Jump to content

Kunnskap om signalflagg A  (dykkeflagg)


Fjordrafting

Recommended Posts

Hei

 

Nok engang var jeg ute med et lass med dykkere, enda engang kommer det en fritidsbåt og kjører nesten over dykkerne. Enda jeg flagger signal A.

 

Da begynner jeg å lure på hvor kunskapsløse båtførere er ?  Dette kan føre til dødsulykker, har også gjort det, da man ignorerer signalflagg A.

 

 

Når man ser en båt ligger i ro med dette flagget oppe så skal man holde god avstand(200m), må man nærmere skal man gå med langsomste styrefart samt ha utkikk for luftbobler i vannet.

 

 

 

Jørgen N

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Tja, det er vel lett for deg som dykker å si at man skal gå 200 meter fra båten med dykkerflagg. Etter min mening avhenger det hele av situasjonen.

 

Jeg har flere ganger erfart at et dykkes i smale viker/bukter der man ikke kan gå 200 meter fra båten med Alfa flagget, eller at Alfa flagget står på stranda e.l. Det er rett og slett ikke bredt nok farvann til å kunne holde 200 meters avstand

 

Jeg går ikke nærmere for å se hva som skjer når jeg ser Alfa flagget - såpass har jeg forstått. Dog er jeg ikke enig i at det bare er jeg som har "vikeplikt" så fort jeg er nærmere enn 200 meter fra en båt med Alfa flagget oppe. Jeg holder normalt, god avstand til "dykkerbåten". Oppdager jeg noe mistenkelig i vannet (bobler, skygger, dykkere e.l.) viker jeg naturligvis unna. Når jeg holder meg langt unna båten med signalflagget forventer jeg at dykkerne holder seg godt under de 80 cm båten min stikker når jeg kjører.

 

Forøvrig er 200 meter ganske lang avstand. Jeg vet ikke om jeg har syn nok til å kunne oppdage et Alfa flagg på 200-300 meters avstand på en båt - med mindre jeg på forhånd vet om flagget.

 

Poenget mitt er at man etter min mening som båtfører ikke alene kan ha ansvar for at man unngår en dykker. Begge parter må vise behørig respekt og vilje til å ta hensyn.

 

At folk synes det er spennende og kjører bort for å se når man ser et Alfa flagg forstår jeg ikke. Men jeg forstår jo heller ikke dem som strømmer til for å se hva som har hendt ved trafikkulykker heller.

 

I fjor så jeg en dykkerskole rett ved Smøgen - de hadde lagt ut bøyer i et område der dykkingen pågikk. På bøyene var det Alfa flagg. Dette er kanskje et tips å ta med seg til de som lærer opp nye dykkere?

Link to post
Share on other sites

Skal et dykkerflagg sees på 200m bør det være ganske stort. Hvor stort er jo litt avhengig av været, men jeg ville hvert på den sikre siden og kjøpt et stort flagg hadde jeg vært dykker. Jeg har flere ganger erfart at båter bare fører et lite dykkerflagg som knapt kan sees på 100m.

 

Har også opplevd at noen dykkerbåter gjemmer seg i viker for å få le i fra bølger og dermed skjuler seg for båtførere fra 270 grader. Dette har jeg opplevd når jeg f.eks har dorget og plutselig har vært 10m fra en dykkerbåt jeg ikke hadde sett siden den lå i skjul.

 

Enkelte legger seg også nesten midt i Blindleia på plasser der det er smalt og bare lar dykkere hoppe i vannet uten å føre dykkerflagg eller legger seg 50 fra leia i overnevnte vik og lar dykkerne gå i sjøen.

 

De fleste dykkerbåtene oppfører seg bra og viser hensyn ved valg av dykkerplass og god markering og som godt kjent i området har jeg lært hvor det lønner seg å være forsiktig og alternative ruter dersom jeg ser at det er dykkere i vannet.  Jeg ser at det spesiellt er turister som er uforsiktige (en mistet livet der i fjor, da som følge av hasardiøs dykking med kuling, grov sjø og mye strøm), men selv dykkerskolen viser uforsiktighet i perioder.

Link to post
Share on other sites

En gang jeg passerte Filtvedt fyr for å gå langs Hurumlandet ser jeg en stor landstedsbåt som ligger akkurat i den avstand fra land man gjerne går. Man kan vel gjerne kalle det lystbåtleden ut Drøbaksundet når man skal runde Filtvedt fyr for å gå langs Hurumlandet.

