Jump to content

mercury 30 hk 1997, bra?


Rolf26

Recommended Posts

Var det noen som sa at det kun var fanatiske tilhenger av Mercury, samt tanketomme og hodeløse optimister, som faktisk både kjøper Mercury og trives med det? :rolleyes:

 

Jeg har ihvertfall opptil flere av det merket, med sine sjarmerende små feil og mangler...

Hvorvidt akkurat Mercury 30 av 1997 årgang er på linje med Yamaha og andre skal jeg ikke si sikkert, men min fungerer og jeg er stort sett fornøyd med prestasjonene utfra omstendighetene.

 

Altså, jeg har en Mercury 30 ELO fra 1995-1997 (husker ikke helt) som har vært gjennom mye, men stadig fungerer.

Motoren kjøpte jeg pent brukt og har brukt den hardt og uvettig selv i ettertid.

Det første jeg kan si om den er at den er LAT, sørgelig lat faktisk...ingen sprinter.. :nonod:

Årsaken er kanskje at den i utgangspunktet muligens er en nedstrupet 40 hester!

Jeg ringte mye rundt til forhandlere og verksteder som enten ikke "visste" eller ikke var særlig medelsomme på akkurat det feltet, til slutt traff jeg på et firma langt fra havet inni Østfolds skoger (ingen snikreklame) som glatt fortalte meg hva som var problemet og ha jeg kunne gjøre med det.

Etter det de sa yter ikke 30 ELO 30 hk. i det hele tatt (derfor Mercury 25 av samme årgang virker like sprek?) men at det ville hjelpe betraktelig om jeg gjorde en liten jobb med reed-ventilene.

Hvis jeg ønsket mer enn det kunne de selvsagt selge meg nytt ventilsett og ny forgasser sånn at jeg fikk 40 hk. i motoren min, men det måtte jeg selv avgjøre om var nødvendig.

 

Så druknet motoren.....den usenkelige båten sank, og motoren var gjennomdruknet med saltvann...

Etter heving ble motoren demontert, grundig dyppet i ferskvann, tørket og dynket/vasket på nytt, før den ble tørket og smurt....under denne jobben demonterte vi også reed-ventilene og "modifiserte" dem litt.

Motoren kom seg problemfritt etter denne operasjonen, startet faktisk på CRC 556 da vi dreide den på starteren for å smøre veivhuset med forgasser og ventiler demontert! :eek:

 

Men enden på visa er at den går som aldri før, klatrer lettere i plan og takler mer last. :smiley:

 

Bortsett fra latskapen har jeg ikke hatt andre problemer med Mercury 30 ELO enn at startreleet/innslaget kan irre/korrodere og må enten renskes opp skikkelig (pirkejobb, men billig) eller byttes, noe som egentlig ikke er sååå dyrt og ei heller vanskelig om man har en viss forståelse av hvilken vei skruer og muttere normalt dreier.

 

Om det så er en bra motor?

Vet ikke, men til mitt bruk fungerer den etter hensikten og jeg er fornøyd.

Redigert av Arnt-W (see edit history)
Link to post
Jeg ringte mye rundt til forhandlere og verksteder som enten ikke "visste" eller ikke var særlig medelsomme på akkurat det feltet, til slutt traff jeg på et firma langt fra havet inni Østfolds skoger (ingen snikreklame) som glatt fortalte meg hva som var problemet og ha jeg kunne gjøre med det.

 

Ville bare bekrefte ekspertisen til dette firmaet "langt fra havet inni Østfolds skoger". Må vel være Ravns Garage du mener. Syntes De absolutt fortjener denne reklamen. :flag:

Link to post
:yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...