Jump to content

Yamaha 115, fusker på høyt turtall


ynroenn

Recommended Posts

:cheers:

Hei! Har en Yamaha 115 hk aetol(1987) som sitter på en kmv 2000dc. I fjor begynte motoren å kutte ut en eller to sylindere, og jeg satte den derfor inn hos tsg (strømmen) der de byttet cdi-enhet. Nå har jeg akkurat prøvd den på vannet, og til min store ergrelse har jeg fortsatt et problem: Motoren fungerer fint opp til ca. 5000-5500 omdreininger. Prøver jeg å dra på mer enn det, begynner den å lugge/fuske, og jeg må slå av helt på farten for å hente den opp igjen. Jeg hadde trodd at dette skulle være i orden etter 7 ukers verkstedtid og 12000kr, men den gang ei! Noen som har erfaring med tilsvarende problem ?

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg går ut i fra at denne motoren har forgassere, en for hver sylinder.

 

Jeg har tatt meg bryet å plukke sund alle forgasserne for rengjøring, trur feilen ligger her i urenheter og eventuelt korrosjon i dysene.

 

Du kunne selvfølgelig spandert på deg noe dyserens eller injection rens bare for å prøve, men...........

 

Nei plukk sundt, legg alle deler utover et hvitt laken og rengjør/blåse rent alle deler.

 

Så trur jeg det blir bra. :cheers:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med det, men jeg ville levert inn igjen og sagt at det ikke fungerer som det skal. Det må jo gå på garantien av reparasjonen, eller hva?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

BildeTusen takk for nyttige tips!Kommer til å ringe verksted i morgen ja! Har tenkt på det med forgasserne også, men er det ikke litt rart at motoren da dør helt(virker som den kveles)? Det er jo en forgasser pr. sylinder, og om en forgasser fusker skulle vel de tre andre fortsatt jobbe ? Litt rart om alle fire forgasserne skulle begynne å fuske på en gang ? Kan nevnes at før problemene med sylinderkutting og fusking begynte i fjor høst, så hadde jeg ingen problemer overhodet.
Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva som kan være problemet ditt, men ville begynt med å sjekke plugger, rense forgassere, rense bensinfilter og andre mer vanlige eventuelle årsaker. Det kan virke som motoren ikke får nok bensin. Det kan være forgasserinstillinger, men sjekk bensinpumpen din, hvis kulen inni har løsnet kan den ligge å sperre for bensintilførselen, dette opplevde jeg en gang. Du skal kunne kjenne at kulen ligger løst inni hvis dette har skjedd.

 

Hva er ditt vanlige turtall på toppfart? Det er 5500-6000 som er anbefalt maks, og hvis det overstiger mer enn 6000, ville jeg vurdert en propell med større stigning.

Link to post
Share on other sites

Hadde et lignende problem på min Yamaha 60, den begynte plutselig å fuske/lugge kraftig når turtallet kom opp i 4000-4500 , under dett funket alt perfekt. Av og til kunne den fungere på full gass også, for så plutselig begynne å fuske igjen. Viste seg å være en av coilene som kuttet når den ble varm og kom over et visst turtall.

 

Har også hørt at tenningssensorene under svinghjulet kan lage lignende problemer.

 

Som nevnt over, bensintilførselen kan også skape endel trøbbel, en fin måte å sjekke det på er å få noen til å pumpe på blæra når symptomene oppstår. Dersom den da begynner å gå ordentlig er det bare å gå løs på bensinsystemet med krum hals.

Anbefaler å skifte slanger/koblinger jevnlig, sjekk også at slanger har stor nok innvendig diameter. tror det anbefales 10mm til motorer over 100hk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vi hadde også problemer med at motoren ikke fikk høyt turtall, og at den ble kvelt. Det som var feilen hos oss var at innstillingene på forgasseren var helt feil. Forgasseren var også helt skitten så det kan ha hatt med det å gjøre også.

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har vært borte fra forumet ei stund grunnet ferie! Det var bensinfilteret som var problemet! Litt for tykk o-ring førte til at filteret ikke satt som det skulle og at "skåla" inne i filteret sperret innsuget. Motoren fikk altså for lite bensin på full gass. Tusen takk for all hjelp! :flag::seeya::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...