Jump to content

Propellstigning Skibsplast 490 VS med 50 hk Mercury

TomasK

Recommended Posts

Heihei

Var ute å kjøre litt båt i stad og tenkte jeg skulle sjekke hvilken fart jeg fikk. Klokket 27,5 knop i litt småurolig sjø (for en 16 foter) ved full gass. Propellen jeg har på i dag er litt slitt og jeg vurderer å handle en ny en, og da sitter jeg å leker litt med tanken på å kanskje kjøpe noe annet enn original stigning.. Trenger tips og råd her nå fra ekspertene!

Litt data:

50hk Mercury 2t -03/04 mod

Utveksling: 1,88:1

Maks RPM: 5500

Propellstigning: 12

Oppnådd fart ved 5500 rpm: 27,5 knop

Dette skal gi en slipp-prosent på 4,81% (Kan dette stemme??)

Når jeg trimmer motoren "perfekt", så får jeg vel rundt 5600-5650 rpm og samme farten (hvertfall i litt sjø, ikke testet flatt vann).

Aksellerasjon per i dag er ganske så bra med en eller to ombord, men det tar nok 10-12 sek å komme i plan med 4 voksne. Hadde tenkt å få litt aks. tider med meg alene i ombord i dag, men det ser litt utrykt ut for regn og dessuten blåser det litt, så jeg drøyer den..

Hvis jeg går for 13" stigning, snakker vi da drastisk endring av aksellerasjon eller er det forholdsvis moderat? Hvis slipp-prosenten er omtrent den samme med 13", så vil jeg nærme med 30 knop. Med 14" så snuser jeg på rundt 32, men da blir vel aks ALT for dårlig - eller?

Som sagt, jeg skal handle ny propell, så spørsmålet er om jeg like greit kan gå for 13" som for 12" som er originalt..

Hvis du får 5500 omdr. med 12" , såp høres det jo ut til at den passer bra. Å gå opp til 13" da vil sannsynligvis gi omtrent samme fart ved litt lavere turtall - samt gjøre båten tregere i aksen som du sier - og generelt føre til at motoren jobber tyngre. (blir om å sykle opp en bratt bakke i for høyt gir - det går litt trått...)

Evt ta en telefon til Winrace propellers i arendal og hør hva de har å tilby.

for å bedre på aksen så kan du forsøke sånne "smart tabs" , dvs fjærbelastede trimplan. Ta et søk her, er flere med gode erfaringer med disse

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...