Tintin Startet 18.Juni.2009 Del på Facebook Startet 18.Juni.2009 Etter div. diskusjoner rundt fartsoptimalisering lurer jeg på hvor viktig det egentlig er å legge marsjhastigheten noen hundre omdreininger under full pinne. Vet om en god del folk som år etter år kjører motorene stort sett bare med full hastighet uten at det ser ut til å ha noen merkbar negativ effekt på motoren. På min Yamaha F100 går forbruket opp fra ca 0,75 til 0,9 liter per nm. hvis turtallet øker fra 5000 til 5700 omdreininger (WOT). Turtallsperra slår inn ved 6000 omdreininger og "Full Trottle Operating Range" er for motoren oppgitt til området 5000-6000. Den marsjhastigheten jeg har valgt ligger rundt 5000 omdr. Men jeg har nok få motforestillinger mot å ta noen transportetapper i full fart hvis været er topp og humøret tilsier det. Så spørsmålet er vel egentlig: Hvilke negative konsekvenser har det egentlig over tid hvis man kjører en påhengsmotor med full pinne det meste av marsjtiden? Vil dette variere ut mellom forskjellige av merker, 2/4T og (årsmodeller)? Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
LM 605 Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Må jo være lurere å kjøpe motor som er "for stor" enn det motsatte, så slipper man å tyne motorturtallet til det ytterste for å få båten i en gitt hastighet. Har man noe extra krefter å gå på, så kan jo turtallet senkes en god del, og enda oppnå samme fart. Bensinforbruket synker jo drastisk, og ikke minst får man mindre støy ombord, i tillegg lever vel motoren bedre med mer "moderate" turtall i lengden? Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Om en går ned noen hakk i hk og tenker seg landstedsjollen med en 5 hester. Der er det som oftest tomgang eller full pinne. De overlever jo de motorene. Er det sammenlignbart med store motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Ja, helt enig. Men det jeg spør om er hvor mye lurere det er og på grunn av hvilke effekter. Som nevnt går bensinforbruket ned i underkant av 20% hvis man demper seg 5000 omdr. I tillegg er det slik at med samme båt (Buster XL med to personer ombord), ender man opp med ca. samme forbruket (per nm) i full pinne 33kn med en F80 (80hk), som i 33kn med en F100. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
motor Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Firetaktere er ikke like glad i fullgasskjøring som totakterne var. Reduser turtallet og du har en motor som er uslitelig. Husk også at motroroljen må være god å varm før turtallet økes for mye. Sitér dette innlegget Link to post
vidarbre Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Men å er vel F80 og F100 samme motoren, bare at du mangler de siste 20 hestene. Vil tro regnestykket vil være annerledes om man prøver med f.eks en Suzuki DF140 og DF150, som er vidt forskjellige motorer. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Bearded Beast Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 så lenge det ikkje er oppgitt noe i brukermanualen om max kontinuerlig turtall så er konsekvensen mest bensinøkonomisk. da det går forholdsvis mykje suppe på siste hakket på gassen i forhold til å ta ned littegrann. alle innenbordsmotorer eg har sett er max turtall og max turtall over tid ikkje det samme., men aldri sett det stått på påhengs. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Når jeg marsjer med min F-100 ligger jeg stort sett mellom 5200 - 5500 rpm. Riktignok sjelden at jeg kjører over lange avstander så det blir bare noen få minutt i slengen før tutall reduseres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.