Jump to content

Diameter og stigning på propell - beregning

John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Så ble det ny propell.

Ut i fra båtens vekt og størrelsen på motoren så skal jeg bruke en propell med dimensjon 13 3/4x19 (Dette iht brosjyremateriell).

Den propellen jeg har brukt så lang hadde en dimensjon på 14 1/4x19, denne virket perfekt.

Nå har leverandøren beregnet ny propell (yamaha PRO serien) på 14 1/2x21, for meg virker dette hoppet noe stort. De mener også at jeg bør heve motoren 1 "hakk".

Hva mener dere om dette?????

:seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Ja jeg forstår at ikke dette ikke er lett - dette er jo vitenskap.

Jeg prøver med 14 1/2x21, det finnes ikke noe mellomstørrelse mellom denne og 14 1/4x19. Antar at denne blir litt stor, men prøver å heve motoren 1 "hakk" for å beholde det samme turtall på motoren.

dette m propeller er ikke helt lett....stigningen på propeller er progressiv og gis derfor som et gjennomsnitt....forskjellige levrandører oppgir litt frskjellig pitch...2"mer pitch teoretisk ca 400 rpm mindre men hever du motoren så bremser den mindre og hastighet+rpm går opp...men det er oogså andre faktorer som slipp og ventilasjon som varierer fra båttype til båttype og motoroppsett...så hvis man ikke har erfaring m båttypen+ motor blir det litt prøv og feil til man treffer optimum...har selv 2 propeller til foorskjellig bruk :14.25x15 m cupping til mye last og vannleker/ski og 13x19 til vanlig bruk/ transport strekninger...lykke til m ny propell  :seeya:

Du har en propell som virker utmerket? Denne skal byttes ut likevel? Med ikke med samme diameter/stigning? Så det som virket perfekt ønsker du å forandre med en annen propell? Har denne propellen da f.eks. et annet bladareal siden du bytter diameter? Ingen bytter vel ut noe som virker perfekt med noe som antagelig ikke virker perfekt? Du eller leverandøren har vel flere årsaker til endringen? Målet er vel at det fortsatt skal virke perfekt?

Lotus

Du har en propell som virker utmerket? Denne skal byttes ut likevel? Med ikke med samme diameter/stigning? Så det som virket perfekt ønsker du å forandre med en annen propell? Har denne propellen da f.eks. et annet bladareal siden du bytter diameter? Ingen bytter vel ut noe som virker perfekt med noe som antagelig ikke virker perfekt? Du eller leverandøren har vel flere årsaker til endringen? Målet er vel at det fortsatt skal virke perfekt?

Lotus

Beklager at jeg ikke skrev hvorfor jeg bytter.

Dette er en ny båt/motor og det som har hent er at propellen "ruster". Dette betyr at jeg vil ha en ny propell og av orginal versjon. Yamaha har ikke 141/4x19 i PRO serien. Den minste de har er 14 1/2 x 21, synes at dette hoppet er litt stort selv om jeg hadde et turtall på 5400 på maks.

Går du opp 2" så vil turtallet synke ca 400 omdr. Hva det utgjør i omdr å gå opp 1/4" på diameteren er jeg ikke sikker på.

Er ikke enkelt å velge propell. Vet at Ballistic har en som er 14 1/2 X19. Har selv Ballistic 14 1/2 X 22  på en 6210 og er fornøyd med den. Prøvde en god del forskjellige størrelser før jeg bestemte meg, så vet alt om hvor vanskelig dette er.

Tror kanskje det blir litt stort med 21 " på en 150 hk ettersom det er denne størrelsen som er anbefalt for 200 hk. Men du får vel gjerne prøve den før du må betale den.

Lykke til.

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

• 10 år senere...

En av båtplassens eldste og korteste tråder fortjener kanskje gjenopplivning ?

Mens vi er inne på propeller og slikt. Her er mine to 4-blads propeller, en Mercury Spitfire 19" alu og en Powertech RXB4 18" stål.

Begge passer både min forhenværende Honda 90 (2,33:1 gir) og min nåværende Mercury 115 (2,07:1 gir). Ikke prøvd med sistnevnte motor på sjøen ennå.

Er veldig fornøyd med begge propellene, de er vel av de mest optimale i sin klasse ettersom jeg har lest og erfart selv.

Det pussige er at 18" propellen oppfører seg mere som om den har bortimot 20" stigning, dvs. jeg fikk såvidt mere toppfart (0,5-1 knop) men ved litt lavere turtall (ca 150 rpm) enn Spitfire 19".

Såvidt jeg kan se fra bildene så har stålpropellen tydelig mere stigning enn Spitfire sånn ved første øyekast.

Flere som greier å se det ?

Prøvde å ta bildene mest mulig fra samme vinkel og avstand slik at det blir optisk mest mulig korrekt.

bilde

bilde

Merkingen på stålpropellen stemmer med eska.

Mercurypropellen er også korrekt merket, prøvde en 17" Spitfire og da spratt turtallet opp, men toppfarta ned.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Stålpropellen flekser mindre slik at pitch ved belastning antagelig er ganske lik som på alupropellen, i tillegg er vel denne noe mere cuppet. Bladenes utforming ytterst er kritisk ved høy hastighet men dette gir mye bøyemoment som aluminiumspropellen ikke ville tålt. Det er mange hensyn å ta ved valg av propell og du finner ikke én som er best til allt. Du kan heller ikke uten videre finne riktig propell av en annen type bare med å bestille samme stigning og diameter.

Ja men jeg synes bare det ser ut på bildet som om 18" stålpropellen har brattere bladvinkel enn 19" alupropellen, sånn rent visuelt.

Og jeg fikk like god fart med den som en 19" stålpropell (3-blads) jeg hadde før, men litt lavere turtall.

Formålet var egentlig å få litt høyere turtall men nå har jeg bytta motor så det blir nye tall i år.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...