor var det første gang jeg opplevde at det nesten var umulig å finne et sted for seg sjøl ute ved skjæra i Bohuslän. Jeg husker spesielt en fin kveld vi hadde forbannet oss på å finne en liten holme der vi kunne være alene i den idylliske solnedgangen - men det var det noen dusin andre skippere som også hadde ambisjoner om. Vi surret rundt et par timer og lusket på ulike steiner i skjærgården, i skarp konkurranse. Vi fant "skjæret", i likhet med de fleste andre -  men hvis det hadde blåst opp den natta, hadde det nok blitt en del utrivelige opplevelser...

Link to post
Share on other sites

En av mine erfaringer. En båt full av damer legger seg longside uten å spørre, full fest, mye støy, ølbokser hagler, alle seks med høye "kloggesko" over dekk og retur senere på natten. Det ble noe vanskeligt å få ungene til å sove. De stakk før havnegebyret ble innkrevd. Selv lå jeg igjen med stygge sår i skutesiden på min nylakkerte båt..

:confused: :confused:

 

Er normalt ikke avvisende til båter som vil ligge seg til longside men forventer at der er en viss høflighet og at hensyn taes. Har opplevd en del tilfeller der foreldre lar matrosene gjør som de vil, trampin hopping på dekk osv...(dette er som oftes større, nyere båter enn våres)

Antyder man om at "trafikken" bør foregå over akterdekket ble dette ikke tatt hensyn til osv.

Som oftes får du hyggelige folk longside, men ikke alltid. Har opplevd de negativesidene så ofte at dersom vi kan unngå det vil vi helst ikke ha båter longside dersom det kan unngåes :wink:

Men det skal også sies at dersom det kommer en båt og vi ser at de fortvilet leter etter plass og ingen trår til, det er familiefolk på samme nivå som oss, båtstørrelse som oss osv.. vinker vi dem inn eller tar gummien ut og henter dem..  :smiley:

 

Det er faktisk få ting som er så avslappende som om nabobåten har unger i samme alder som dine egne, de finner tonen med en gang og er ute på lek og morro. Mor og far i BEGGE båtene får det noe fredligere og kan ha det sosialt... Når barna kommer tilbake til skuta er de somregel så utslitt at de sovner kjapt...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hamar havn forrige helg ca Kl 24 kommer det en Scan på en 28-29 fot inn i havna. Farten var stor, vel en 5-7 knop da han passerte meg og alle de andre ved gjestebrygga der. Utrolig hvor stor hekkbølge en slik drar med seg i snekkefart gitt. Ungene mine hadde lakt seg, sovnet hadde de, våknet gjorde de... Vel ungene mine er stor så jeg sa hva som skjedde og del snudde seg rundt og sov videre. Jeg gikk bort for å prate med denne kafteinen. Han kneppet seg ut av kalesjen og kom ut av båten. Jeg hjalp han selvfølgelig med å fortøye. Prata litt med han om hekkbølgen han lagde på veg inn. Han beklaget... Etter 1 time reiste han, men denne gang på tomgang. Regner med at han gjør det heretter, han hadde ikke tenkt på bølgen bak i heletatt. Tror han skjønte hva jeg mente, trivelig var han også...

 

Etter at festen var slutt (Det var fest på havneområdet den kvelden) reiste mange båter hjem. Jeg hadde også lakt meg da, og det er utrolig hvordan mange kjører inne i ei havn. Regner med at det er en stor "støttepromille" som gjør folk så ubetenksomme. Det vugga og skvulpa lenge den natta. (I tilegg hadde jeg en fender som "gnaura" noe vanvittig, hehehehe) Ikke alle lagde bølger men av 20 bårer var det i allefall 10 stk.

 

Jeg lærte i allefall denne kvelden at jeg skal ta det veldig pent når jeg kommer inn eller drar ut fra ei havn etter "normal" leggetid for barn. Vi alle må lære og ta hensyn.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Det store flertall av båtfolk jeg har truffet på turer er hyggelige mennesker som man slår av en prat med og gjerne ta en pils eller flere. Folk som hygger seg både med musikk og god drikke, men som også vet hvor grensen går. Dessverre er det endel som ikke bryr seg noe om andre i havnen. Men tar seg tilrette. Fortøyer longside, dårlig fendret uten tanke på at man faktisk fortøyer langs en annen sin båt med de skader dette kan medføre. Jeg setter stor pris på båten min, jeg liker at den er uten skader og behandler den deretter. Det ville være utenkelig for meg å fortøye utenpå en annen båt uten å klarere dette med eier, og å fendre/fortøye godt slik at skader ikke oppstår.

Har dessverre  hatt endel mindre hyggelige opplevelser når det gjelder dette med å ta seg tilrette uten å bry seg om båten man har lagt seg utenpå eller de som er i den.

Tro ikke endel voksne mennesker forstår hvor skremmende en godt full voksen kan vær på barn. Legger man seg utenpå en annen båt skal man for pokker innrette seg etter den båten, jeg føler at jeg er i min fulle rett  til å avvis slik båter og kommer til å gjøre det.

Link to post
Share on other sites

Har bare en negativ erfaring etter ca 30 å mer eller mindre sammenhengende på vannet. Og det var i uthavn faktisk. Den hyggeligste opplevelsen var en Hydrolift F 26 full av ungdommer,også i uthavn. Svær stereo,griller og masse øl antydet at natta ville få høyt støynivå :smiley:

Dette er noen av de flotteste ungdommene jeg har møtt,høflige til fingerspissene og oppførte seg helt topp. De gikk rundt og spurte i båtene som lå der om de bråkte for mye.På det høyeste var det knappt mulig å høre dem :drink: Og den manøvreringen de utviste med båten viste at de i aller høyeste grad visste hva de holdt på med,det var intet mindre enn imponerende.

