Jump to content

Erfaring med Gori foldepropell, eldre type


Cerveza

Recommended Posts

Jeg kom over en brukt Gori 2-blader foldepropell, og lurer på om jeg skal slå til. Har en fast 2-bladers fra før.

 

Har noen erfaring med disse propellene, yter de det de reklamerer for? Er det noe jeg må være påpasselig med når jeg ser på en slik, i forhold til f.eks slitasje / foringer o.l.? Og hvordan er det med reservedeler osv?

Link to post
Share on other sites

Er det noe jeg må være påpasselig med når jeg ser på en slik, i forhold til f.eks slitasje / foringer o.l.? Og hvordan er det med reservedeler osv?

Se etter tæring, har man ikke brukt anoder vil en slik gammel propell antagelig være betydelig tæret.

Slark i lagerne/vingene, det skal det ikke være. Trolig er det deler å få hos sleipner i Fredrikstad.

 

Seiler du regatta? Om du ikke seiler regatta er det totalt bortkastet å kjøpe en slik propell, den du har fra før gir liten motstand (skal stå låst i revers under seiling).

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Litt slark tåler du. Ha den gamle ombord i tilfelle krise.

 

Om du ikke seiler regatta er det totalt bortkastet å kjøpe en slik propell, den du har fra før gir liten motstand (skal stå låst i revers under seiling).

Her er jeg helt uenig. Det er stor forskjell hele tiden. Man får mye mere utbytte av å skifte til foldepropell enn f.eks ved å kjøpe nye seil.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger, jeg skal ha dette i bakhodet. Hvor effektivt det er å bytte propell kan sikkert diskuteres, men siden den propellen er brukt blir jo kostnaden liten iforhold til andre grep.

 

Jeg har propellen låst i revers under seiling, ellers plager den VP girkassa iallefall.

 

Hvis noen har spesifikk erfaring med denne propelltypen, ytelse osv, hadde det vært flott å få tilbakemelding på det også.

Redigert av Cerveza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er jeg helt uenig. Det er stor forskjell hele tiden. Man får mye mere utbytte av å skifte til foldepropell enn f.eks ved å kjøpe nye seil.

Det er ikke store forskjeller, men: Mange bekker små gjør en stor å.

 

Har du noe dokumentasjon som kan bevise dette du påstår? Jeg mener jeg leste en gang at man kan spare inntil 100 meter på en Ferderseilas med foldepropell, kontra fast propell, så om du mener det er mye spart så vet ikke jeg. :crazy: Dermed har ikke foldepropell noe hensikt om man ikke seiler regatta.

Nye seil kontra gamle slitte gir utvilsomt mye mer fart, dette har vel de fleste fått med seg.

 

En propell på fast aksling står også på skrå, og gir dermed enda mindra motstand enn man tror.

 

 

Flere her har kanskje båtvenner med samme båt som en selv har, og hvor den ene har foldepropell, og den andre ikke. Har man da opplevd at den med foldepropell blir borte i tåka når man seiler sammen? Tror ikke det.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

I håndboken til min båt står det at den skal stå i nøytral.

Jeg hører noen sier dette hva angår seildrev, men jeg har aldri lest det selv. Ellers sliter det jo unødvendig på girkassa når propellen går under seiling.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

forskjellen blir 0.2 til 0.8 knop avhengig av vindstyrke og forhold.

Og hvor har du hentet disse tallene fra? Om dette ikke dokumenters er dette kun en påstand!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

, men jeg blir ikke overrasket om resultatet er litt mindre enn det.

Det blir langt mindre enn det, så ikke regn med engang å merke at du har foldepropell. Seiler du regatta med din båt?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Contra fast 3-blader på aksling.

Den erfaringen deler ikke jeg med deg, kan knapt merke forskjell synes nå jeg. Spesielt på 2-blad fast propell tror jeg da gevinsten blir uhyre liten, og om man ikke seiler regatta totalt bortkastet. Med tanke på besvær ved bakking, og andre ting som er problemer med bruk av foldepropell, ville jeg nok heller vurdert andre innkjøp enn en gammel foldepropell om man da ikke seiler regatta og vil hente ut det lille ekstra.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Har noen erfaring med disse propellene, yter de det de reklamerer for?

 

Jeg har en sånn.

Forsåvidt grei nok. Får rett i overkant av 7 knop med 17 hk på 4.5 tonn båt.

Forvent ikke noe spektakulært under bakking.

 

Reduserer det motstand i vannet?

Ta ei padleåre og hold den vertikalt ned i vannet under fart.

 

Tallene til Sun Flyer vil jeg tro stemmer ganske godt.

