Sleipner93 Startet 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2009 Som topicen sier, hva er det egentlig som gjør at en båt/skrog planer? Slik jeg har forstått det så er det når skroget slipper vannet og legger seg/sklir oppå istedenfor? Så er spørsmålet mitt, vil en båt med helt flatt bunn kunne plane? Eller må det være en liten V - vinkel i bunnen av båten. Grunnen for at jeg lurer er at jeg går og drømmer om et lite båtbygger prosjekt om dagene. Nå sjarken er ferdig og ligger på sjøen vil jeg nok ha en lettbåt. Først ville jeg egentlig gjøre det enkelt å få fatt på en liten 8' Pioner eller lignende, men nå går jeg og drømmer om og bygge meg en liten slepejolle. Denne ville jeg gjerne kunne bruke en liten påhengs på og det hadde vært ekstra morsomt om den planet. Båten som jeg går å tenker på å bygge er nemlig flatbunnet. Den er nok ikke designet for bruk av motor, men ved brukt av tykkere metaller og bedre forsterkninger burde det gå bra. Men, vil en båt med nesten totalt flat bunn plane? Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Båten kan gjerne være helt flat men da vil du få elendige svinge egenskaper. det går eventuelt ann å legge noen lister under hvis det er plastret finerbåt du tenker på. Båten må ha nok bæring bak (altså være relativt brei i bunn iforhold til en robåt) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Båten det eventuelt er snakk om er denne. Jeg må selv si jeg har lite tro på at denne vil plane? Men den kan gjerne bygges litt annerledes og lage til en V- bunn og gjøre akterspeilet bredere i bunnen? Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Lagde en som var nesten prikk lik på sløyden når jeg gikk i niende klasse. Som du snakker om forandret jeg litt på fasongen. Båten min plante fint. Noe særlig god sjøbåt var det ikke. Bygde den akurat så lang som ei finerplate Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Spennende, da er det kanskje mye tips og hente fra deg? Lagde du V-bunn i den båten du bygde? De aller fleste planende joller o.l har vel en bitteliten V fasong i bunnen? Det er isåfall dette som blir litt vrient å få til, men det skulle vel gå greit å lage til en kjøl.. Akterspeilet, kan jo enkelt lages bredere i bunnen. På en planende båt er det vel best om det er breier i bunnen enn ved topp også? Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 hmm Nå begynner det å bli en god del år siden jeg lagde denne båten. Den er for lengst kasta på søpla. Men den holdt relativt lenge. Den behøver ike være bredere i bunn enn i toppen. Ser for meg at det enkleste er å lage akterspeilet ganske rett opp. Siden båten er så liten bør du sikkert tenke litt på høyden på motoren å eventuelt bygge det opp litt. Båten min hadde ingen vbunn. Helt flat, men delte opp et papprør av den typen som er inni tepper eller slikt å spisset det forran før jeg plastra det fast. Sikkert andre som kan gi deg bedre råd angående dette her enn meg. (Om enn ikke halv to natt til Fredag) Nå må jeg legge meg. Barnehagekjøring før jobb i morra også å da må man ha humøret med seg. God Natt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 den du linker til er veldig bananformet i lengderetningen - for å plane bra er det mye bedre med rettere linjer i bakerste halvdel av bunnen. Akterspeilet, kan jo enkelt lages bredere i bunnen. På en planende båt er det vel best om det er breier i bunnen enn ved topp også? de sluttet vel med å lage båter som smalnet inn oppe, på 60-tallet. Mye bedre med utfallende sider, gir bl.a bedre stabilitet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sleipner93 Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Takk for svar Alma! Da drøyer jeg gjerne V-bunn jeg også da og heller lager til en kjøl av et slag som jeg fester i bunnen og plastrer fast. Sitter her og studerer bilder og planlegger litt. Da har vi ihvertfall kommet fram til at akterspeilet skal være nesten helt rett. Helle litt mer ut i toppen enn i bunn men ikke mye. En annen ting jeg ser er at den må bli litt høyere bak på siden av båten enn den på tegningen så jeg slipper å få denne banan formen som du snakker om ivar. Men litt høyere i baugen enn bak skal den jo være men gjerne ikke så mye som på denne... Så er det jo det å finne ut hva slags materialer man skal bruke til å bygge. På nettsiden er den jo bygget av 6mm kryssfiner. Dette synes jeg er litt skralt ihvertfall med tanke på at jeg skal ha påhengs på. Jeg tenker 9mm med 2-3 lag glassfiber utpå. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Akterspeilen må du lage litt skrånende bakover, lager du det helt rett, blir påhengsen stående ut fra hekken. Sjekk med påhengsmotor monteringsanvisning hvor mange grader den er beregnet for. Tro det er ca 12 grader men er litt usikker på det. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 (redigert) Vel, greier ikke helt å la være, en kamerat etterspurte tegning til kajakk, så jeg sendte han svar i går, jeg la nemlig også ved et par linker til joller/ båter. Der kan du garantert finne noen. Kajakk: http://www.guillemot-kayaks.com/guillemot/...lue_kayak_plans http://www.nessmuking.com/articles/goodnow-kayak-free-plans/ http://www.nessmuking.com/articles/free-si...kyard-builders/ http://www.personal.kent.edu/~mgarmon/plans.html Barnekajakk: http://www.jemwatercraft.com/FreeKayakPlans.php Andre greier, joller og kanoer: http://www.duckworksbbs.com/plans.htm (scroll ned, så ser du endel "free plans") http://home.clara.net/gmatkin/freedes.htm Kano: http://www.duckworksbbs.com/plans/gavin/cinderella/index.htm Og, vel, denne kan brenne av TIMER.....: Sikkkert noe kajakk/ kanogreier inni der også. http://vintageboatplans.com/ Og forøvrig 12° på hekken er ca det du bør legge deg på, dersom du vil henge på en påhenger, høyde er også nokså standard 15" eller 20" mener jeg. KnutS Redigert 19.Juni.2009 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
