Cerveza Startet 22.Juni.2009 Del på Facebook Startet 22.Juni.2009 Jeg kom over en brukt Gori 2-blader foldepropell, og lurer på om jeg skal slå til. Har en fast 2-bladers fra før. Har noen erfaring med disse propellene, yter de det de reklamerer for? Er det noe jeg må være påpasselig med når jeg ser på en slik, i forhold til f.eks slitasje / foringer o.l.? Og hvordan er det med reservedeler osv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Er det noe jeg må være påpasselig med når jeg ser på en slik, i forhold til f.eks slitasje / foringer o.l.? Og hvordan er det med reservedeler osv? Se etter tæring, har man ikke brukt anoder vil en slik gammel propell antagelig være betydelig tæret. Slark i lagerne/vingene, det skal det ikke være. Trolig er det deler å få hos sleipner i Fredrikstad. Seiler du regatta? Om du ikke seiler regatta er det totalt bortkastet å kjøpe en slik propell, den du har fra før gir liten motstand (skal stå låst i revers under seiling). Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Litt slark tåler du. Ha den gamle ombord i tilfelle krise. Om du ikke seiler regatta er det totalt bortkastet å kjøpe en slik propell, den du har fra før gir liten motstand (skal stå låst i revers under seiling). Her er jeg helt uenig. Det er stor forskjell hele tiden. Man får mye mere utbytte av å skifte til foldepropell enn f.eks ved å kjøpe nye seil. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 (skal stå låst i revers under seiling). I håndboken til min båt står det at den skal stå i nøytral. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerveza Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 (redigert) Takk for tilbakemeldinger, jeg skal ha dette i bakhodet. Hvor effektivt det er å bytte propell kan sikkert diskuteres, men siden den propellen er brukt blir jo kostnaden liten iforhold til andre grep. Jeg har propellen låst i revers under seiling, ellers plager den VP girkassa iallefall. Hvis noen har spesifikk erfaring med denne propelltypen, ytelse osv, hadde det vært flott å få tilbakemelding på det også. Redigert 22.Juni.2009 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Her er jeg helt uenig. Det er stor forskjell hele tiden. Man får mye mere utbytte av å skifte til foldepropell enn f.eks ved å kjøpe nye seil. Det er ikke store forskjeller, men: Mange bekker små gjør en stor å. Har du noe dokumentasjon som kan bevise dette du påstår? Jeg mener jeg leste en gang at man kan spare inntil 100 meter på en Ferderseilas med foldepropell, kontra fast propell, så om du mener det er mye spart så vet ikke jeg. Dermed har ikke foldepropell noe hensikt om man ikke seiler regatta. Nye seil kontra gamle slitte gir utvilsomt mye mer fart, dette har vel de fleste fått med seg. En propell på fast aksling står også på skrå, og gir dermed enda mindra motstand enn man tror. Flere her har kanskje båtvenner med samme båt som en selv har, og hvor den ene har foldepropell, og den andre ikke. Har man da opplevd at den med foldepropell blir borte i tåka når man seiler sammen? Tror ikke det. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 I håndboken til min båt står det at den skal stå i nøytral. Jeg hører noen sier dette hva angår seildrev, men jeg har aldri lest det selv. Ellers sliter det jo unødvendig på girkassa når propellen går under seiling. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 forskjellen blir 0.2 til 0.8 knop avhengig av vindstyrke og forhold. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerveza Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Om jeg hadde fått 0,5 knop i snitt hadde jeg vært storfornøyd, men jeg blir ikke overrasket om resultatet er litt mindre enn det. Jeg fant et par generelle tester, kanskje noen vet om andre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 forskjellen blir 0.2 til 0.8 knop avhengig av vindstyrke og forhold. Og hvor har du hentet disse tallene fra? Om dette ikke dokumenters er dette kun en påstand! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 , men jeg blir ikke overrasket om resultatet er litt mindre enn det. Det blir langt mindre enn det, så ikke regn med engang å merke at du har foldepropell. Seiler du regatta med din båt? Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 (redigert) Og hvor har du hentet disse tallene fra? Om dette ikke dokumenters er dette kun en påstand! Stemmer med mine erfaringer også. Opp mot 1 knop ekstra med Volvo 3-bladet folde med gamlebåten. Redigert 22.Juni.2009 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Stemmer med mine erfaringer også. Opp mot 1 knop ekstra med Volvo 3-bladet folde med gamlebåten. Mener du da kontra fast 3-bladet på seildrev? Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Contra fast 3-blader på aksling. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Contra fast 3-blader på aksling. Den erfaringen deler ikke jeg med deg, kan knapt merke forskjell synes nå jeg. Spesielt på 2-blad fast propell tror jeg da gevinsten blir uhyre liten, og om man ikke seiler regatta totalt bortkastet. Med tanke på besvær ved bakking, og andre ting som er problemer med bruk av foldepropell, ville jeg nok heller vurdert andre innkjøp enn en gammel foldepropell om man da ikke seiler regatta og vil hente ut det lille ekstra. