Onsing Startet 22.Juni.2009 Del på Facebook Startet 22.Juni.2009 Hei Etter en del år med snekke og barn på 5 og 6 år har behovet endret seg noe de siste årene. Opplever at båten blir altfor lite brukt, da det tar "halve" dagen å komme seg utpå sjøen. Savner å kunne ta en ettermiddagstur etter jobb og barnehage, og tror dette vil bli lettere med en jeep. En annen ting som frister med en slik båttype, er at det er mer praktisk ved dorging og at jeg tror sesongen vil utvides noen mnd. Har sett på diverse typer som Yamarin 4730 og Amt 170br, og har satt en grense på ca 150K. Synes disse båtene ser fine ut, og at jeg slipper å ha ungen BAK meg under fart. Greit å kunne ha oversikt over dem i en aktiv alder Også var det valg av motor da....har tro på Honda, Yamaha og Suzuki, uten å kunne begrunne det så mye. Har noen gode erfaringer å dele med meg? Det viktigste er sjøegenskaper, praktisk mtp barn og fiske mvh Onsing Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 (redigert) HeiEtter en del år med snekke og barn på 5 og 6 år har behovet endret seg noe de siste årene. Opplever at båten blir altfor lite brukt, da det tar "halve" dagen å komme seg utpå sjøen. Savner å kunne ta en ettermiddagstur etter jobb og barnehage, og tror dette vil bli lettere med en jeep. En annen ting som frister med en slik båttype, er at det er mer praktisk ved dorging og at jeg tror sesongen vil utvides noen mnd. Har sett på diverse typer som Yamarin 4730 og Amt 170br, og har satt en grense på ca 150K. Synes disse båtene ser fine ut, og at jeg slipper å ha ungen BAK meg under fart. Greit å kunne ha oversikt over dem i en aktiv alder Også var det valg av motor da....har tro på Honda, Yamaha og Suzuki, uten å kunne begrunne det så mye. Har noen gode erfaringer å dele med meg? Det viktigste er sjøegenskaper, praktisk mtp barn og fiske mvh Onsing Av de to båtene du har nevnt her, så ville jeg gått for Yamarin. Yamarin blir levert med Yamaha, og det er jo ett merke som aldri slår feil. AMT er utrolig fine båter synes jeg og jeg mins og huske at det var en eller flere som sluttet hos Yamarin som begynte og produsere AMT. AMT har også vunnet mange tester sammens med Yamarin hva sjøegenskaper angår. Det eneste jeg personlig synes trekker ned litt er Motoren som AMT blir levert med. (Honda) Jeg har ingen erfaringer med Honda, men alle tester jeg har lest av diverse motorer så kommer ikke Honda så veeeldig godt ut. Ikke for at det er en dårlig motor, men forde det finnes andre motorer som er bedre. Det eneste ingen kan slå honda på er så vidt jeg har lest støynivået. Suzuki vant siste test i baatmagasinet. Yamaha mener jeg kom på andre plass. Men her snakker vi altså små marginer. Skulle jeg valgt en båt i den prisklassen med motor, så ville jeg valgt en AMT med Yamaha. AMT Forde båtene er utrolig pene og se på, og Yamaha forde det er en motor som aldri slår feil. Men av andre merker, ville jeg valgt Askeladden. Utrolig flotte båter. Men vindskjermen kan virke litt lav hvis du er over 180cm (Dette gjelder 535 bowrider/invader). Men rent utseendemessig så synes jeg Askeladden er den fineste båten. Du har jo 525 Excel som er 17 fot. Jeg ville ikke hatt noen båt under 17 fot hvis jeg var deg. En kammerat av meg har en Yamarin 64DC og denne går vesentlig penere i vannet enn min. Rett og slett forde den er litt lenger. 15-16 fot kan fort bli litt drøyt i krapp sjø. Du ligger som en dupp i vannet i forhold til en båt som er ett par fot lenger. Nå vet ikke jeg hvor opptatt du er av fart, men en 18-19 fots båt med litt mindre motor kan bli en flott turkammerat. Redigert 22.Juni.