Jump to content

Mercruiser 4,3 efi kveles når den settes i gir


lasseolsen

Recommended Posts

Hei, har fått et problem med at motoren stopper/kveles når jeg skal bakke ut av båtplassen. Etter 3 - 4 forsøk går det greit(får opp høyt turtall).

 

I dag skjedde det også når jeg kom tilbake etter en kjapp tur på fjorden og skulle legge til. Normalt har dette problemet bare vært når jeg starter opp for første gang den dagen.

 

Any ideas? En sa til meg at det kunne være en microbryter som styrer turtallet når man skifter gir. Høres dette fornuftig ut?

Link to post
Share on other sites

Hvilket drev har du? Er det Alpha drev sitter det en liten bryter på vaier systemet oppå motoren som kutter et bittelite sekund ved gearing. Enten defekt eller i behov av justering...

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Høres ut som dette skjer kun når du slår bakk

Da kan det være kun en liten justeringsak

prøv å justere wire så den står absolutt i fri nede på gir ,grunnen er at wire strekker seg litt og må etterjusteres

Microbryteren har den funkjsjonen at den skal kutte tenningen i det øyeblikket du setter i gir for å gli lettere i gir og når wire blir litt slitt så kobler microbryteren inn litt for tidlig når du setter i gir og dermed kveles motoren

regner med du skjønner poenget :yesnod: det er ikke noe stort problem å løsne denne og juster den :seeya:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Sjekk her.

 

http://www.mercstuff.com/noneutral.htm

 

Det er lett å justere bryteren som skal stå i midtstilling på kammen når gearet står i fri. Den kan være løs eller feiljustert. Men er dette et problem som har oppstått over tid tipper jeg at kabelen trenger en justering eller er treg.

 

Skrur du selv fikser du lett en justering. Må kabelen skiftes må båten opp og drevet av..... :sad:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Strålende. Problemet er vel da at jeg er såååå dårlig til og skru. finner nok ikke frem til hvor justeringen kan gjøres.

 

Men da vet jeg ihvertfall hva jeg skal si til mekanikeren når han får tid i slutten av september. :sad:

 

 

Tuuuuusen takk for bra tips...

Link to post
Share on other sites

I værste fall kan du koble ut hele "shift interrupt" bryteren. Det vil da bli adskillig røffere å sette båten i gear, du må være meget bestemt med håndtaket og det vil dunke ganske kraftig i gearet. Jeg vet at det funker da jeg en gang kjørte nesten en hel sesong slik da jeg ikke visste at forrige eier hadde skrudd på motoren uten å få på plass denne bryteren...

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Helt sikkert ikke bryter!!

Hadde samme problem.. Googlet rundt og svart var entydig.. Dårlig girkabel.. Denne må skiftes, men du kan vel redde sesongen med å smøre den godt opp.e

Brukte CRC i pose med strikk over natta.. alt OK.. Lykke til..

Skiftter vaier til vinteren selv!!

Link to post
Share on other sites

Helt sikkert ikke bryter!!

Hadde samme problem.. Googlet rundt og svart var entydig.. Dårlig girkabel.. Denne må skiftes, men du kan vel redde sesongen med å smøre den godt opp.e

Brukte CRC i pose med strikk over natta.. alt OK.. Lykke til..

Skiftter vaier til vinteren selv!!

 

Du har helt rett! Vaieren "hang i en tynn trå". Ble byttet og nå fungerer det strålende...

Link to post
Share on other sites

I værste fall kan du koble ut hele "shift interrupt" bryteren. Det vil da bli adskillig røffere å sette båten i gear, du må være meget bestemt med håndtaket og det vil dunke ganske kraftig i gearet.

 

Shift interrupt bryteren er ikke til for at du skal få drevet i gir men faktisk for at du skal få drevet UT av gir.

Det er nemlig propellens motstand i vannet som gjør at den holder seg i gir. Når den skal settes i fri, bli det motstand i girkabelen og dette trigger shift interrupt bryteren. Motoren 'dør' et lite sekund og dette er nok til at propellen mister kraft og drevet kommer ut av gir.

Link to post
Share on other sites

Vil ikke dette fungere "begge veier" ? På Alpha drevet er jo shift interrupt switchen styrt av gearmekanismen som står montert på motoren. Den "kortslutter" da coilen så motoren "dør" et lite øyeblikk. Turtallet faller, propellens motstand synker og gearet kan kobles ut/inn adskillig lettere. Har lest servicemanualen til alpha drevene fra perm til perm og forsto det iallefall slik.

 

Jeg har hatt alpha drev med bryteren utkoblet og fikk da mye røffere gearing både inn og ut.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Alpha Gen II Der fungerer det kun en vei. Og det er heller ikke noe poeng i at det skal fungere når den settes i gir. Det blir som på en påhengsmotor. Alpha drevet har på samme måte en clutch dog som skyves frem eller tilbake, alt etter hvilken vei man vil. :wink: Og som jeg skrev i forrige innlegg, så 'låses' giret pga propellens motstand i vannet og blir skikkelig vanskelig å få ut av gir.

Hvis du har opplevd at det er vanskelig å få drevet ditt i gir, kan det skyldes høyt turtall. Bør ikke være mer enn ca 650 RPM.

Men uansett, alt dette kan leses i diverse mercruiser manualer og service bulletiner :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Alpha Gen II Der fungerer det kun en vei. Og det er heller ikke noe poeng i at det skal fungere når den settes i gir. Det blir som på en påhengsmotor. Alpha drevet har på samme måte en clutch dog som skyves frem eller tilbake, alt etter hvilken vei man vil.

 

Dette er feil. Bryteren skal aktiveres begge veier. Den er der for å skåne drevet. Alpha drevene har ingen clutchfunksjon.

Link to post
Share on other sites

Sorry Hustler men det stemmer ikke. Konstruksjonen på vaieren og opplegget rundt bryteren er ikke laget for at den skal virke når den settes i gir. Det er ikke noe å skåne heller. Giret består av en vanlig clutch dog som på de aller fleste påhengsmotorer. Det skal 'klakke' litt når den går i gir. UT av gir blir noe helt annet. Det som skjer da er at når du beveger gass/gir hendelen mot fri, så vil det oppstå motstand i girvaieren fordi giret blir holdt på plass av propellens motstand i vannet. Når girvaieren når et visst 'strammingspunkt', aktiviseres bryteren som da 'kutter tenningen et kort sekund. dette er nok til at clutch dog'en glir tilbake og kommer i fri. Har desverre ikke tegningene her nå men kan skaffe dem hvis du fortsatt er i tvil om hvordan dette fungerer.

Link to post
Share on other sites

Klippet og limt fra mercruiser service manual:

 

Shift Interrupter Switches

Pre-Alpha, Alpha One and Alpha Gen II engines use a Shift Interrupter Switch.

This switch allows the drive to shift back into neutral with less effort.

If the switch is defective or disconnected it will be very difficult to get neutral.

If the shift cable is bad, it can cause the switch to "over-activate" and stall the engine when you shift.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...