sandman1 Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 (redigert) Forresten, det som får en båt til å plane er nok kraft til at skroget legger seg oppå vannet, dvs en båt med flate områder i skrogbunnen kan (enkelt) fåes til å plane, en lang rund snekkefasong, vil være nærmest umulig å få opp på plan; Skrogfasongen likner mere en flyvinge med størst bulk nedover, så høyere fart resulterer i mere "løft" den gale veien - nedover..., først så går ræva på båten ned, etterhvert, med økende fart trekker hele skroget seg nedover... På den skrogfasongen (som mange snekker har) så vil økt fart bare bety mere forbruk og generere mere bølger. Så, det er ikke noe problem å få en flatbunnet båt til å plane, men for å bedre svingegenskapene(...) så ville nok jeg også ha lagt inn en kjøl. (Tenk på følgende: Liiiten båt, flat bunn, uten kjøl, planende fart, dvs skroget er oppå vannet, sving, båten flapper sidelengs, uten god nok styring, undervannshuset på påhenger er det eneste som er nede i vannet og kan "styre", når du da skrenser sideveis, så kommer du etterhvert til et fartsområde hvor planing ikke er en "option"... med sidene med skarpe kanter på tvers i fartsretningen, så kan (brå) toppen være rimelig kontant eller interessant.... ). Redigert 19.Juni.2009 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
oslofjord Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 (redigert) Glem planing selv om du kan få både den og et badekar tll å plane.......dette tror jeg er risikosport pga uegnet skrog. Hva skjer når båten blir tyngre pga kraftigere materialer og en tung påhenger. I oppskiften advares det mot å øke vekten. En racerbåtmodifisert versjon vil nok synke til bunns hvis den tar inn vann uansett mengde oppdriftsmaterialer. Bunnen er ikke flat, men svakt bøyd i lemgderetning.......går baugen gradvis til himmels ved akselering ? Det alvorligste er den knivskarpe sidekanter under vannlinjen. Den kan gi uforutsett bråsving eller kantring. Surfebrett har en slik kant som kan brukes bevisst til bråsving ved å flytte kropsvekten. Men du kan jo teste på en trygt sted nær land......hvordan det i prakis fungerer vet man ikke uten å prøve. (bilder fra bruksanvsningen:) Redigert 19.Juni.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Hvis du skal ha påhengs, finn ett design som er beregnet for påhenger med en gang, istedenfor å gjøre om en rojolle. Det finnes hundrevis av forskjellige tegninger å få kjøpt eller lastet ned. Kvaliteten er varierende, og mange gratis-design er laget av hobby-konstruktører uten alt for mye kunnskap. Så vurder hva du skal legge pengene i. Her har du ett par eksempler fra Glen-L, som har solgt tegninger i en mannsalder, og som har gode tilbakemeldinger fra byggerne. På forumet deres vil du få masse hjelp fra dyktige båtbyggere over hele verden. Disse tegningene må du betale noen dollar for, men du vet at designet lar seg bygge, og når sluttregningen gjøres opp blir dette garantert ikke den største posten. Først kommer Tubby Tug En liten slepebåt-kopi på 9 fot. Altså ikke en ren jolle, men duverden så artig den ser ut. Så kommer en Båt med glass-bunn beregnet for påhenger, og med glass i bunnen slik at du kan se bunnen osv. Sikkert artig å fiske eller fange krabber fra denne hvis du har god sikt i vannet. Bare ett par eksempler på hva som finnes der ute. Mitt råd er å lete til du finner designet som fyller alle dine behov i stedet for å endre på ett halvgodt utgangspunkt. Når det gjelder 6mm kryssfiner har jeg brukt det i min Glen-L Squirt. Den skal jeg ha 18-20Hk påhenger på. Nå brukte jeg BS1088 marin kryssfiner i skroget. Den er totalt overlegen asia-plater. Med epoxy og duk på utsiden samt epoxy på innsiden er platene knall harde, og jeg vil tro de har minst like stor styrke som tilsvarende glassfiber-tykkelse. Ikke anntydning til at jeg klarer å trykke inn eller få dem til å svikte på noe vis. Så 6mm i en slik jolle holder plenty så lenge du kjøper skikkelige plater. Asia-plater fra bygg-makker og andre byggvarehus er bare nogenlunde pene på overflaten, men inneholder masse sprekker, kvister osv. Da er "effektiv" platetykkelse raskt nede på 2-3mm enkelte steder. Det vil du ikke ha i skroget ! Som med de fleste andre ting, du får det du betaler for. Du trenger ikke kjøl for å holde retningen, det holder bra med ett par 20x20mm lister limt fast i bunnen. En flatbunnet båt planer lettere enn en med V-bunn, men de går hardere i sjøen. Men det er bare å slå av litt på gassen de dagene det er litt sjø. Lykke til, det er gøy å bygge sin egen båt Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Enig med de som sier at skal du ha en planende båt, bygg på tegninger til en båt som planer i utgangspunktet. Også når det gjelder kryssfiner, porøs, dårlig limt finer vil trekke vann hvis du får små skader/sår, og da vil nok fineren få konsistens som vått knekkebrød over tid. Mye bedre å da heller gå for tynnere plater med høyere kvalitet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sandman1 Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Enig med at du bør velge god kvalitet på kryssfiner.... Noen tegninger her også: http://www.bateau.com/freeplans.php Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.