Jump to content

Hvor viktig er det å marsje godt under full fart med utenbords?


Tintin

Recommended Posts

Etter div. diskusjoner rundt fartsoptimalisering lurer jeg på hvor viktig det egentlig er å legge marsjhastigheten noen hundre omdreininger under full pinne. Vet om en god del folk som år etter år kjører motorene stort sett bare med full hastighet uten at det ser ut til å ha noen merkbar negativ effekt på motoren.

 

På min Yamaha F100 går forbruket opp fra ca 0,75 til 0,9 liter per nm. hvis turtallet øker fra 5000 til 5700 omdreininger (WOT). Turtallsperra slår inn ved 6000 omdreininger og "Full Trottle Operating Range" er for motoren oppgitt til området 5000-6000. Den marsjhastigheten jeg har valgt ligger rundt 5000 omdr. Men jeg har nok få motforestillinger mot å ta noen transportetapper i full fart hvis været er topp og humøret tilsier det.

 

Så spørsmålet er vel egentlig: Hvilke negative konsekvenser har det egentlig over tid hvis man kjører en påhengsmotor med full pinne det meste av marsjtiden? Vil dette variere ut mellom forskjellige av merker, 2/4T og (årsmodeller)?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post

Må jo være lurere å kjøpe motor som er "for stor" enn det motsatte, så slipper man å tyne motorturtallet til det ytterste for å få båten i en gitt hastighet. Har man noe extra krefter å gå på, så kan jo turtallet senkes en god del, og enda oppnå samme fart. Bensinforbruket synker jo drastisk, og ikke minst får man mindre støy ombord, i tillegg lever vel motoren bedre med mer "moderate" turtall i lengden?

Link to post

Ja, helt enig. Men det jeg spør om er hvor mye lurere det er og på grunn av hvilke effekter. Som nevnt går bensinforbruket ned i underkant av 20% hvis man demper seg 5000 omdr. I tillegg er det slik at med samme båt (Buster XL med to personer ombord), ender man opp med ca. samme forbruket (per nm) i full pinne 33kn med en F80 (80hk), som i 33kn med en F100.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post

så lenge det ikkje er oppgitt noe i brukermanualen om max kontinuerlig turtall så er konsekvensen mest bensinøkonomisk. da det går forholdsvis mykje suppe på siste hakket på gassen i forhold til å ta ned littegrann. alle innenbordsmotorer eg har sett er max turtall og max turtall over tid ikkje det samme., men aldri sett det stått på påhengs.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...