Jump to content

Kabel mellom gps og pc


Jakob

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med dette.

Har en garmin 152 som jeg ønsker å koble opp til en bærbar pc. Hp med usb(windows xp). Fra gps er det kabel med løse ledninger pin 3 blue nmea out(com 1 tx), pin 4 brown nmea in(com 1 rx). pin 5 white nmea in(com 2 rx).

C-map.

 

Hvilken kabel skal jeg bruke? Hvordan gjør jeg det? Evnt. hvor får jeg kjøpt den.

 

Ikke datakyndig.

Link to post
Share on other sites

Du kunne kjøpt deg en 9 pins com port plugg og koblet dette sammen selv, men denne løsningen blir litt ammatørmessig og ser ikke spesielt fint ut.

 

Det du bør kjøpe deg er denne kabelen:

 

http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=1609&...tid=%20&pid=158

 

http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=1463&...=1426%20&pid=46

 

http://www.belanor.no/dllvis12.asp?id=1463&pid=46

 

Denne er ferdig til bruk på din Garmin 152.

 

:cheers:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ikke USB kabel, kun comport pluggen i PC'n og Garmin pluggen i GPS'n. På den kabelen som jeg viste deg er det vel strøm /spenning i tillegg.

 

Dersom du skal ha USB kabel så må USB pluggen erstatte comport pluggen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Kan noen hjelpe meg med dette.

Har en garmin 152 som jeg ønsker å koble opp til en bærbar pc. Hp med usb(windows xp). Fra gps er det kabel med løse ledninger pin 3 blue nmea out(com 1 tx), pin 4 brown nmea in(com 1 rx). pin 5 white nmea in(com 2 rx).

C-map.

 

Hvilken kabel skal jeg bruke? Hvordan gjør jeg det? Evnt. hvor får jeg kjøpt den.

 

Ikke datakyndig.

Usb converter heter det du skal ha. Den får du kjøpt på de fleste data butikker. Komplettdata.no er en av de. Mye billigere enn garmins og fungerer bedre med hensyn til driver konflikter på pcèn din. Snakker av erfaring! Ellers har jeg et koplings skjema til com porten din.

 

email meg på btm@online.no viss du vil ha det.

Link to post
Share on other sites

USB til COM heter adapteret. Du får det for ca 200 kroner hos Komplett.no eller psdata.no.

 

Det finnes en annen løsning enn overganger og kabler. En GPS med usb-tilkobling løser alle problemer med strøm og signal og er lettvindt. Pris mellom 1000 og 1500 kroner. Noen over 2000 også.

 

Virker utmerket. I windows kan du teste oppkoblingen ved å starte HyperTerminal. Vanligste innstilling er 4800 bit/s 8 bit lengde, ingen paritet, 1 stopbit og ingen flytkontroll. Da ser man informasjonsstrengen som GPS'en sender og får verifisert at GPS'en virker Stilig å se på. Plutselig er det ikke kryptisk i det hele tatt.

 

Slike GPS-adaptere kommer gjerne opp i Windows som COM5 og oppover. Selv gammel software som C-MAP ECS klarer å finne den uten problemer. Vurder hvor mye penger du legger i kabler, overganger og montering i forhold til å plugge en USB-GPS rett inn.

 

Har kjørt løsning både med håndholdt GPS via serieport og USB-GPS via USB. De fungerer begge like godt.

 

Lotus  

Link to post
Share on other sites

Vær obs på at svært mange USB-COM adaptere ikke fungerer til dette formålet, spesielt i WIN XP har jeg merket dette på flere typer adaptere. Om komplett sin adapter fungerer tilfredstillende kan jeg ikke si, men min erfaring er at disse "no name" adapterne er de beste til dette. Comport-plugg kan du kjøpe løs, og tilkoblingen til GPS er enkel med et skjema for hånden.

 

Lykke til!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...