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Onsing Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Hei Takk for godt svar Er enig i at Amt meg Yamaha er førstevalget, men så er det det med samarbeidet mellom produsentene da, som gjør det vanskelig for oss forbrukere å sette sammen vår egen pakke. Er ofte ute sammen med en kollega i en Yamarin 4730, og merker at den liksom er akkurat for kort til å ta bølgene på en god måte. Derfor er jeg egentlig på utkikk etter en båt rundt 17 fot. Har sett på en modell fra Askeladden også, tror den het 525 excel(??)-kjempefin båt!! Men er redd den blir vanskelig å få tak i med ønsket motor og samtidig god pris. Fart er egentlig ikke SÅ viktig, men tror nok det vil være et irritasjonsmoment å stadig oppleve at båten er undermotorisert, men rundt 30 knop holder for min del. Det viktigste er at jeg slipper å vente i et kvarter før båten legger seg i plan. Virker som du er godt inne i tema, så kjør gjerne på med flere tips hvis du ønsker Mvh Onsing Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 AMT kommer fra samme fabrikk som tidligere produserte for Yamarin. Hvis du kjøper AMT i Sverige leveres den med Suzuki. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 (redigert) Det skal sies at jeg har svært lite erfaring selv... men har det meste fra blader og her fra dette forumet. Samt at jeg jo har en 17 fots Askeladden selv. Derfor så er jeg nok over middels ivrig ja... men ingen ekspert. Sap_2000 som er ett medlem her inne kjøpte seg en Askeladden (splitter ny) med Yamaha samme sted som jeg kjøpte min båt. Men da snakker vi altså nytt. Hvisdu finner deg en brukt båt (noe jeg regner med du skal til den prisen) uten motor, så kan jo ingen nekte deg og sette på en motor av annet merke. Maser du nok... kan det hende du får ett godt tilbud på yamaha ved kjøp av feks. AMT hos forhandler. Står du med pengene i hånden, så kan det hende dem fort får vann i munnen. Jeg valgte Mercury Optimax grunnet varme anbefalinger fra andre, ved siden av det at Askeladden jo blir levert med Mercury. Foreløpig har jeg hatt "kun" ett motorhavari, men dette ble tatt på garantien. Jeg regner med at dette var ett engangstillfelle og har vel foreløpig slått meg til ro med det. Motoren ellers fungerer upåklagelig. Jeg prøvde både yamarin/Uttern/Askeladden når jeg skulle ha båt, da det var disse merkene jeg hadde hengt meg opp i. Askeladden var den helt klart peneste og lekkreste båten. Den virket også mer solid enn de to andre. Innerst inne så tror jeg det blir ett fett hvilken motor man velger. Tror nok de fleste motorer er veldig bra. Men Yamaha slår jo uansett aldri feil hvis det er en fire takter det er du skal ha. EDIT: For 150.000kr. er du jaggu ikke langt unna en splitter ny Yamarin 47 med en middels motor. Kan hende du kan få prutet en god del nå.... Redigert 22.Juni.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
roesok Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Av de to båtene du har nevnt her, så ville jeg gått for Yamarin. Yamarin blir levert med Yamaha, og det er jo ett merke som aldri slår feil.AMT er utrolig fine båter synes jeg og jeg mins og huske at det var en eller flere som sluttet hos Yamarin som begynte og produsere AMT. AMT har også vunnet mange tester sammens med Yamarin hva sjøegenskaper angår. Det eneste jeg personlig synes trekker ned litt er Motoren som AMT blir levert med. (Honda) Jeg har ingen erfaringer med Honda, men alle tester jeg har lest av diverse motorer så kommer ikke Honda så veeeldig godt ut. Ikke for at det er en dårlig motor, men forde det finnes andre motorer som er bedre. Det eneste ingen kan slå honda på er så vidt jeg har lest støynivået. Her var det mye rart. Vil heller si at det trekker opp at AMT leveres med Honda! Har personlige erfaringer med både Yamaha og Honda. Feilfritt begge. Jeg vil si det slik at kvalitetsmessig er Honda fullt på høyde med Yamaha, har ikke sett en eneste test som forteller noe annet. Når det henvises til motortester så har disse mindre interesse for kriteriene går ikke på