Link to post
Share on other sites

Byttet fra fast tre blader til Gori tre-blader i år. Er litt i stuss på om det er den beste investeringen jeg har gjort, den er jo råta dyr :crazy:

Men det fine er (for alle andre) at jeg kan ikke skylde på propellen lenger når jeg blir fraseilt (nå må jeg skylde på seilene) :cool:

Er helt klart stor forskjell fra når jeg hadde den faste propellen i revers som jeg måtte om det skulle være stillt under seil. Hadde jeg den i fri så gikk båten bedre men det surret jo som et treskverk og sliter på drevet så det var jo også litt uaktuellt. Med Gori i overdrive så gjør jeg 7 knop på 1400 omdreininger og maks 2200 omdr. I vanlig gear så gjør den maks 2800 omdreininger. Med original fast propell så gjorde jeg maks 2600 omdr.

Maks hast for motor er 9,2 knop. Jeg har en Gori 20x13.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Det blir langt mindre enn det, så ikke regn med engang å merke at du har foldepropell. Seiler du regatta med din båt?

 

Nei, jeg seiler ikke regatta med min båt, likevel er jeg interessert i å få båten til å yte det lille ekstra.

 

Jeg hører flere her si at de har positive erfaringer med å bytte til foldepropell. Jeg fant også en test som dokumenterer at det er en forskjell på motstanden i vannet. Så selv om jeg ikke har kunnskap nok til å tolke i hvor stor grad den vil påvirke farten, er intrykket mitt at det er en forskjell. :sailing:

 

Du påstår hardnakket at det er bortkastet, kan du dokumentere dette, eller skal du la det forbli en ubegrunnet påstand? :smash:

 

Jeg setter pris på tilbakemeldingen din, men den er ikke i samsvar med andre, så jeg hadde satt pris på noe mer håndfast fra din side også. Det er jo tydelig at du har sterke meninger om dette.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på besvær ved bakking, og andre ting som er problemer med bruk av foldepropell,

 

Med Volvo 3-blader bakket jeg akkurat like godt som med den gamle fastpropellen. Etter det jeg hører har andre med med andre merker folde samme erfaring.

 

Hva er det du har kjøpt da?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Har du noe dokumentasjon som kan bevise dette du påstår?

Ja, det har jeg men det er litt arbeid, så jeg tror ikke jeg gidder. Det er mange nok med erfaringer som bekrefter mine tall her.

Jeg mener jeg leste en gang at man kan spare inntil 100 meter på en Ferderseilas med foldepropell, kontra fast propell, så om du mener det er mye spart så vet ikke jeg. :crazy:

Hva med deg? Kan du mer enn å synse? Hvor har du dette fra?

Dermed har ikke foldepropell noe hensikt om man ikke seiler regatta.

Du sier jo i mot deg selv med denne. Lys-regelen gir 1 minutt pr 100 utseilte i fratrekk om man har fast propell. På en færder blir det fort 15 til 25 minutter. Hvis din påstand stemmer ville lys-regelen favorisert fast propell da handicap'et blir lavere. I praksis funker ikke dette. Fratrekket på 0,01 i lys er alt for lite til at det lønner seg å bruke fast propell.

 

Nye seil kontra gamle slitte gir utvilsomt mye mer fart, dette har vel de fleste fått med seg.

Kan du dokumentere dette. Hva er et slitt seil? Har du lagd polardiagram på båten din slik at du kan sammenligne? Et nytt forseil til 20 000,- gir kun fordel i den vindstyrken og vinkelen det er designet for. En foldepropell gir fartsfordel hele tiden.

 

En propell på fast aksling står også på skrå, og gir dermed enda mindra motstand enn man tror.

Feil igjen. Har man drev vil gjerne deler av den faste propellen være skjult bak drevet og dermed gjør den mindre skade enn ved aksling. På samme måte men enda tydeligere blir det på langkjølte båter der deler av propellen blir skjult bak kjølen. Da blir det mindre drag, men også mindre effekt av propellen ved motorgange. Aksling er mest effektivt ved motorgange og gir mest drag når propellen er fast.

 

Flere her har kanskje båtvenner med samme båt som en selv har, og hvor den ene har foldepropell, og den andre ikke. Har man da opplevd at den med foldepropell blir borte i tåka når man seiler sammen? Tror ikke det.

Her synser du igjen... Dokumenter!

 

Og hvor har du hentet disse tallene fra? Om dette ikke dokumenters er dette kun en påstand!

Hvis klarer å dokumenter noe som helst, så skal jeg gjøre det samme.

 

Det med bakking er heller ikke noe problem når man bare lærer seg hvordan det er. Stor forskjell på forskjellige foldepropeller. De beste er bedre enn fast 3-blader i revers. Selv har jeg en toblader på en stor båt. Det bakker når jeg gir jernet bakover. Skifter den ikke før den går i stykker.

 

Ha en fin kveld!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Seilmagasinet.no har gjort flere tester av propeller.

propmotstand.jpg

Dette er meget intressant! Jeg skal gjøre en ny test så raskt det lar seg gjøre for å se om jeg får nye tall opp på min test.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...