Jump to content

Innvendig eksoslydemper på Scand B og N


olpi

Recommended Posts

Scand Baltic og Nordic ble levert (i hvetfall de eldre) med eksoslydemper utvendig.

En 90 graders potte montert under badeplattform.

Vet om en som har ettemontert ekoslydemper innvendig på Baltic.

Lyddemper må da moneteres under dobbelkøye i aktercabin.

Er det flere som har gjort dette, og hvilke erfaringer har dere mht støy ??

Hvilke type lydemper er valgt?

 

Monterer det ikke i år, men sikkert til høsten  :confused:

 

 

I morgen tidlig drar vi ut  :confused:

 

 

God helg!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Jeg har hatt 2 Scand Baltic og begge hadde eksospotte under køyen bak, kjenner også flere som har det.

I den gamle båten 85 mod var det lite eksosstøy bak, i den nye med 286 hk merker jeg noe støy særlig når jeg reduserer farten.

Jeg har laget en større syrefast eksospotte som jeg  skal  montere inn.

 

:drink:

Link to post
Share on other sites

God støydemping får du med gummilydpotte. En av de mest brukte heter DCP eller DPC - blander det alltid. En gummibelg med stusser i stål i hver ende. Volvo leverer akkurat maken som de danske DPC pottene. Flak i Kristiansand er importør fra Danmark. Vanlig montering er i akterkabinen under køya. Kombinert med eksosutløp under vann gir det utmerket demping. Har du lavt montert motor og trenger svanehals i tillegg, bør du få eksosløsningen vurdert av en proff. Det kan bli for mye mottrykk.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

Takk for svar Lotus!

 

Det var en slik jeg tenkte å montere, men ville jeg gjerne høre hva andre med samme båt har.

Det finnes jo en del forskjellig. Den du tenker på solgte vi der jeg jobbet for noen år siden.

 

Når det gjelder svanehals så trenger jeg nok ikke det.  Eksosutløpet fra motor (TAMD 40B) er relativt høyt plassert. Det blir ingen annen endring enn et jeg kapper et stykke av eksoslangen under køya og monterer inn lyddemper. Tror det kan bli litt trangt på høyden opp til sengebunn uten at jeg har målt ennå.

 

Monterer ikke før til høsten. Vet om en med en Baltic som prøvde å montere dette på vannet.

Bunnen av køya ligger akkurat i vannlinja fant han raskt ut. Han reddet det ved at 2 man som var ombord sprang helt frem på dekk til han fikk kappet og tredd potta i mellom.

Det stuntet har ikke jeg tenkt å kopiere  :flag:

 

Ha en god helg!   :smiley:

 

 

OLPI

Link to post
Share on other sites

Monterte ny eksospotte i min Baltic denne våren. Valgte da en ELASTOMUFFLE fra Progress engeneering. Reklamen fortalte at den ga lite mottrykk, men jeg mistet nesten 200 omdr. på min Iveco 220 hk. Tross det er jeg godt fornøyd med dempningen av lydnivået. Monterte samtidig Centaflex og det hadde nok også noe å si for det totale støybilde.

 

Jens

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...