 

Jeg trodde de lå og fisket, for det hender noen gjør det i området. Når jeg er ganske nære, fektes det med armene - jeg går bort mot båten da jeg tror noe kan være galt ombord. Da jeg kommer ganske nær får jeg høre at de har dykker nede! Ingen dykkerflagg oppe ombord i båten!! :flag:

 

"Hvor er dykkerflagget!!???" spørr jeg. Det pekes innover mot land "...det henger på veggen der...".

 

Man forventet at passerende skulle følge med på hus-veggene til side for båten!! Jeg sa til karene i dykkerbåten at jeg hadde gått her noen hundre ganger så det var vel bare nå og da at jeg gløttet innover land.

 

Så det skorter på kunnskap om signalflagg A også når det gjelder vettug bruk av det, synes jeg! :crazy:

Link to post
Share on other sites

Enkelte legger seg også nesten midt i Blindleia på plasser der det er smalt og bare lar dykkere hoppe i vannet uten å føre dykkerflagg eller legger seg 50 fra leia i overnevnte vik og lar dykkerne gå i sjøen.

Min kone har muligens sett samme galning - i Røynevardfjorden i Blindleia så hun en båt som tilsynelatende lå og drev - tom. Hun kjører borttil, og ser at båten ganske riktig er tom for folk, men ligger for anker.

 

Plutselig dukker et hode opp av sjøen like ved båten. Han hadde dykket alene, i trafikeret farvann, uten dykkerflagg.  :nono:  :nono:  :nono:

 

P.S. vi vet hvem han er...

Link to post
Share on other sites

Står det med 200 m avstand noe sted eller er den en ønskedrøm fra dykkerne? Jeg har alltid lurt på hvorfor mange dykkere på død og liv skal dykke nært eller i leden. At man så heiser dykkerflagg og forventer at man skal tømme leden er jo egentlig ganske frekt!

Link to post
Share on other sites

Er du over 16 år, og holder deg edru kan du føre båt. Tror ikke man kan regne med at så mange kjenner til dykkerflagget.

Ikke for å være blærete men man kan føre båt under 16 år også.

 

Båt under 8 mt med motor under 10 hk og ikke over 10 knp. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er du over 16 år, og holder deg edru kan du føre båt. Tror ikke man kan regne med at så mange kjenner til dykkerflagget.

Min påstand er at man faktisk ikke har lov å kjøre båt dersom man ikke kjenner dykkerflagget.

 

Det står i loven at man må være over 16 år OG HA DE NØDVENDIGE KUNNSKAPER for å kunne kjøre båt. Synes det er lite fokus på at dette står i loven.

Link to post
Share on other sites

Min påstand er at man faktisk ikke har lov å kjøre båt dersom man ikke kjenner dykkerflagget.

 

Det står i loven at man må være over 16 år OG HA DE NØDVENDIGE KUNNSKAPER for å kunne kjøre båt. Synes det er lite fokus på at dette står i loven.

Helt enig, men hvor mange prosent av dem som er ute i båt tror du kjenner flagget? Tipper max 10 - 15%.

Link to post
Share on other sites

En pressisering først. Når det gjelder å ferdes i nærhet av båt med signalflagg alfa oppe, eller fører lanternene  rød over hvit over rød nattestid. Så kan det bety 1. det er dykkere i vannet. 2. har nedsatt manøverings muligheter.  I begge tilfeller må man være aktsom hvis man ferdes nære en båt med slike signaler.

 

 

Når vi dykker bruker vi signalflagg A heist så høyt som mulig over dekk. Flagget er 1m bredt og  ca 70cm høyt. det holdes utspent når det er heist. Så det bør være synlig på minst 200m avstand. Hvis man er i tvil hva man ser, så er kikkert ett godt hjelpemiddel.

 

 

Er enig i at dykkeflagg heist på land ofte er vanskelig å se, her i trondheimsfjorden er det heldigvis ikke så mange som kjører nære fjæra med båt.

 

Det går fint å kjøre nærmere dykkebåtene også, men da må man kjøre sakte og se etter luftbobbler i overflata. så lenge man holder god avstand til disse så går det bra. Eller følg anvisning til dykkeleder i båten. Bruk gjerne VHF, de fleste dykkeklubber bruker det.

 

 

 

Hvorfor det dykkes i trange farvann, det finnes flere årsaker. Disse kan være vrak, spesiell undervannsflora som skapes av spesielle strømforhold etc.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Er enig i at dykkeflagg heist på land ofte er vanskelig å se, her i trondheimsfjorden er det heldigvis ikke så mange som kjører nære fjæra med båt.

