kipp36 Startet 21.Juni.2009 Del på Facebook Startet 21.Juni.2009 Hei folkens.Har no gammalt ræl av en bmc som begynner og bli en pest og en plage!!!Her i våres kostet jeg på den borti 15000 kr,bla ny topp,sjøvans pumpe etc...Den går forsåvidt greit nå,ikke alt for mye røyk,meget lettstartet ved kald maskin.Men den klakker noe i ventilene og det er veldig irriterende og høre på I boka står det klaring på 0,38 ved kald maskin,og så vidt jeg har finni ut er det 0,40 som er det nærmeste i det metriske systemet.Forhørte meg på et verksted,og det var mer en bra nok på de gamle treskeverka.Men nå har jeg stilt sikkert 50 ganger men enda så klakker den i en eller annen ventil,umulig og høre med lokket av,men under kjøring med lokket på hører man det meget godt Noen erfaringer innspill????Mvh Christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Det er nok slakki boringene på vippearmene , lag litt trannge åpninger så blir vell lyden mindre!! Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Takker for raskt svar bernt!!!Men hvor trangt kan jeg gå da tro,uten at det er fare for ventiler osv???0,35?? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Jeg tror ikke jeg ville gått under 0,35 nei. Litt klapring må du nesten regne med på en gammel motor, selv om den er korrekt justert. Jeg stilte ventilene på min gamle Volvo Amason utallige ganger før jeg innfant meg med at denne motoren bare skal klapre litt på ventilene! Og BMC'en er vel omtrent jevngammel med denne, så da skal det kanskje være slik.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 ja,den vil vel klapre noe,men den var ikke sånn med den gamle toppen... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Det er ikke ventilene men som jeg skriver det er slak i vippe armene, hullene blir u-runde og du får vipearmer som bråker. Brukte du de gamle armene eller de som fulgte med den nye toppen? Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Hva med å bytte til en singelgrad olje, sae 30 ? bør vel hjelpe litt. Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Hva med å bytte til en singelgrad olje, sae 30 ? Nei. Hjelper ikke noe som helst. Som Bernt sier så kan støtstengene bli urunde, så det kan hjelpe å skifte disse samt justeringsskruene på vippearmene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Du får starte med å finne ut hvilke ventil som støyer. Bruk et gammelt føleblad og motoren på tomgang. Gå ev. til et bilverksted og få deg en bit metervare da følebladet tygges opp. Du merker fort hvilken som støyer og det går veldig greit å justere ventilene med motoren på tomgang. Dersom "pikkingen" kommer og går er det oftest en løfter/kamfølger som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 dobbeltsjekk også tiltrekkingen på vipparmsbukkene.. en litt løs bolt der så klakker det .l Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Det er ikke ventilene men som jeg skriver det er slak i vippe armene, hullene blir u-runde og du får vipearmer som bråker. Brukte du de gamle armene eller de som fulgte med den nye toppen? Bernt Brukte de gamle vippe armene,men det er nye ventiler.Kan jo kansje ha litt med det at vippearmene må slites til de nye ventilene.Det fulgte ikke med nye armer,kun nye ventiler.Takker for svar folkens,mange gode tips her!!! Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Det er gjerne forskjellig åpning på innsug og eksos, Du sier ikke hvilken BMC du har men iallefall for 2.52 er åpningen 0.30 for innsug og 0.38 for eksos.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Det er gjerne forskjellig åpning på innsug og eksos, Du sier ikke hvilken BMC du har men iallefall for 2.52 er åpningen 0.30 for innsug og 0.38 for eksos.. Det er en 1500 captain,0.38 kald og 0.40 varm. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.