kvalitet; dette er nye motorer der toppfart, forbruk, støy etc. blir testet. Svært lite forskjell i alle testene jeg har lest mellom de aktuelle motormerkene. Det som er mye viktigere er komponent- og byggekvalitet og holdbarhet over tid. Med andre ord at en vite at det blir problemfritt motorhold i mange år. Og her er det, både av personlige erfaringer men også gjennom mange jeg har snakket med, ikke minst verkstedfolk, klare anbefalinger for Honda. Topp kvalitet! Ikke for det, både Yamaha, Honda og Suzuki er sikre valg. Etter det jeg har lest og sett så er AMT med Honda en utmerket kombinasjon. Ellers er selvsagt også Yamarin+Yamaha også meget bra. Men det finnes også andre alternativ, ser at Morgan som leveres med Suzuki nå har fine tilbud på båt/motor-pakker. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Bjerknez Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Som jeg skriver roesok, så har jeg ikke sagt at Honda er dårlige motorer.... Jeg ser bare at på siste test i baatmagasinet havnet den sist av forskjellige grunner. Jeg skrev også at jeg har god tro på at de fleste motormerker er gode. Mulig det kan stå mye rart i disse testene.... noe jeg vel selv har opplevd for litt siden... men det forandrer ikke det faktum at Honda kom sist. Jeg skriver bare det jeg har lest og hørt, så kommer det slike som deg med kanskje litt mer kunnskap og erfaring og avkrefter og eller underbygger mine påstander. Så er det opp til trådstarter til slutt og danne seg ett eget bilde ut fra hva som har blitt sagt i denne tråden, for så og evt. gå for sitt valg. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Kaptkist Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 (redigert) Har kjøpt Finnmaster 5700 open med Yamaha f115 nye 08 overliggere. Yamaha valget kom mye av lesing og positiv omtale her på forumet og andre forum. Men etter å ha fått båten så er jeg faktisk litt skuffet over gang kulturen til Yamahaen, vibrerer mer og støyer mer enn tilsvarende Suzuki og Honda motorer på tomgang og opp i hastighet. For praktisk båtglede er støy og gangkultur viktigere enn den siste knopen eller centiliter i forbruk for oss. Når det gjelder Yamaha så skal de ha det at de har et meget godt rykte, bra brukt verdi, og tror nok at kvaliteten og levetiden er på topp, men kan ikke fri meg for tanken at Yamaha her vilt litt på laubærene mhp utvikling på motor siden i forhold til de andre som er i utforder posisjon.... Dvs litt "oppskrytt"... For en som ikke kommer fra bil og MC verden så er det vel ingen tvil om at Honda kan lage motorer med fantastisk gang kultur og effekt. Men når det er sagt så er det nok ikke store forskjeller på motorene og vi er nøgd med både båt og motor nå når styringen er justert :-D Redigert 22.Juni.2009 av Kaptkist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Hva slags innredningsløsning har du tenkt på da? Senterkonsoll eller sidekonsoller f.eks? Skulle jeg hatt båt til det formålet, så hadde det blitt sidekonsoller m/ dør i midten, godt at hele familien sitter beskyttet dersom det skulle bli regn. Med senterkonsoll så er det fort bare 2 sitteplasser som er beskyttet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bjerknez Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Personlig så liker jeg den litt "rå" lyden til Optimax når man kommer opp i turtall. For meg så er støynivå veldig nedprioritert. Jeg var på sjøen sammens med en kammerat her om dagen forresten som har en Yamarin 64DC med 150HK'er Yamaha på hekken (helt ny). Jeg klarte rett og slett ikke å høre forskjell på støynivået på tomgang på min motor og hans. Nå lå jo vi og duppet ute på fjorden i lett bris, så det er jo kanskje ikke slik man foretar skikkelige støytester, men i praksis så hører man veldig liten eller ingen forskjell. Men når vi drar på litt med spaken i vater, så liker jeg at min motor høres vesentlig "vassere" ut og kanskje mer høylytt enn Yamahaen. Selv om det er en 2-takter med 35 hester mindre. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
