ynroenn Startet 13.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2004 Hei! Har en Yamaha 115 hk aetol(1987) som sitter på en kmv 2000dc. I fjor begynte motoren å kutte ut en eller to sylindere, og jeg satte den derfor inn hos tsg (strømmen) der de byttet cdi-enhet. Nå har jeg akkurat prøvd den på vannet, og til min store ergrelse har jeg fortsatt et problem: Motoren fungerer fint opp til ca. 5000-5500 omdreininger. Prøver jeg å dra på mer enn det, begynner den å lugge/fuske, og jeg må slå av helt på farten for å hente den opp igjen. Jeg hadde trodd at dette skulle være i orden etter 7 ukers verkstedtid og 12000kr, men den gang ei! Noen som har erfaring med tilsvarende problem ? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 13.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2004 Hei Jeg går ut i fra at denne motoren har forgassere, en for hver sylinder. Jeg har tatt meg bryet å plukke sund alle forgasserne for rengjøring, trur feilen ligger her i urenheter og eventuelt korrosjon i dysene. Du kunne selvfølgelig spandert på deg noe dyserens eller injection rens bare for å prøve, men........... Nei plukk sundt, legg alle deler utover et hvitt laken og rengjør/blåse rent alle deler. Så trur jeg det blir bra. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jorhei Svart 13.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2004 Har ikke erfaring med det, men jeg ville levert inn igjen og sagt at det ikke fungerer som det skal. Det må jo gå på garantien av reparasjonen, eller hva? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
John_Kr Svart 13.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2004 Jeg er enig i at før du begynner å "skru" så bør du ta kontakt med de som "reparerte" din motor for eventuelle gode råd. Beklager at jeg ikke nevnte dette i tidligere innlegg. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ynroenn Svart 13.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2004 Tusen takk for nyttige tips!Kommer til å ringe verksted i morgen ja! Har tenkt på det med forgasserne også, men er det ikke litt rart at motoren da dør helt(virker som den kveles)? Det er jo en forgasser pr. sylinder, og om en forgasser fusker skulle vel de tre andre fortsatt jobbe ? Litt rart om alle fire forgasserne skulle begynne å fuske på en gang ? Kan nevnes at før problemene med sylinderkutting og fusking begynte i fjor høst, så hadde jeg ingen problemer overhodet. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 13.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2004 Vet ikke helt hva som kan være problemet ditt, men ville begynt med å sjekke plugger, rense forgassere, rense bensinfilter og andre mer vanlige eventuelle årsaker. Det kan virke som motoren ikke får nok bensin. Det kan være forgasserinstillinger, men sjekk bensinpumpen din, hvis kulen inni har løsnet kan den ligge å sperre for bensintilførselen, dette opplevde jeg en gang. Du skal kunne kjenne at kulen ligger løst inni hvis dette har skjedd. Hva er ditt vanlige turtall på toppfart? Det er 5500-6000 som er anbefalt maks, og hvis det overstiger mer enn 6000, ville jeg vurdert en propell med større stigning. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2004 Hadde et lignende problem på min Yamaha 60, den begynte plutselig å fuske/lugge kraftig når turtallet kom opp i 4000-4500 , under dett funket alt perfekt. Av og til kunne den fungere på full gass også, for så plutselig begynne å fuske igjen. Viste seg å være en av coilene som kuttet når den ble varm og kom over et visst turtall. Har også hørt at tenningssensorene under svinghjulet kan lage lignende problemer. Som nevnt over, bensintilførselen kan også skape endel trøbbel, en fin måte å sjekke det på er å få noen til å pumpe på blæra når symptomene oppstår. Dersom den da begynner å gå ordentlig er det bare å gå løs på bensinsystemet med krum hals. Anbefaler å skifte slanger/koblinger jevnlig, sjekk også at slanger har stor nok innvendig diameter. tror det anbefales 10mm til motorer over 100hk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SeaMaster175 Svart 13.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2004 Vi hadde også problemer med at motoren ikke fikk høyt turtall, og at den ble kvelt. Det som var feilen hos oss var at innstillingene på forgasseren var helt feil. Forgasseren var også helt skitten så det kan ha hatt med det å gjøre også. mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 10.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2004 Har vært borte fra forumet ei stund grunnet ferie! Det var bensinfilteret som var problemet! Litt for tykk o-ring førte til at filteret ikke satt som det skulle og at "skåla" inne i filteret sperret innsuget. Motoren fikk altså for lite bensin på full gass. Tusen takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.