Jump to content

Ventil bråk i gammal bmc


kipp36

Recommended Posts

Hei folkens.Har no gammalt ræl av en bmc som begynner og bli en pest og en plage!!!Her i våres kostet jeg på den borti 15000 kr,bla ny topp,sjøvans pumpe etc...Den går forsåvidt greit nå,ikke alt for mye røyk,meget lettstartet ved kald maskin.Men den klakker noe i ventilene og det er veldig irriterende og høre på :headbang: I boka står det klaring på 0,38 ved kald maskin,og så vidt jeg har finni ut er det 0,40 som er det nærmeste i det metriske systemet.Forhørte meg på et verksted,og det var mer en bra nok på de gamle treskeverka.Men nå har jeg stilt sikkert 50 ganger men enda så klakker den i en eller annen ventil,umulig og høre med lokket av,men under kjøring med lokket på hører man det meget godt :headbang: Noen erfaringer innspill????Mvh Christian

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg ville gått under 0,35 nei. Litt klapring må du nesten regne med på en gammel motor, selv om den er korrekt justert. Jeg stilte ventilene på min gamle Volvo Amason utallige ganger før jeg innfant meg med at denne motoren bare skal klapre litt på ventilene! Og BMC'en er vel omtrent jevngammel med denne, så da skal det kanskje være slik....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hva med å bytte til en singelgrad olje, sae 30 ?

 

Nei. Hjelper ikke noe som helst.

 

Som Bernt sier så kan støtstengene bli urunde, så det kan hjelpe å skifte disse samt justeringsskruene på vippearmene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du får starte med å finne ut hvilke ventil som støyer. Bruk et gammelt føleblad og motoren på tomgang. Gå ev. til et bilverksted og få deg en bit metervare da følebladet tygges opp. Du merker fort hvilken som støyer og det går veldig greit å justere ventilene med motoren på tomgang. Dersom "pikkingen" kommer og går er det oftest en løfter/kamfølger som er problemet.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke ventilene men som jeg skriver det er slak i vippe armene, hullene blir u-runde og du får vipearmer som bråker. Brukte du de gamle armene eller de som fulgte med den nye toppen?

 

Bernt

 

Brukte de gamle vippe armene,men det er nye ventiler.Kan jo kansje ha litt med det at vippearmene må slites til de nye ventilene.Det fulgte ikke med nye armer,kun nye ventiler.Takker for svar folkens,mange gode tips her!!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...