Jump to content

lei dritt og olje søl fra vann i kjølsvinet


dorry gutten

Recommended Posts

Er det snakk om diesel, bør du finne lekkasjen, og stoppe den. Er det motor gearolje er det kanskje mer vanlig å leve med noen drypp i ny og ne på en gammel motor. Ei oljesugepute har jeg blitt fortalt kan absorbere fra 1,5 til 5l olje. Min erfaring er nok nærmere 1,5 enn 5, men den trekker bare olje, så jeg bytter min en gang i året. I en av båtene jeg disponerer er det endel olje, og jeg har da stadig litt zalo i kjølsvinet. Og så passer jeg på å lense når jeg er utpå, slik at jeg slipper det inne i havna. Men det forutsetter jo at du er utpå i ny & ne da.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Er det snakk om diesel, bør du finne lekkasjen, og stoppe den. Er det motor gearolje er det kanskje mer vanlig å leve med noen drypp i ny og ne på en gammel motor. Ei oljesugepute har jeg blitt fortalt kan absorbere fra 1,5 til 5l olje. Min erfaring er nok nærmere 1,5 enn 5, men den trekker bare olje, så jeg bytter min en gang i året. I en av båtene jeg disponerer er det endel olje, og jeg har da stadig litt zalo i kjølsvinet. Og så passer jeg på å lense når jeg er utpå, slik at jeg slipper det inne i havna. Men det forutsetter jo at du er utpå i ny & ne da.

 

-koh

 

 

jo stemmer det..men min båt lekker ganske mye..så den pompa jeg har går alt for ofte.....er på land nå for å skifte ut noe søm som har gått av....så forhåpentligvis blir det bedre om en time eller to....

men tror jeg skal prøve en slik pute det er snakk om..så lenge den suger bare disel og olje....og ikke vann...

Link to post
Share on other sites

Til å suge opp i kjølen er det veldigt biiligt med "damestrømper" og "liberobleier"

Kjøp en eller to pakker med bleier, vreng disse og tre denne ned i en strømpe. Legg denne i kjølen og den suger opp ALT. Ikke bare olje men også alt annet som kommer nedi der. Billigere kan det ikke gjøres dersom du ikke vil lense dritten overbord...

 

 

NB. Du bør ikke bruke bleiene uten strømper da disse løser seg opp etter en tid og blir til en geleaktig gørre som er verre å fjerne..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

da har jeg gått til anskaffelse av en slik matte som det var snakk om fra biltema...men kjøpte ikke den pølsen til ca 70 kr....jeg kjøpte den som så ut som en serviet som er ca 50x50 cm ca 50 kr ....brettet den til og fikk den fasongen jeg ville ha og slik at den passet bra nedi kjølsvinet...og det ser faktisk ut at det har løst mitt problem med den fine hinnen på vannskorpen rundt båten inni havna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...