:smiley: Er det i henhold til boka å henge dykkerflagget på en husvegg inne på land? Det tviler jeg sterkt på - siden du er engasjert på dykkersiden synes jeg du bør avklare fakta her og sier klart hva lov/reglement sier om dette. Jeg har alltid trodd at dykkerbåt skal føre signalflagg A, mao at dette er påbudt.
Link to post
Share on other sites

Surfet litt rundt for å finne noen regler om dykkerflagg, men fant ikke noe.


Her finnes litt om dykkerflagg......

 

http://www.ndf.no/t2.asp?p=4328&x=1&a=71511

 

Eller her..:

 

http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/regel41.htm

 

Regel 42 :Passering av dykkerfartøy

Når et fartøy markerer med det internasjonale signalflagg <<A>> eller tilsvarende merket skjerm (<<Jeg har en dykker nede, hold godt klar og gå med sakte fart>>), at dykker eller froskemann er nede, skal andre fartøy passere med forsiktighet, og maskindrevne fartøy skal om mulig stoppe maskinen.

Link to post
Share on other sites

Har søkt litt og kom over Forskrift om dykking fra Arbeidstilsynet.

 

I § 106 står det bare: Når dykker er nede, skal dykkerflagg henge på et sted hvor det tydelig kan sees.

 

Utover dette står det kun i kommentarene til § 106: Flagget skal vises som en skjerm og skal være minst 1 m bredt ved stangen. Om natten skal flagget være opplyst.

 

Det ser ut til å være opp til dykker/dykkerleder å definere stedet hvor det tydelig kan sees.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har søkt litt og kom over Forskrift om dykking fra Arbeidstilsynet. I § 106 står det bare: Når dykker er nede, skal dykkerflagg henge på et sted hvor det tydelig kan sees. Flagget skal vises som en skjerm og skal være minst 1 m bredt ved stangen. Om natten skal flagget være opplyst.

Hei.

 

Dermed skulle kravet til dykkerne være avklart. Kravet til båtføreren er allerede belyst og klargjort. Og dersom dette kravet til dykkeren ikke overholdes, er det bare å lage "midtskill" i "hårmanken" til dykkeren!)  :flag: :flag:

 

(Men det er vel som på veien, en kjører så hensynsfullt som mulig. Plutselig hopper en fotgjenger (uten "dykkerflagg") ut i et fotgjengerfelt uten forvarsel,det smeller, og en får en drapstrussel over seg!  :smiley:

 

Hva med gjensidig oppmerksomhet? :flag: (uten hentydning til promille)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Når det gjelder bruk av dykkeflagg så kan jeg si følgende:

 

1. dykking fra båt.

 

Da skal dykkeflagg heises så høyt som mulig i båten. Når det er dårlige lysforhold så skal flagget belyses. alternativt skal lanternene  rød over gul over rød vises i masten med en innbyrdes høydeforsjell på minimum 50cm.

 

 

2. dykking fra land (den mest vanlige formen enda)

 

Dykkeflagget skal henges høyt og lett synlig fra sjøen. Belyses på nattetid.

 

 

 

Dette er slik vi lærer  det på dykkekurs, denne praksissen skal være nogenlunde likt praktisert her i landet. Det forekommer at det syndes mot dette, har selv flere ganger kommet over dykking som ikke er markert på noen måte. Da jeg har snakket med de som er på disse stedene, så har det virket som disse dykker uorganisert. Dvs som en kompis gjeng som stikker å dykker, uten å ha med seg noe som helst av førstehjelps utstyr eller annet utstyr som hører med.

 

Er selv medlem av en dykkeklubb i Trondheim, der vi er nøye på det med bruk av rett signalering og varsling.

 

I tillegg for begge tillfeller så er det egentlig på sin plass å varsle over VHF hvis dykking foregår i trafikkerte leder, og trange farvann med trafikk.

 

Mere info finnes blant annet i:

 

NDF  sin dykkemanual

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/aa/aa-19901130-0944.html&dep=alle&titt=dykking& ://http://www.lovdata.no/cgi-wift/wift...t=dykking& ://http://www.lovdata.no/cgi-wift/wift...t=dykking& ://http://www.lovdata.no/cgi-wift/wift...t=dykking& ://http://www.lovdata.no/cgi-wift/wift...t=dykking& ://http://www.lovdata.no/cgi-wift/wift...t=dykking& ://http://www.lovdata.no/cgi-wift/wift...t=dykking& ://http://www.lovdata.no/cgi-wift/wift...t=dykking& ://http://www.lovdata.no/cgi-wift/wift...t=dykking&

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...