Bøljan Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Jada Enzo! Har målt fart under de fleste forhold fast kontra folde, ingen målbar forskjell. Men det må tilføyes at jeg har satt merke på akselflens, slik at den faste propell ble låst i revers når den sto overrett med kjølen....minst mulig motstand. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Ok det var jo merkelig , skulle tro at i veldig lite vind der man bare ligger og driver i 1-3knop så ville en fast propell stoppe båten lettere enn en foldepropell. Jeg har aldri eid fast propell så jeg vet ikke Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 At det dreier seg om 0,5-1,5 kn forskjell avhengig av vind styke hersker det neppe tvil om og som gammel seilbåteier er jeg glad Sinnaker tar til vettet og skjekker fremfor bastant holder seg til synsing. I en slik setting er det bedre å antyde, jeg tror...., jeg mener,.... enn at jeg vet. Sun Flyer har helt klart rett og bekreftes også av flere i tråden . Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Cerveza Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Nå var gammelt bunnstoff pusset bort, men den blir ikke montert før neste sesong tror jeg... Spent på om jeg merker noen forskjell. Hvordan behandler dere deres foldepropeller for å unngå groe? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Har en Autoprop på båten min, den justerer stigning etter motstand i vannet. Hadde glemt å låse den i gir en gang og oppdaget ikke dette før jeg var under dekk og hørte det sang i girkassen, rett opp å låste og vips 0,5 knop mer da vingene foldet seg bakover (Fra 4,5 til 5,0) Uten tvil en god investering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.