vilhelmh Startet 21.Juni.2009 Del på Facebook Startet 21.Juni.2009 Hei, Hadde et uhell på sjøen i dag. Under masjfart koblet plutselig giret ut. Jeg dro av gassen og undersøkte i motorrommet. Fant fort ut at ene oljeslange på giret hadde sprukket. Straks jeg fylte etter olje sprutet det ut av hullet i slangen. Det jeg lurer på er om det er sannsynlig at gearet har røket, eller er det mest sannsynlig bare å bytte slange, fylle opp meg olje og puttre videre? Det er jo tydeligvis en smørefunksjon i giret også når motoren er koblet i fri - ellers hadde det vel ikke sprutet olje når jeg fylte olje mens motoren bakket. Motoren gikk også i ca en halvtime etter uhellet hadde skjedd før jeg tenkte på at det kanskje var lurt å stenge den av. Kan det ha forårsaket skade? Forøvrig er det snakk om et gir fra 1984 med 1.850 driftstimer bak seg. Håper noen som har peiling kan gi meg litt "prognoser" :-) mvh WW Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Den beste prognosen er å prøve. Så lenge båten ligger stille mens motoren går, vil jeg tro av gearet tåler en del. Hvis du tauer en båt med et slikt gear uten å låse propellakslingen, vil det kunne brenne lagere og clutcher ganske kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.