egra 19 Startet 22.Juni.2009 Del på Facebook Startet 22.Juni.2009 (redigert) PROBLEMET ER AT SYLINDER NR 1 IKKE ER MED DEN SOTER STOPPER DERFOR NÅR DEN SETTES I GIR PÅ TOMGANG DEN FUSKER I HELE TURTALLREGISTERT Ting som er skjekket 75 hk 1986 mod 1.kompresjon 6.5-7.0 på alle 2.det er gnist på alle sylindere 3.det er lik spenning inn til alle coiler 4.pluggkabler er byttet 5.forgassere er demontert og renset 6.Coiler er byttet om uten forandring samme sylinder som soter 7.nye plugger Hvor kan problemet ligge Det skal sies i denne sammenheng at motoren har vert under vann (ferskvann) men den ble drenert før den ble startet wave kr sand mente det ikke hadde noen betydning readvetilene som ligger under forgasserne er det en feilkilde Redigert 22.Juni.2009 av egra 19 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 1.kompresjon 6.5-7.0 på alle Skulle gjerne sett litt mere, gjerne nærmere 8 > 8,5 men her kommer det litt anpå måleren + batteri .... Hvilken sylinder har den laveste verdien ??, nr 2 ?? 2.det er gnist på alle sylindere Under belastning også ??, koble til ei tennings lampe på hver enkelt pluggledning Gjevn fin blinking er ok, ugjevn blinking tyder på fusking... 3.det er lik spenning inn til alle coiler4.pluggkabler er byttet OK, høre bra ut, har du mål spenningen INN ifra triggeren også ( står data i den PDF fila jeg har linket til før ) 5.forgassere er demontert og renset Flottør høyde sjekket ?? Er blande skruen tilnærmet likt justert ??, kan topp forgasseren være juster litt for fett ?? Er det den riktige forgasseren for motoren ??, ikke byttet av noen grunn ( hovedysa er like stor på begge forgassere ?? org JET,MAIN (.082")) 6.Coiler er byttet om uten forandring samme sylinder som soter + alle coiler måler tilnærmet likt ??, antagelig ok.. 7.nye plugger Har du prøvd å bytte ut den som soter, kan være feil på nye plugger også.... men hadde vel samme problemet med de gamle også... Hvordan ser pluggen på nr 2 ut ?? Det skal sies i denne sammenheng at motoren har vert under vann Hvis den er riktig tatt vare på etterpå skulle det ikke være noe problem. readvetilene som ligger under forgasserne er det en feilkilde Normalt ikke, er desverre en ganske stor jobb å sjekke disse da de sitter rundt veiva ( blokka må kløves... ) Men hvis... Noen av bladene har satt seg på inntaket til sylinder nr TO... og motoren er justert slik at DENNE sylinderen går riktig... Da vil sylinder nr EN få en veldig fett blanding..... Er dog lite trolig.. Er et par ting du kan gjøre... Sjekk spenningen på signalet ifra triggeren ( sjekk forutnevnte PDF fil for data ) Fin og koble ifra kviksølv bryteren ( hindrer motoren å starte opptiltet ), er en ca 5 cm lang plast sylinder som sitter på siden av motoren, er montert på skrå, har en ledning som går til gods og en ledning som går til switchboxen ) . Hvor sitter bensinpumpa på denne motoren ??, har du et bilde av styrbord side av motoren ( med starter/switchbox/coiler ++ ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
egra 19 Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Hei hadde en lang samtale med en mekaniker i dag han nevnte også den bryteren men da ha fikk se pluggene så trodde han det kansje de kunne komme inn bitte litt vann i sylynder 2-3 var nemlig noen små ringer på de Det var ikke uvanelig at det kunne lekke fra exsos pakningen den kan vel ikke byttes uten å ta av power head Triggere hadde han ikke tro på skjelden feil på de ang måling strøm ut inn av switchbox så kan en ikke bruke voltmeter det skal måles i noe han kalte DVA Siden motoren har vert under vann er det noen spes prosedyre på å få det ut /kan det ligge noe igjen å kødde det til for meg mh roar PS GIR SNART OPP HAR DU NOE TIL SALGS Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Hei hadde en lang samtale med en mekaniker i dag han nevnte også den bryteren men da ha fikk se pluggene så trodde han det kansje de kunne komme inn bitte litt vann i sylynder 2-3 var nemlig noen små ringer på deDet var ikke uvanelig at det kunne lekke fra exsos pakningen den kan vel ikke byttes uten å ta av power head Finn deg ei god lommelykt, ta ut pluggene, se på stempeltoppene, vann inntrenginsynes godt på stemplene da de blir dampvasket veldig rene.... Kjenner ikke så godt til de 4 sylinderede, men på 6ern er det mulig å skru av dekslet, kan være någet trangt men er mulig. Triggere hadde han ikke tro på skjelden feil på de Mulig de sjelden feiler, men er greit å sjekke den ut av saken.... du kan i alle tilfeller måle motstanden på den ( dataene er i PDF fila ). For at du skal kunne finne feilen må du gå systematisk tilverks, du mener sylinder 1 har dårligere gnist.... stemmer det ?, hvorfor ? dette er må du finne svarene på.... Du kan derfor bytte om på noen ledninger..... Bytt om på fiolett og hvit ledning ifra triggeren Så bytter du om på grønn og grønn/hvit på ledningene til coilene, bytt på switchboxen... Har nå byttet om på tilkoblingene til sylinder 1 og 2 MEN gjort det slik at tennings rekkefølgen fremdeles stemmer. ang måling strøm ut inn av switchbox så kan en ikke bruke voltmeter det skal måles i noe han kalte DVA DVA = DIRECT VOLTAGE ADAPTER..... stemmer forsovidt det, men du KAN måle om motstaned i viklingene er innenfor spec . Siden motoren har vert under vann er det noen spes prosedyre på å få det ut /kan det ligge noe igjen å kødde det til for meg Det som eventuel ligger igjen i det elektriske nå har allerede skadet komponenten, ikke mye å gjøre... MEN delene er laget for å tåle ganske bra med vann, ( håper jeg.... har en Mercury sekser som nå er inne i sin 3dje sessong etter en tur i sjøen ( saltvann )... ) Ikke annet å gjøre en å sjekke over ALLE elektriske koblinger i systemet, eventuelt pusse litt på koblingene å stramme dem godt til etterpå . PS GIR SNART OPP HAR DU NOE TIL SALGS Ta en dag om gangen , finn ut hvilke deler på motoren som ER ok, ta en ting om gangen, og vi starter med det elektriske.... bytt om som beskrevet lengre oppe... hva SKJER da ?? Njet Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
egra 19 Svart 27.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Ga opp prosjekt et kjøpte ny motor som går som bare det mh roar PS takk for tips Arne kjetil MARINER 75 1989 SELGES SOM DELEMOTOR REP OBJEKT Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 (redigert) Er vel også en løsning.... Hmm er det power trim på motoren, hvor mye, hvor ??? ( ta det eventuelt på PM ) Arne Kjetil Redigert 27.Juni.2009 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.