Arrow Startet 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2009 Hei! Jeg har noen spørsmål anngående en båt jeg har bygd opp. Båt: Bella Arrow 16 fot. (noe slankere/spinklere enn hurricane 470, og en egenvekt på ca 200-250kg inkl innredning. Motoren: Mercury 75hk 99mod, Lang stamme. (har fått et slag i styrefinna, så denne er litt skeiv, litt ubalanse i propell) Problemet: Jeg var ute å testkjørte i går, og båten ligger fint i vannet og planer greit, men etter et visst punkt starter den å hoppe(noe som forsåvidt er vanlig), men etterhvert går hoppinga over i wobling fra side til side, og den vrir seg over til venstre. Det er helt klart mye potensialet, men jeg har nok helt sikkert gjort mange nybegynnerfeil. Men en gang må være den første. Motorens plassering: Midtstilt på akterspeilet Horisontalfinna (rett over propellen) ligger 2cm over laveste punkt på akterspeilet.(bunnen) Har noen en formening om hva som kan være feil, utenom de åpenbare feilene med motoren? Har jeg for mye Stamme i vannet? Feil propell ? (er orginal som sitter på, 17-18” stigning tror jeg) bør vel ha 22-24"? Håper på tips fra noen som har peiling... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Du mener at finna under giret er skjev? Det vil jo gi litt styrende moment , og hvis det da sammenfaller med rotasjonsmomentet fra propellen så vil disse prøve å legge båten over på sida. Og når du da ratter for å rette opp igjen, så har du det gående... Ser at baatportalen.net er nede, der er en med 75hk på Arrow (johnmatrix), han anbefaler å montere motoren litt til siden på akterspeilet for å kompensere for dette momentet. Det jeg ville gjort: Fått manuell lift, vanntrykksmåler, en passende propell i stål. Så hevet motoren endel. Pass også på at styring er tight og fin, slark der vil bare forsterke wobling Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Forsøk å endre tiltinga på motoren. Hoppingen kan komme av at du har tiltet motoren for langt opp. Ved å tilte ned igjen får du litt mer press på baugen. Hvis man tilter for mye opp vil motoren løfte baugen ut av vannet. Man kommer til ett punkt hvor motoren ikke klarer å løfte den høyere, og den faller ned igjen, motoren preseer den opp og så er hopping igang. Woblingen kan komme som en konsekvens av hoppinga. Se om du klarer å flytte punktet for når den begynner å hoppe og wobble bare med trimmen først. Koster igenting. Alternativt kan du som Ivar sier løfte motoren ytterligere og sette på en Cleaver eller annen type overflatepropell. Da får du enda høyere toppfart, men du kan glemme å dra vannski. Ikke noe bunndrag igjen i propellen. Ron Hill (Hill Performance propellers) selger gode Cleavere til en fornuftig pris. Har selv kjøpt derfra. Bestilles på nettet og de sender kjapt over dammen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Arrow Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 (redigert) Hei! takker så mye for raske svar! Jeg må nok kompensere for momentet. Skal få skaffa meg en stålpropell med litt stigning og få retta opp "finna under giret". Jeg får prøve meg litt fram, skulle gjerne hatt kontakt med han i båtportalen, men den er nede som du sier.. Prøvde meg fram med tiltingen, men selvom den ikke hopper, begynner den å woble. Båten vil ned til venstre(fra side til side, men mest til venstre. Jeg får vel lage meg en liten manuell lift tenker jeg, og kanskje kjøpe en cleaver åsså. kunne vært artig prøvd :) er nok av potensialet Redigert 19.Juni.2009 av Arrow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Hvis du lager deg en manuell lift/brakett (f.eks vha alu profiler, så kan du jo forsøke å flytte motoren litt mot høyre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
torhv Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Ka har du tenkt å gjera for å retta opp "finna under giret"? varme opp og bøye? eller bare bøye? Sitér dette innlegget Link to post
Arrow Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Lager lift/brakett av aluminiumsbjelke, motoren vil komme litt lenger bak i tillegg til høyre opp, og kanskje en smule til høyre åsså. Angående finna, så tenkte jeg å varme opp litt og lage en ramme rundt så jeg forhåpentligvis kan klemme den i rett stilling. ( er ikke helt idiellt å byne med tenger og div tror jeg Tips mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.