Esp1H Startet 22.Juni.2009 Del på Facebook Startet 22.Juni.2009 Hjelp! Har en 26" tresnekke, bygget av Jansen på Hvasser i -87. Utenpåliggende ror. I litt kraftige vindkast i dag så sprakk roret i hele sin lengde... den største delen ramlet av, mens resten hang igjen i rorkulten. Alt gikk bra, men litt dramatikk. Nok om det, nå må det repareres. Forslag?? Tenkte å kombinere: - 12 mm kobberplugger med 20-30 cm mellomrom - lime med araldit/epoxy - bolte sammen rustfritt flattjern, 2-3 stk i hele rorets bredde Evt bronse - men hvor får jeg tak i det? Høres dette bra ut? Andre forslag? St. Hans i morgen.. må jo utpå...! Sitér dette innlegget Link to post
Esp1H Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Glemte å si at båten ligger i Oslo/Nesbru... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Araldit er ikke vannfast, bruk heller ren epoxy! Og de kopperpluggene tror jeg at jeg ville sløyfet, ville heller brukt treplugger i skjøten. Jo færre forskjellige metaller under vann desto bedre... Får du tak i flattjern i bronse er jo det bare lekkert, men hvis ikke burde syrefast være helt OK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Woody Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Blir det ikke flere metaller under vann når man bruker syrefast da??? Hvordan vil det gå med de andre rorbeslagene hvis man mikser med syrefast? Epoxy og glassfiberduk, enkelt og greit og bortimot usynlig. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
killmeister Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 (redigert) Jeg limte et slikt ror med epoxy og fikk sveis "livreimer" i syrefast. Livreimene bestod av syrefast flatjern som ble sveist rundt roret på to steder. De ble montert med et par skruer og sveiset mens det stor på roret så det ble "stramt". Fungerte veldig greit. Polertet det øverste som var synlig, slik at det ble blankt. Redigert 22.Juni.2009 av killmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Esp1H Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 ..og hvor fikk du gjort det? Og ca pris..? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 (redigert) Roret på Tora sprakk på langs i fjor. Det skjedde når jeg bakket med stort rorutslag. Da blir det kjempekrfter på rorkulten. Jeg limte det med epoxy i vinter. Du ser det her. I går sprakk det på langs igjen! Denne gangen sprakk det på et nytt sted, så epoxy limingen er nok bra. Nå skal jeg lime igjen og sette på beslag i tillegg (polert syrefast). Som en ser av bildet er det allerede et beslag i forbindelse med hengslet. Tenker på et lignende litt høyere oppe. Og så skal jeg heretter være mer forsiktig når jeg bakker. Problemet er at jeg skal bruke båten i dag (St. Hans!), så jeg ordner det med tvinger og spjelking foreløpig. For å få skikkelig liming må jeg ha tid til å la det tørke skikkelig først. Beslaget regner jeg med å kunne bøye til selv uten sveising. Ellers har jeg gjort en del på Tora i vinter. Den nye båten min er også på vei. Den befinner seg nå farlig nær Somalia på toppen av en containerbåt på vei fra Thailand. Bilder kommer bare jeg får tid. Redigert 23.Juni.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Esp1H Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Tror det blir nødreparasjon som følger: - Plugger av kobberstang, 12 mm (roret er 22 tykt - hvilket gir 5 mm trevirke på det tynneste hver side, som vel er akseptabelt?). Eventuelt bruke 8 mm bolter, kappe av hodet? - Forsinket hullplatebeslag 2 mm tjukke på hver side, boltes med 8 mm gjennomgående maskinbolter (også forsinket) - Ingen liming i denne omgang. - Hullplatebeslag stoffes med bonnstoff så de ikke blir så fremtredende.... En bekymring er øvre hengsel ( i kraftig messing eller bronse), som er vridd ca 15 grader under havariet. Lar det seg vri tilbake i riktig posisjon..? Senere blir det syrefaste beslag og liming av roret i full lengde, men det må foregå i en regnværsperiode... Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Ai ai.. jeg tror ikke jeg ville begynt og bøye på hengsla sånn umidelbart. Min erfaring er at det brekker svært fort. Spør noen på et mekanisk verksted eller noe. De syrefaste beslagene mine ble laget av en kompis. Men jeg tipper du får det ferdig for ca 1000:- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.