Jump to content

Problemer med VP 31 og 280 DP drev treg til å koble inn


ansgar

Recommended Posts

Hei har litt problemer med en Volvo penta 31 og et 280 Duopropp drev.

 

Problem 1:

Når jeg setter båten i revers så kobler den rett i. Når jeg setter den forover så kobler den ikke inn med det samme. Propellene går ikke så fort rundt som de skal. Men plutselig når jeg øker turtallet så slår den inn.

 

Noen som vet hva som kan være galt?

 

Problem 2:

Når båten kommer i plan setter jeg den som vanlig i et turtall på ca 3000 RPM. Men båten jager mellom 2600 og 3000 omdreininger.

 

Kan dette ha en sammenheng med drev problemet ? eller er det noe annet ?

 

Takknemlig for svar.

 

Motor og drev står på en Draco 2000

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar, ser ut som det blir å demontere konene. Noen som vet om noen som kan fikse konen i Stavanger ? har ikke så lyst å gjøre dette selv.

 

Men har fortsatt motor problemet, med at motoren jager på turtall og at den maks kommer opp på 3000 RPM når den tidligere var oppe i 3800 RPM.

Link to post
Share on other sites

Det kan ha sammenheng pga at konen slurer og da kan turtallet variere, men om dette er årsaken til motorproblemet er ikkje lett å si ut fra dei opplysningane som du kjem med. En slik kon kopling vil som regel holde på momentet når den først har grepet tak og det er dermet skjeldent den slurer under full fart. Drevet bør fungere før du feilsøker videre og propeller med gummi vulkanisering må kontrolleres. På Motoren er det flere muligheter som kan skape slike problemer med turtallet, eks turbo, dieselpumpe, overføringer m.m. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Dette fikset seg lett. Problemet med motoren var at grovfilteret var tett. Har et av denne typen Cav 296 kjøpte det sent i fjort og brukte det kun 14 timer. Så jeg skiftet ikke filteret i år. Kun fin filteret etter pumpen. Totalt har jeg kun kjørt 40 timer med dette filteret så jeg må nok rense tanken til vinteren. Diesel tanken min har ikke mannhull. Er dette noe som kan kjøpes og monteres på ? tanken er av aluminium.

 

Drevet ble også fikset ved å slipe konen med slipepasta. Spesielt takk til Bømlafjord for god veiledning.

 

Vil samtidig rette en stor takk til alle som kommer med gode bidrag slik at jeg tør å starte på jobben. I utgangspunket er en slik jobb noe jeg ikke hadde startet på selv. Dette hadde endt i at jeg hadde kontakten en båtmekaniker som aldri hadde kommet (erfaring fra tidligere) og stått uten en fungerende båt i hele sommer.

 

Takk for at dere redder båt sommeren min.

Link to post
Share on other sites

Drevet ble også fikset ved å slipe konen med slipepasta. Spesielt takk til Bømlafjord for god veiledning.

 

Supert at du fikk det til! Bare kjekt å kunne hjelpe :smiley: Samme sak da eg for to år siden skulle ta denne jobben på mitt drev,

tror neppe eg hadde kommet i mål uten dette forumet. Jobben er enkel når den er gjort men virker vanskelig og skummel å starte på, hjelper med litt gode tips da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...