roesok Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Som jeg skriver roesok, så har jeg ikke sagt at Honda er dårlige motorer.... Jeg ser bare at på siste test i baatmagasinet havnet den sist av forskjellige grunner. Hvilken test var det, og hvilke motorstørrelse? Har søkt litt på nettet over tester i Båtmagasinet. Mulig den oversikten ikke er komplett men fant følgende: Båtmagasinet hadde en test av 150 hk i 2006 og Honda var da best med lavest støynivå og forbruk. Motorene som var testet var Honda BF 150, Evinrude E-TEc 150, Mercury Verado 150, Suzuki DF 150 og Yamaha F150. I omtale av Honda-motoren skrev Båtmagasinet: "Honda BF 150 ble lansert i 2003, og er en firesylindret rekkemotor med doble overliggende kamaksler. Den har samme grunnkonstruksjon som bilmotoren i Honda Accord, men utenbordsmotoren har fått en annen type blokk og topper for å passe et marint miljø. I følge Hondas egne teknikere er dette den beste utenbordsmotoren selskapet har laget. Alle erfaringer fra den tidligere 225-hesteren er bygget inn og forfinet i 150-hesteren. Honda BF 150 er for eksempel den eneste motoren i klassen med variable ventiltider (VTEC), der innsugsventilenes løftehøyder og åpningstider varierer i takt med turtallet. Motoren har to kammer, og på 4.350 o/min går ventilstyringen til den høyeste kammen. Variable ventiltider øker motorens dreiemoment i lav og middels fart. Det gir også en mer effektiv forbrenning, som i sin tur gir mindre utslipp. Den elektroniske bensininnsprøytningen har betegnelsen Multi Point Sequential Fuel Injection. Hver sylindrer har sin en innsprøyter, plassert i innsugsrører i nærheten av innsugsventilen. Det er en finesse som gir god drivstofføkonomi, og en akselerasjon fullt sammenlignbar med totaktere. En datamaskin varierer drivstoffmengden avhengig av hvordan man kjører. Ved akselerasjon får motoren for eksempel mer drivstoff, og når man kommer opp i plan går systemet tilbake til normalforbruk. Honda BF 150 er også utstyrt med et 3-veis kjølesystem med separate termostater for topplokk og motorblokk. Toppen har en temperatur på 50˚ og blokken 60˚ for å gi maksimal prestasjon og mindre slitasje. Andre finesser på denne motren er en s.k. LAF-sensor ( = en forfinet lambdasonde) som måler rester av oksygeninnhold i avgassene for å optimere forbrenningen. Testresultat: Honda BF 150 har det laveste forbruket i testgruppen. Ikke i toppfart, men allerede ved et gassavdrag på 500 omdreininger. I 30 knop drar denne store motoren kun 0,8 liter pr nautisk mil, og lave 0,75 liter pr nautisk mil i 25 knop. Det er imponerende av en 150 hesters motor. Toppfarten endte på 42 knop, en drøy knop etter Suzuki og Yamaha. Men selv om Honda er testens eldste motor, er den faktisk noe raskere enn Mercury Verado 150." Det ligger også på nettet en 10 år gammel test av 115 hk, der jeg ser at Honda kom best ut på støy, ellers er det marginale forskjeller på toppfart og forbruk mellom testmotorene. Dette er en gammel konstruksjon der Honda snart kommer med ny. I tillegg til at det fortsatt er en utmerket motor, legg merke til det store volumet til denne motoren (2254 ccm) Dette er det samme som på 130 hk og gjør at motoren har et kraftig dreiemoment. Til sammenligning har en Mercury 115 Optimax 3 sylindre og et volum på 1526 ccm. Gjelder det 40 hk så var Honda i testen best på forbruk og helt i teten ang. støy i forskjellige hastigheter. I en test av 20 hk nr 4/2007 var Honda raskest, billigst, blant de med lavest støynivå, lavest bensinforbruk og testens letteste. Men som jeg har sagt tidligere; dette er korttidstester og forteller lite om driftskvalitet over tid. Men se litt på erfaringer med Honda når det gjelder f.eks. biler, MC, scootere, snøfresere, gressklippere etc. Finnes det bedre motorer en det som er i disse. Neppe. