Cruys Startet 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2009 Vi er familie på 4 (to småbarn og to voksne) som er på båtjakt med et budsjett på 100-200.000,- og helst ikke eldre båt enn 80-talls. Greia er at ungene kan legges i egne senger uten at hele kabinen blir soveavdeling. Har vurdert akterkabin fram og tilbake, men de har en tendens til å ta mye uteplass. Etter litt leting på finn.no har vi etterhvert sett oss ut to mulige alternativer: Scand Classic 25 og Hasla 26. Stikkøyene til Scand'en er geniale i så måte, og Hasla'ens forpigg likeså. Er det noen andre alternativer vi burde sjekke ut? Er det noen spesielle problemer med disse båtene vi skal være på vakt for? 80-tallsmodellene, altså? Hilsen fersking på baatplassen! Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
sol Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Hei hadde en Sollux 24 AC intil i fjor.Flott m akterkain til ungene,og en veldig god sjøbåt Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Ja stikkøyene i Classicen er fine, men det er vanvittig dårlig uteplass på grunn av "utedassen" Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Den ligger en kanonbåt på Finn....Joda 8100, til en bra pris...220000....de ligger vanligvis +-300 Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Skilsø 750cc med akterkabin...denne feks. Litt dyr kanskje men masse plass på 25 fot. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
peso Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 jeg hadde scand classic i 4 år, med samme besetning som deg, 2 voksne og 2 barn. ungene elsket stikkøyene sine, jeg og kona sov veldig greit fremme. Ser at noen kommenterer uteplassen, en må huske på at det er en 25 fots båt, med sengeplass til 4-5, da må det gå på bekostning av noe. Jeg synes det var en fantastisk godt utnyttet båt. I den størrelsen og prisklassen er det ikke mange som kan matche classicen Sitér dette innlegget Link to post
Cruys Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Takk for mange tips! Sollux'en har vi sett litt på, men her blir uteplassen i minste laget. Joda'en så fin ut, ja... Skilsø'en er kanskje også verdt en titt, men er nok i dyreste laget, ja... Moro å høre om erfaringene med Scand'en Vi har også snust litt på Saga 27 AC - da denne virker veldig allright mht høy reling og tumleplass for små barn, samtidig med god uteplass... Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
Sneila Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Saga 27 er kanskje den båten du får mest plass igjen for pengene. Ellers er jo Biam 800 en fin båt. Bør kunne få en slik til ca 200. Ellers har nidelv 24 og Hanto 24 køyer.(Ryggene i salongen slås opp i taket med remmer. Køyene i Nidelv er noe større enn på Hanto) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Broderen har Hasla 26, en ganske grei båt men noe mørk inne og litt upraktisk med to nivåer på dørken ute. jeg foretrekker min Viksund Columbi 27, med lugar for 3-4 i baugen og selvlensende akterdekk for fisketurene. Men smaken er som baken, og Haslaen er ikke dum den... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
KongKing Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Hva er årsaken til at dere ikke ønsker at cabinen blir soveavdeling? Det blir den jo uansett når de voksne skal legge seg. Min erfaring er at vi sitter under kalesjen når barna har lagt seg (ha varmeapparat så er det godt og varmt :-). Så da er Nidelv 24 med sine køyer er bra alternativ. Har vært på tur og da er køyene permanent oppslått så ungene har "sin plass" også til en ettermiddagslur :-) Fra 78 er det bra uteplass i den også. Du får de til under 100K Sitér dette innlegget Link to post
Cruys Svart 20.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 Takker igjen for tips! Har sett litt på hengekøyene til Nidelv, Hanto, m.fl., men da er alt av overbygd plass tatt i bruk til soving og noe av fleksibiliteten forsvinner liksom litt når vi voksne kunne trenge det litt lunt . Våre småbarn kan ikke ligge i køye - enda, og minstemann trenger endatil en lur i løpet av dagen... Hasla-erfaringene er nyttige å høre om. Biam'en er også interessant, ja. Viksund Columbi blir nok litt for mye fiskebåt for oss, men de er fine de også... Men jeg merker at jeg stadig vender tilbake til Saga'en, kanskje det er noe med linjene som er så tiltrekkende... Men hvordan er manøvreringsevnen på en såpass lang og forholdsvis smal båt?? Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
TrondT Svart 20.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 Send en IM til Lars H. Han har hatt Saga 27 lenge og kan nok gi deg gode brukertilbakemeldinger TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Pjolter Svart 20.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 Jeg har ingen konkret båt å anbefale deg, Men har erfaring med barn i båt. Jeg ville hatt en "lukket " båt, hvor man kan låse dører. Kalæsjebåter syntes jeg er skumle hvis barna krabber og klatrer. Er enig at dere trenger faste soveplasser til barna, evt flytte de etter de har sovnet? Trykkvann,( Vask, puss osv) Toalett og micro er de tingene som har gjort livet enklere for oss på sjøen med barn med, Akterkabin er flott, men det er sjeldent du har både det og en uteplass hvor dere kan sitte når det regner. Lykke til og kos dere masse på sjøen. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Dieselboy Svart 20.