Jump to content

mariner 75 går på 3 sylindere


egra 19

Recommended Posts

PROBLEMET ER AT SYLINDER NR 1 IKKE ER MED DEN SOTER STOPPER DERFOR NÅR DEN SETTES I GIR PÅ TOMGANG DEN FUSKER I HELE TURTALLREGISTERT

 

Ting som er skjekket 75 hk 1986 mod

 

1.kompresjon 6.5-7.0 på alle

2.det er gnist på alle sylindere

3.det er lik spenning inn til alle coiler

4.pluggkabler er byttet

5.forgassere er demontert og renset

6.Coiler er byttet om uten forandring samme sylinder som soter

7.nye plugger

 

Hvor kan problemet ligge

 

Det skal sies i denne sammenheng at motoren har vert under vann (ferskvann) men den ble drenert før den ble startet

wave kr sand mente det ikke hadde noen betydning

readvetilene som ligger under forgasserne er det en feilkilde

Redigert av egra 19 (see edit history)
Link to post
1.kompresjon 6.5-7.0 på alle

Skulle gjerne sett litt mere, gjerne nærmere 8 > 8,5 men her kommer det litt anpå måleren + batteri ....

Hvilken sylinder har den laveste verdien ??, nr 2 ??

 

 

2.det er gnist på alle sylindere

Under belastning også ??, koble til ei tennings lampe på hver enkelt pluggledning

Gjevn fin blinking er ok, ugjevn blinking tyder på fusking...

 

 

3.det er lik spenning inn til alle coiler

4.pluggkabler er byttet

OK, høre bra ut, har du mål spenningen INN ifra triggeren også ( står data i den PDF fila jeg har linket til før )

 

5.forgassere er demontert og renset

Flottør høyde sjekket ??

Er blande skruen tilnærmet likt justert ??, kan topp forgasseren være juster litt for fett ??

Er det den riktige forgasseren for motoren ??, ikke byttet av noen grunn ( hovedysa er like stor på begge forgassere ?? org JET,MAIN (.082"))

 

6.Coiler er byttet om uten forandring samme sylinder som soter

+ alle coiler måler tilnærmet likt ??, antagelig ok..

 

 

7.nye plugger

Har du prøvd å bytte ut den som soter, kan være feil på nye plugger også.... men hadde vel samme problemet med de gamle også...

 

 

Hvordan ser pluggen på nr 2 ut ??

 

Det skal sies i denne sammenheng at motoren har vert under vann

Hvis den er riktig tatt vare på etterpå skulle det ikke være noe problem.

 

readvetilene som ligger under forgasserne er det en feilkilde

Normalt ikke, er desverre en ganske stor jobb å sjekke disse da de sitter rundt veiva ( blokka må kløves... )

 

Men hvis...

Noen av bladene har satt seg på inntaket til sylinder nr TO... og motoren er justert slik at DENNE sylinderen går riktig...

Da vil sylinder nr EN få en veldig fett blanding.....

 

Er dog lite trolig..

 

 

Er et par ting du kan gjøre...

  • Sjekk spenningen på signalet ifra triggeren ( sjekk forutnevnte PDF fil for data )
  • Fin og koble ifra kviksølv bryteren ( hindrer motoren å starte opptiltet ), er en ca 5 cm lang plast sylinder som sitter på siden av motoren, er montert på skrå, har en ledning som går til gods og en ledning som går til switchboxen ) .
  • Hvor sitter bensinpumpa på denne motoren ??, har du et bilde av styrbord side av motoren ( med starter/switchbox/coiler ++ )

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Hei hadde en lang samtale med en mekaniker i dag han nevnte også den bryteren men da ha fikk se pluggene så trodde han det kansje de kunne komme inn bitte litt vann i sylynder 2-3 var nemlig noen små ringer på de

Det var ikke uvanelig at det kunne lekke fra exsos pakningen den kan vel ikke byttes uten å ta av power head

Triggere hadde han ikke tro på skjelden feil på de

ang måling strøm ut inn av switchbox så kan en ikke bruke voltmeter det skal måles i noe han kalte DVA

Siden motoren har vert under vann er det noen spes prosedyre på å få det ut /kan det ligge noe igjen å kødde det til for meg

 

mh

 

roar

PS GIR SNART OPP :headbang: HAR DU NOE TIL SALGS :smiley:

Link to post
Hei hadde en lang samtale med en mekaniker i dag han nevnte også den bryteren men da ha fikk se pluggene så trodde han det kansje de kunne komme inn bitte litt vann i sylynder 2-3 var nemlig noen små ringer på de

Det var ikke uvanelig at det kunne lekke fra exsos pakningen den kan vel ikke byttes uten å ta av power head

 

Finn deg ei god lommelykt, ta ut pluggene, se på stempeltoppene, vann inntrenginsynes godt på stemplene da de blir dampvasket veldig rene....

 

Kjenner ikke så godt til de 4 sylinderede, men på 6ern er det mulig å skru av dekslet, kan være någet trangt men er mulig.

 

Triggere hadde han ikke tro på skjelden feil på de

Mulig de sjelden feiler, men er greit å sjekke den ut av saken.... du kan i alle tilfeller måle motstanden på den ( dataene er i PDF fila ).

 

For at du skal kunne finne feilen må du gå systematisk tilverks, du mener sylinder 1 har dårligere gnist.... stemmer det ?, hvorfor ? dette er må du finne svarene på....

 

Du kan derfor bytte om på noen ledninger.....

  • Bytt om på fiolett og hvit ledning ifra triggeren
  • Så bytter du om på grønn og grønn/hvit på ledningene til coilene, bytt på switchboxen...

 

Har nå byttet om på tilkoblingene til sylinder 1 og 2 MEN gjort det slik at tennings rekkefølgen fremdeles stemmer.

 

 

ang måling strøm ut inn av switchbox så kan en ikke bruke voltmeter det skal måles i noe han kalte DVA

DVA = DIRECT VOLTAGE ADAPTER..... stemmer forsovidt det, men du KAN måle om motstaned i viklingene er innenfor spec .

 

 

 

Siden motoren har vert under vann er det noen spes prosedyre på å få det ut /kan det ligge noe igjen å kødde det til for meg

Det som eventuel ligger igjen i det elektriske nå har allerede skadet komponenten, ikke mye å gjøre...

 

MEN delene er laget for å tåle ganske bra med vann, ( håper jeg.... har en Mercury sekser som nå er inne i sin 3dje sessong etter en tur i sjøen ( saltvann )... )

 

Ikke annet å gjøre en å sjekke over ALLE elektriske koblinger i systemet, eventuelt pusse litt på koblingene å stramme dem godt til etterpå .

 

 

PS GIR SNART OPP :headbang: HAR DU NOE TIL SALGS :smiley:

Ta en dag om gangen :smiley: , finn ut hvilke deler på motoren som ER ok, ta en ting om gangen, og vi starter med det elektriske.... bytt om som beskrevet lengre oppe... hva SKJER da ??

 

Njet :smiley:

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...