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Bjerknez Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Kan hende det var "Båtguiden" som jeg leste testen i. Jeg mener det var 115 HK'ere som ble testet. Sto ikke noe negativt om Honda i denne testen... men den kom av forskjellige grunner sist forde de andra var hakket "bedre" Ellers, så er jeg enig i det du sier roesok. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ivar Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Nå står tråden i fare for å skli ut i nok en ny motordiskusjon her... :) Trådstarter var vel like mye opptatt av tips til båttype/merke..? Når det gjelder Honda, så oppfatter jeg de som veldig bra motorer. Der de evt. har ligget litt bak er på akselrasjon/toppfart. Men Honda eierne er (minst) like fornøyde med motorene sine som eiere av andre merker. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
roesok Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Det eneste jeg personlig synes trekker ned litt er Motoren som AMT blir levert med. (Honda)Jeg har ingen erfaringer med Honda, men alle tester jeg har lest av diverse motorer så kommer ikke Honda så veeeldig godt ut. Nå står tråden i fare for å skli ut i nok en ny motordiskusjon her... :) Trådstarter var vel like mye opptatt av tips til båttype/merke..? Når det gjelder Honda, så oppfatter jeg de som veldig bra motorer. Enig at dette ikke bør være en motordiskusjon, men når det kommer direkte feilaktige opplysninger så må de ryddes av veien. Til trådstarter så vil jeg si at de båt- og motormerkene du nevnte er alle gode valg. I tillegg har du Askeladden og Morgan som begge nå leveres med Suzuki. Jeg hadde ikke latt motormerke avgjøre dette. Sats på de båtene som har de praktiske løsningenen du liker best og så ber du om pristilbud og sammenligner. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Tiblake til båtvalget. Begge produsenters båter tester bra. AMT er et nytt merke - har vært på markedet 2-3 pr. Yamarin har vært på markedet i 20 år minst. Yamarin er kjent for gode skrog og god kvalitet. Både Yamaha og Honda leverer gode motorer. Jeg ville valgt Yamarin fordi de har vært lengst på markedet og antakelig holder seg best i verdi. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 (redigert) Er vel nærliggende å anbefale egen båt. Jeg har en Key Largo Sess 16' med 50 hk Mercury, og SmartTabs. Passer som hånd i hanske til mitt behov for transportmiddel til vanns. Redigert 23.Juni.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Ville tatt en titt på Askeladden 525Excel. Utrolig god skjærgårdsjeep. Hadde en slik en i to sesonger, med en 90 Optimax bakpå. Meget solid og forseggjort innredning, pluss et utrolig velykket skrog. Båten gikk som på skinner i alle fartsområder. Vil altid være en populær båt, også den dagen den skal selges igjen. Kan absolutt anbefale denne båten som vel ligger helt i toppsjiktet når det gjelder skjærgårdsjeeper. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Hydrolift X-17 finnes det jo mange av til under 150lapper , ønsker du noe lekent så kunne kanskje det vært noe å se nærmere på Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Enig at dette ikke bør være en motordiskusjon, men når det kommer direkte feilaktige opplysninger så må de ryddes av veien. Til trådstarter så vil jeg si at de båt- og motormerkene du nevnte er alle gode valg. I tillegg har du Askeladden og Morgan som begge nå leveres med Suzuki. Jeg hadde ikke latt motormerke avgjøre dette. Sats på de båtene som har de praktiske løsningenen du liker best og så ber du om pristilbud og sammenligner. Vil bare si at opplysningene hva testen angår ikke er feilaktige. Kan scanne inn siden av testen senere i dag og legge ut så kan dere se. Jeg sier det igjen! Jeg tror heller ikke Honda er dårlige motorer. Men jeg velger mootor ut fra hvilke opplysninger jeg har tilegnet meg. Det eneste jeg har sagt er at Honda "tapte" testen og at jeg ville valgt en AMT med Yamaha hvis dette var mulig ut fra de to båtene trådstarter nevnte. Hvis ikke dette var mulig, ville jeg valgt Yamarin med Yamaha. Men aller helst ville jeg valgt Askeladden 525 Excel med 90-115 optimax/EFI Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
