ansgar Startet 21.Juni.2009 Del på Facebook Startet 21.Juni.2009 Hei har litt problemer med en Volvo penta 31 og et 280 Duopropp drev. Problem 1: Når jeg setter båten i revers så kobler den rett i. Når jeg setter den forover så kobler den ikke inn med det samme. Propellene går ikke så fort rundt som de skal. Men plutselig når jeg øker turtallet så slår den inn. Noen som vet hva som kan være galt? Problem 2: Når båten kommer i plan setter jeg den som vanlig i et turtall på ca 3000 RPM. Men båten jager mellom 2600 og 3000 omdreininger. Kan dette ha en sammenheng med drev problemet ? eller er det noe annet ? Takknemlig for svar. Motor og drev står på en Draco 2000 Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Det høres ut som om konen i drevet ditt er slitt/glasert. Da må den rubbes opp igjen eller skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Er dette også grunnen til at jeg kun får 3200 RPM når jeg normalt får maks 3800 RPM? Jeg har sjekket oljen på drevet og den var helt ren uten vann. Sitér dette innlegget Link to post
ptt Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 var oljen svart Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Den var helt blank, eller som ny. Er kun kjørt 25 timer etter at oljen ble skiftet før båt ble sjøsatt. Sitér dette innlegget Link to post
vik800f Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 litt skudd i blinde, men har du sjekket opp i wirene dine? Kan det tenkes at de ikke får den bevegelsen de skal ha? Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Dette hørest kjent ut og er nok nesten helt sikkert konen, typiskt dette med at det tek litt tid før den tar. på mitt 280 drev var det også kun i forrover og det tok ca 3 sek før drevet tok. Her er en tråd, litt info og bilder fra jobben på mitt drev: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25628&hl= Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Takk for mange gode svar, ser ut som det blir å demontere konene. Noen som vet om noen som kan fikse konen i Stavanger ? har ikke så lyst å gjøre dette selv. Men har fortsatt motor problemet, med at motoren jager på turtall og at den maks kommer opp på 3000 RPM når den tidligere var oppe i 3800 RPM. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Prøver igjen, er det noen som vet hva som er galt med motoren ? kan ikkje forstå at det har noen sammenheng med problemene med drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Det kan ha sammenheng pga at konen slurer og da kan turtallet variere, men om dette er årsaken til motorproblemet er ikkje lett å si ut fra dei opplysningane som du kjem med. En slik kon kopling vil som regel holde på momentet når den først har grepet tak og det er dermet skjeldent den slurer under full fart. Drevet bør fungere før du feilsøker videre og propeller med gummi vulkanisering må kontrolleres. På Motoren er det flere muligheter som kan skape slike problemer med turtallet, eks turbo, dieselpumpe, overføringer m.m. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Dette fikset seg lett. Problemet med motoren var at grovfilteret var tett. Har et av denne typen Cav 296 kjøpte det sent i fjort og brukte det kun 14 timer. Så jeg skiftet ikke filteret i år. Kun fin filteret etter pumpen. Totalt har jeg kun kjørt 40 timer med dette filteret så jeg må nok rense tanken til vinteren. Diesel tanken min har ikke mannhull. Er dette noe som kan kjøpes og monteres på ? tanken er av aluminium. Drevet ble også fikset ved å slipe konen med slipepasta. Spesielt takk til Bømlafjord for god veiledning. Vil samtidig rette en stor takk til alle som kommer med gode bidrag slik at jeg tør å starte på jobben. I utgangspunket er en slik jobb noe jeg ikke hadde startet på selv. Dette hadde endt i at jeg hadde kontakten en båtmekaniker som aldri hadde kommet (erfaring fra tidligere) og stått uten en fungerende båt i hele sommer. Takk for at dere redder båt sommeren min. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Drevet ble også fikset ved å slipe konen med slipepasta. Spesielt takk til Bømlafjord for god veiledning. Flott at du fikk ordnet problemene, Gjorde du dette selv? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bømlafjord Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Drevet ble også fikset ved å slipe konen med slipepasta. Spesielt takk til Bømlafjord for god veiledning. Supert at du fikk det til! Bare kjekt å kunne hjelpe Samme sak da eg for to år siden skulle ta denne jobben på mitt drev, tror neppe eg hadde kommet i mål uten dette forumet. Jobben er enkel når den er gjort men virker vanskelig og skummel å starte på, hjelper med litt gode tips da. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 (redigert) Flott at du fikk ordnet problemene, Gjorde du dette selv? Jeg gjorde dette selv. Var ikke vanskelig i det hele tatt, men det krever moment nøkler i forbindelse med monteringen. Redigert 13.Juli.2009 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.