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 Hasla 26 er en utrolig romslig båt med egen sovecabin i forpiggen. Den jeg har, har dør som kan lukkes. Nivåforskjeller på dørk ute ? Om det er dekkslukene som omtales, er det en enkel sak å "fore" opp rundt, det har jeg tenkt å gjøre. Jeg vurdere å skjære til styrodur, trekker ikke vann og veier ikke noe som helst. Deretter legger jeg på heldekkende teppe a la Biltema's bagasjeromsmatte. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 Viksund Columbi blir nok litt for mye fiskebåt for oss Joda. Men setter du på kalesje av typen med ståhøyde hele veien, blir den plutselig en ren turbåt. Rene transformeren dette her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kodvaag Svart 20.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 Jeg har en noe ombygget gammel Joda 7500. Der kan 1 voksen og 2 barn legge seg uten at du må gjøre inngrep i fremre salong. Det er madrasser og liggeplass i forpiggen, helt frem til taukassa i fordekket, med lys oppunder taket der. Dersom voksne skal sove i forpiggen, så må ryggene i fremkant av salongen trekkes noe bakover, og ekstra madrasser legges i. Og så er skapet foran førerplassen fjernet, og laget stikkekøye under førerplassen. Videre kan bordet felles ned, og da får man plass til to voksne på tvers, altså totalt plass til 5 voksne. ...tenker det skulle blitt klamt en natt med stengte dører. Klikk på Joda i signaturen min, så kommer du inn på se side med om lag 200 bilder av båten min, du finner sikkert noen bilder som kan gi deg et overblikk over interiøret. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
bladfyken Svart 20.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 Hvorfor ikke kikke på en Fjord 27. God plass inne og gode soveplasser for ungene i akterkabin. Samtidig er det god plassi kabin;-) Sitér dette innlegget Link to post
blycher Svart 21.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 Hei!vi er en familie på 2 voksne og 3 barn.I vinter kjøpte vi oss en risør 27,her har du en båt med stor akterkabin+masse køyeplass i forkabinen. Her kan 6 personer sove godt.Uteplassen er også stor selv om det er akterkabin. Sitér dette innlegget Link to post
Cruys Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 Takk for mange gode tips, som har fått oss til å sjekke ut flere båttyper! Har også kommet over Nidelv 26, som ser ut som et godt alternativ. Er det noen som har erfaring med denne? Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
KongKing Svart 21.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 Takk for mange gode tips, som har fått oss til å sjekke ut flere båttyper! Har også kommet over Nidelv 26, som ser ut som et godt alternativ. Er det noen som har erfaring med denne? Nidelv 26 er en flott båt og midt i blinken for dere vil jeg tro. Men da sprenger du budsjettet ditt om du skal ha et brukbart eksemplar.... Men det er det kanskje verdt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ex Skarpnes9100 Svart 21.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 Erfaringer: Kjøpte Nidelv 24 høst 2007 og har en sesong med fire ferieuker bak oss. 1 voksen og 2 barn på 7 og 10. De ligger i køyene, og minste bruker vi en netting av litt fendertau. Kravene mine var vel noe av det samme som deg, bortsett fra dette med å ha cabin til annet enn soverom. Det er den hele tiden, men fungerer også som lekerom selv om det er redd opp. Der oppholder de seg når vi marsjer til neste destinasjon og når de skal slappe av på kvelden med tegning, lek eller se en DVD. Fin plass ute under kalesjen og er det dårlig vær mer enn 2 døgn så tror jeg vi finner på noe på land og sitter ikke i båten..... Utrolig praktisk, har liksom alt vi trenger uten å ha en stor båt. Kunne nok tenke meg Nidelv 28 etterhvert, men da kommer dette med prislappen inn igjen.... Jeg lette etter "under 300'" og ikke eldre enn 1982+ Dette med køyene gjorde til slutt at jeg kjøpte denne 1984 som var bra holdt og lite brukt. Ny kalesje og badeplatform. Og jeg fikk den for 150' (o; Ett annet tips når du først har funnet båttypen du skal ha, er å huske på at med barn så er badeplatformen "ett must", men koster flesk å få ettermontert...... jeg fikk oppgitt 15.000 ! Så da jeg fant ett bra eksemplar, 1984, lukket kjølekrets på motor, ny kalesje og den hadde badeplatform, så var det bare å slå til. (Den andre båten jeg hadde på hånda til 10' mindre trengte ny kalesje, hadde ikke platform, saltvannskjølt motor og malt stripe på skroget med pensel og samtidig malt fenderlista!!!!) Lykke til ! Sitér dette innlegget =============================================== Båt: på jakt etter neste Lolly Link to post
Cruys Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Juhu! Nå har vi handlet båt! Det gikk plutselig veldig fort i svingene og vi fikk tilslag på en Nidelv 26 AC !!! Vi sprengte budsjettet, ja, men jeg håper det er verdt det... Tusen takk for alle gode tips og råd! Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
Ex Skarpnes9100 Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Gratulerer! Dette blir dere sikkert veldig godt fornøyd med!! Flott båt ! Ønsker dere en herrlig sommer på sjøen ! F Sitér dette innlegget =============================================== Båt: på jakt etter neste Lolly Link to post
BårdK Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Grattis, flott båt. Du kan trøste deg med at din budjsettsprengning sannsynligvis svarer seg når du bytter båt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Gratulere så mye med flott båt. Så kjempefin ut, og med en bra motor.. Lykke til , sørg for å kos dere på sjøen.. :-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.