chagall Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Men aller helst ville jeg valgt Askeladden 525 Excel med 90-115 optimax/EFI Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Jeg var med og tok ut en splitter ny Yamarin 59C m/100Hk Yamaha nettopp. Jeg ble IKKE imponert! Tynt skrog, dårlig passform, elendig finish, støy og "plastlyd" overalt. Motor; feil på eller feil montert gass-spak, treig motor..... En dårlig kombinasjon som ikke er skapt for sidevind eller alt annet enn flatt vann! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Havgap Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Jeg må bare istemme med hva som kommer frem i tidligere innlegg: Har nettopp kjøpt en Askeladden 525 Excel og er veldig fornøyd. Synes generelt at Askeladden har gode løsninger og virker forseggjort, - i tillegg til at det er båter med gode sjøegenskaper. Var også fornøyd med en Askeladden 475 Freestyle som jeg hadde tidligere, men den nye er litt bedre på alle måter. Har en Merc 90 Optimax bakpå som jeg nettopp har kjørt inn.. Og håper på en fin sommer!! Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 (redigert) Jeg var med og tok ut en splitter ny Yamarin 59C m/100Hk Yamaha nettopp. Jeg ble IKKE imponert! Tynt skrog, dårlig passform, elendig finish, støy og "plastlyd" overalt. Motor; feil på eller feil montert gass-spak, treig motor..... En dårlig kombinasjon som ikke er skapt for sidevind eller alt annet enn flatt vann! Ojsan....!! Nå ble jeg faktisk litt satt ut.... Yamarin har jo vunnet mange tester og er nesten uslåelig på sjøegenskaper.... ifg. tester altså... Nesten så jeg vil tro det var noe galt med båt/motor....? Kjørte selv en Yamarin 53BR med 115 Yamaha og synes båten var veldig fin å kjøre. Men for min del valgte jeg Askeladden grunnet utseende og soliditet. Det skal dog sies at en 100HK'er på en 59 Yamarin ikke akkurat er overmotorisering.... Jeg vet at 59DC kan leveres med maks 115HK'er.... EDIT: En kammerat av meg har en Yamarin 64DC. Dog en litt annen båt.. men denne virker ikke "billig" i det hele tatt. Alt sitter som det skal. Dog så synes jeg den vingler mer i sjøen enn min båt, men det kan nopk komme av at skrogvinkelen er noe spissere og den blir derfor litt mer følsom for sidevind. Yamarin er vel en båt som krever mer av føreren vil jeg tro. Min båt ligger vesentlig stødigere i vannet, men den slår også litt mer i bølgende. Rett og slett forde min båt er en del kortere og har en litt flatere V-bunn enn Yamarin. Redigert 23.Juni.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Tranen2 Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Jeg hadde en Blesser 505 med en Suzuki DF90 i 2 år. Der var ALT bedre, rett og slett. Ikke direkte sammenlignbare båter, men soliditetsfølelsen var i en annen divisjon på Blesser/Suzuki kombinasjonen enn Yamarin/Yamaha kombinasjonen...IMHO Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
ynroenn Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Veldig overrasket over dette. Har kjørt en Yamarin 58 med Yamaha 115, ogdette synes jeg er en veldig god kombinasjon. Veldig godt skrog som tar sjøen meget bra. Veldig godt sammenskrudd, men ikke mye "fiks faks". Med 115 hk synes jeg denne båten går veldig godt, 36-37 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.