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Har noen erfaring med disse propellene, yter de det de reklamerer for? Jeg har en sånn. Forsåvidt grei nok. Får rett i overkant av 7 knop med 17 hk på 4.5 tonn båt. Forvent ikke noe spektakulært under bakking. Reduserer det motstand i vannet? Ta ei padleåre og hold den vertikalt ned i vannet under fart. Tallene til Sun Flyer vil jeg tro stemmer ganske godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Leading Edge Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Byttet fra fast tre blader til Gori tre-blader i år. Er litt i stuss på om det er den beste investeringen jeg har gjort, den er jo råta dyr Men det fine er (for alle andre) at jeg kan ikke skylde på propellen lenger når jeg blir fraseilt (nå må jeg skylde på seilene) Er helt klart stor forskjell fra når jeg hadde den faste propellen i revers som jeg måtte om det skulle være stillt under seil. Hadde jeg den i fri så gikk båten bedre men det surret jo som et treskverk og sliter på drevet så det var jo også litt uaktuellt. Med Gori i overdrive så gjør jeg 7 knop på 1400 omdreininger og maks 2200 omdr. I vanlig gear så gjør den maks 2800 omdreininger. Med original fast propell så gjorde jeg maks 2600 omdr. Maks hast for motor er 9,2 knop. Jeg har en Gori 20x13. Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerveza Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Det blir langt mindre enn det, så ikke regn med engang å merke at du har foldepropell. Seiler du regatta med din båt? Nei, jeg seiler ikke regatta med min båt, likevel er jeg interessert i å få båten til å yte det lille ekstra. Jeg hører flere her si at de har positive erfaringer med å bytte til foldepropell. Jeg fant også en test som dokumenterer at det er en forskjell på motstanden i vannet. Så selv om jeg ikke har kunnskap nok til å tolke i hvor stor grad den vil påvirke farten, er intrykket mitt at det er en forskjell. Du påstår hardnakket at det er bortkastet, kan du dokumentere dette, eller skal du la det forbli en ubegrunnet påstand? Jeg setter pris på tilbakemeldingen din, men den er ikke i samsvar med andre, så jeg hadde satt pris på noe mer håndfast fra din side også. Det er jo tydelig at du har sterke meninger om dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Med tanke på besvær ved bakking, og andre ting som er problemer med bruk av foldepropell, Med Volvo 3-blader bakket jeg akkurat like godt som med den gamle fastpropellen. Etter det jeg hører har andre med med andre merker folde samme erfaring. Hva er det du har kjøpt da? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 En av fordelene ved Gori var at den åpnet seg til samme diameter forover som bakover. Skulle gi samme effekt forover som bakover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Har du noe dokumentasjon som kan bevise dette du påstår? Ja, det har jeg men det er litt arbeid, så jeg tror ikke jeg gidder. Det er mange nok med erfaringer som bekrefter mine tall her. Jeg mener jeg leste en gang at man kan spare inntil 100 meter på en Ferderseilas med foldepropell, kontra fast propell, så om du mener det er mye spart så vet ikke jeg. Hva med deg? Kan du mer enn å synse? Hvor har du dette fra? Dermed har ikke foldepropell noe hensikt om man ikke seiler regatta. Du sier jo i mot deg selv med denne. Lys-regelen gir 1 minutt pr 100 utseilte i fratrekk om man har fast propell. På en færder blir det fort 15 til 25 minutter. Hvis din påstand stemmer ville lys-regelen favorisert fast propell da handicap'et blir lavere. I praksis funker ikke dette. Fratrekket på 0,01 i lys er alt for lite til at det lønner seg å bruke fast propell. Nye seil kontra gamle slitte gir utvilsomt mye mer fart, dette har vel de fleste fått med seg. Kan du dokumentere dette. Hva er et slitt seil? Har du lagd polardiagram på båten din slik at du kan sammenligne? Et nytt forseil til 20 000,- gir kun fordel i den vindstyrken og vinkelen det er designet for. En foldepropell gir fartsfordel hele tiden. En propell på fast aksling står også på skrå, og gir dermed enda mindra motstand enn man tror. Feil igjen. Har man drev vil gjerne deler av den faste propellen være skjult bak drevet og dermed gjør den mindre skade enn ved aksling. På samme måte men enda tydeligere blir det på langkjølte båter der deler av propellen blir skjult bak kjølen. Da blir det mindre drag, men også mindre effekt av propellen ved motorgange. Aksling er mest effektivt ved motorgange og gir mest drag når propellen er fast. Flere her har kanskje båtvenner med samme båt som en selv har, og hvor den ene har foldepropell, og den andre ikke. Har man da opplevd at den med foldepropell blir borte i tåka når man seiler sammen? Tror ikke det. Her synser du igjen... Dokumenter! Og hvor har du hentet disse tallene fra? Om dette ikke dokumenters er dette kun en påstand! Hvis klarer å dokumenter noe som helst, så skal jeg gjøre det samme. Det med bakking er heller ikke noe problem når man bare lærer seg hvordan det er. Stor forskjell på forskjellige foldepropeller. De beste er bedre enn fast 3-blader i revers. Selv har jeg en toblader på en stor båt. Det bakker når jeg gir jernet bakover. Skifter den ikke før den går i stykker. Ha en fin kveld! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Seilmagasinet.no har gjort flere tester av propeller. Et søk i artikkelarkivet deres (eller på baatplassen.no) vil bekrefte det Sun Flyer sier. Her fant jeg et tidligere innlegg med data fra Seilmagasinet: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Seilmagasinet.no har gjort flere tester av propeller. Dette er meget intressant! Jeg skal gjøre en ny test så raskt det lar seg gjøre for å se om jeg får nye tall opp på min test. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Jeg har byttet fra 2 bladet fast propell til 2 bladet foldepropell, merket ingen økning i fart med foldepropell under seiling. Vurderer å sette tilbake den faste propellen, mindre støy og bedre bakke egenskaper også. For meg var foldepropell bortkasta penger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Bøljan. Målte du farten din før og etter nøyaktig når det blåser f.eks 2ms og har en skikkelig sammenligning ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.