Jump to content

Hva er normal driftstemperatur på en Yanmar 3GM30F motor?


Nidelven 24

Recommended Posts

Er det noen som vet hva som er normal driftstemperatur på en Yanmar 3GM30F motor?

 

Har ikke målt temperaturen, men den blir så varm at det ryker av eksosbendet når motoren går på høy belastning.

 

Har lest at termostaten på kjølevannssløyfa begynner å åpne på 71 grader og er fullt åpen ved 85 grader.

 

Har brukt systemrens både på sjøvanns og ferskvannssiden, impeller er skiftet og det ser ut som det kommer nok kjølevann i både sjøvannsfilter og eksosutløp.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå målt temperatur med IR thermometer. Motoren blir ca 75 grader, men den nederste delen av eksosbendet (på bildet) som går inn på eksosmanifoilen kommer over 210 grader på under 1 minutt på full belastning. Tør ikke prøve mer. På litt lavere belastning er temperaturen ca. 150 - 160 grader. Selve blandebendet (den øverste delen på bildet) er kaldt, ca. 24 grader. Alle andre målinger rundt om på motoren holder under 75 grader.

 

p5260365.jpg

Link to post
Share on other sites

Det nederst bendet er jo ikke kjølt, og her måler du jo eksostemperaturen. Så lenge du holder deg under 3- til 400 grader må det jo være greit. Min motor er en del større enn din. Jeg har brukt å vikle denne delen inn med isolasjonsbånd. I gamledager brukte man asbest på disse partiene.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for gode svar. :smiley:

Har nettopp fått delt disse to bendene fra hverandre :smash::sweat: og meislet ut ganske mye dritt fra blandebendet.

Er sikkert nesten dobbelt så stor pasasje for eksosen nå.

Men hvis normal temperatur på bendet skal kunne nå 3 - 400 grader, har jeg jo ennå endel å gå på.

Røyken kan også muligens være lekkasje i koblingen mellom bendene.

Det kan jo faktisk hende at motoren er som den skal være da. Blir spennende å prøve i neste uke.

Isolasjonsbånd hørtes lurt ut, må finne ut mer om det.

Har noen tips om hva jeg kan bruke til å tette koblingen mellom disse to bendene, og som tåler så høy temperatur?

:seeya:

Redigert av Nidelven 24 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...