Antagelig så bråkte vi feite førti åringene mer enn disse ungommene. Gul Hydrolift full av disse ungdommene er alltid velkommen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Tar opp denne.

Tok en tur rundt Hurumhalvøya i helgen, dvs sønn min og jeg var på guttetur til Holmsbu.

Det var ikke så mange båter på det nye bryggeanlegget når vi ankom v 13-14 tiden på lørdag, så vi la oss rette innenfor den første utliggeren innenfor bølgebryteren. Nå var det riktignok ingen vann og strøm der ennå, men hva har man jolle til....

Det kom etterhvert mange store båter og jeg lå ved siden av en Skilsø 33 som er omtrent like brad som min (ca 3m) og det var plass til en tilsvarende båt imellom oss.

Det kom etterhvert en flott Storebro Baltic og la seg imellom oss, og som seg hør og bør hjalp vi selvfølgelig til med fortøyning og fendring. Det viste seg at det var lederen av Norsk Kongelig Motorbåt Forbund, eller syvert kalt her.

Jeg sa at jeg hadde pratet med han på nettet og at det var hyggelig å hilse på.

Etter en stund kom han over med en flott T-skjorte med logo på, og han fortalte at han synes vi hadde oppført hjelpsomt når de kom inn.

Nå satte jeg meget god pris på denne tilbakemeldingen, men er det blitt slik at det ikke er normalt å være hyggelige og hjelpsomme?

Eller er det forbeholdt oss med båter under 30-35 fot og med kalesje???

Riktignok lå det meget store båter ved siden av oss som virket som om de var på en annen planet, da vi tilbydde oss å hjelpe til når de kom inn. De ville liksom ikke ha hjelp....

Link to post
Share on other sites

Et lite sidesprang, men er det nye anlegget i Holmsbu bra? Har bare vært i Holmsbu en gang før, og da var det ikke mange gjesteplasser på flytebryggen i indre havn. Du tok vel ikke noen bilder av nyhavnen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter et par timer og rundt ei kasse øl og diverse akevitt i Ulabrands mage syntes han Slagskipet var et passende sted for oppbevaring av tomme ølbokser og søppel.

Etter 5 minutters ølboks regn hvorav flere gikk rett i knollen på yngste lettmatros på 6 år med påfølgende gråt hoiet og skreik Ulabrand om at j¤#¤vel ungen sikkert ville grine hele natta så få drittungen til å holde kjeft !

 

Dette er vel toppen på frekkhet, og det er jo utrolig at det i det hele tatt går an.... :headbang:

Det neste er vel at han setter seg å driter på nabobåten, banker på og spør etter dasspapir.

Link to post
Share on other sites

Et lite sidesprang, men er det nye anlegget i Holmsbu bra? Har bare vært i Holmsbu en gang før, og da var det ikke mange gjesteplasser på flytebryggen i indre havn. Du tok vel ikke noen bilder av nyhavnen?

Lars H.

Nei desverre tok j ingen bilder.

Det har vært en kjennsgjerning at det er ikke mange plasser mellom Svelvik og Rødtangen hvor en ligger trygt uten å bekymre seg for bølger fra båter på vei ut og inn av havn i Drammen, men nå er det endret.

Den ytre brygga er av kraftig betong og fungerer utmerket som bølgebryter, og ifølge en av de fastboende er brygga støpt betydelig dypere enn tilsvarende brygger.

Nå var anlegget under bygging så vann og strøm etc var ikke ferdig montert, og det var heller ikke havneavgiften....

Det eneste problemet var det samme som en opplever på tilsvarende steder med utesteder og fulle folk en lørdags kveld, med mye støy og landstedbåter i full fart ut og inn av havn :headbang:

Link to post
Share on other sites

Et lite sidesprang, men er det nye anlegget i Holmsbu bra? Har bare vært i Holmsbu en gang før, og da var det ikke mange gjesteplasser på flytebryggen i indre havn. Du tok vel ikke noen bilder av nyhavnen?

Lars H.

 

 

Se http://www.holmsbuhavn.no

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kafteinen på Slagskipet sprakk med et drønn og jumpet opp i tekstil cruiseren med et brøl. Ulabrand gliste hånlig og dro kniv men alkohol innholdet hadde nok svekket sikte evnen

betraktelig. Han fikk seg en god omgang grisebank og da han lå flat rett ut ble fortøyningene hans kappet og han ble dratt ut av bukta med et par slepejoller og ankret opp under jubel fra de andre i bukta.

Det var med et salig flir jeg observerte blåveisen  hans i kikkerten til frokost.  :lol: Men det er den eneste negative opplevelsen også. Folk flest er greie og hyggelige i båt uansett type.

 

Dette høres jo ikke mindre en vilt ut - og spørr du meg - fra begge parter. Det høres jo ut som det er rene slagmarken i enkelte havner. Og selvtekt på denne måten kan ikke forsvares utansett, selv om jeg har de beste forutsetninger for å skjønne frustrasjonen. Grisebanke, kutte fortøyninger, blåveis osv. - nei dette er drev vi på med i vikingetiden. :crazy: Utrolig lite sivilisert oppførsel spør du meg. Seriøse og oppegående båtfolk kan da ikke velge denne typen steinalder-løsninger. Ring heller politibåten eller snakk til folk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...