Onsing Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Takker for mange gode tips! Skjønner selv at jeg kanskje har vært litt trangsynt når det gjelder å kikke på aktuelle båter og motorer. Det viktigste for meg når det gjelder motor er først og fremst driftssikkerhet, forbruk og også støy betyr selvsagt litt, greit at motoren høres men at den går jevnt og pent synes jeg er viktig. Når det gjelder båten skal den brukes til fiske og dagsturer av meg og ungene på 5 og 6 år. Bra om den går fint i sjøen og oppleves stabil og trygg om det skulle bli litt sjø. Mitt vanskeligste valg blir nok motor, her er det mange meninger, men har et inntrykk av at Honda, Yamaha og Suzuki står sterkt. Men det er kun ting jeg har blitt fortalt og har ingen personlig erfaring. Utover det er det vel firetakt som gjelder?? med tanke på forbruk og støy??? Kjør gjerne på med flere tips Onsing Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Har du sjekket ut feks Micore 550GTX? Får en ny sånn med en Suzuki DF70 (09mod) til 165k. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Kjenner meg heller ikke igjen i beskrivelsen av 59C, da jeg selv har 5940 som såvidt jeg vet er samme båten. Med F115. (Med 100hk får man etpar knop mindre på topp, men eller funker den bra så lenge man ikke laster den full) Nå er det vel å ta i litt å si at Yamarin er uslåelig på sjøegenskaper. Og det varierer vel litt fra skrog til skrog. Skroget på min er f.eks ikke det samme som i 59CC/DC, cabin utgaven er bygd med mer bæring framover. Noe som gjør at det slår mer i motsjø - men også at jeg slipper å leke ubåt pga at baugen dykker under i en bølge. Sidevind syns jeg båten takler veldig bra, tatt i betraktning vindfanget i overbygget. Syns også det er litt mye resonans støy i overbygget, men det er vel gjengs for mange av båtene av denne typen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oslofjord Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Et ufravikelig krav for en skjærgårdsjeep på 15- 17 fot er solseng. Mulighet for solseng helst for to personer forran konsollen er en selvfølge, men desverre er det mange nordiske båter i denne klassen som prioriterer ymse sitteplasser isteden. Små barn, bikidamer, svigermor og kapteinen selv....alle vil strekke ut ryggen forran på solsengen ! Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 (redigert) Nå virker det som budjettet det ble lagt opp til har sprukket,så da kommer min anbefaling http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode..._1796463369.jpg Dette er bare et eksempel da denne båten ikke er tilsalgs før 1 aug. God sommer og lykke til med valget Redigert 23.Juni.2009 av los (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Mitt vanskeligste valg blir nok motor, her er det mange meninger, men har et inntrykk av at Honda, Yamaha og Suzuki står sterkt. Men det er kun ting jeg har blitt fortalt og har ingen personlig erfaring. Utover det er det vel firetakt som gjelder?? med tanke på forbruk og støy??? Alle de motomerkene du nevner leveres kun som 4-takt. Mercury leverer, i tillegg til 4-takt, også moderne 2-takts motorer (Optimax). Evinrude har noe tilsvarende som de kaller E-Tec. Ser at du nevnte dorging i det første innlegget, der har 4-takt overlegne egenskaper når det gjelder forbruk og støy. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mouche Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Ser at du tenker på skjærgårdsjeep, men mitt forslag med to mindre barn og kone, er å helller gå for en såkalt "bowrider" som er en mellomting mellom skjærgårdsjeep og en båt med dekk. Hva motor angår så vil jeg anbefale en fire-takter fremfor en to-takter, men her er det nok en del uenighet ute og går. Eksempler på bowridere: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17963712 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17770781 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17635429 Dette er eksempler på båter som er prismessig i området du nevner. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bjerknez Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Denne båten ligger til 190.000kr. Dog kan man sikkert prute ned denne prisen en del hvis man er heldig. Da får man en 18-19 fots Askeladden med en fin motor. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
oslofjord Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) gå for en såkalt "bowrider" som er en mellomting mellom skjærgårdsjeep og en båt med dekk. Bowrider er vel uaktuelt pga manglende solseng..........og gulvplass. Redigert 24.Juni.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Joda... sant det... Men det kan hende man endrer litt mening, når man ser bowriderens muligheter. Ikke den aller beste båten og bruke til aktiv fiske, men den duger. Solseng har man dog ikke. Vertfall ikke hvis man vil strekke seg heeelt ut. Men med en bowrider så får man en daycruiser hvis man lukker igjen vindskjerm, samt mulighet for plass til 5stk. under kalesjen. Evt. rundt ett bord. Ungene kan fiske forran i båten, mens du leser VG og tar deg en kopp kaffe under kallesjen. Soveplass er det dog ikke i en Bowrider. Men i den størrelsen du er ute etter blir en "ekte" daycruiser uansett for trang til å sove i. Personlig så synes jeg en Askeladden 525 Excel eller en Askeladden 565 Wasper er ett kanonflott alternativ, hvis du ikke ønsker en bowrider. I Wasper så forestiller jeg meg også at man kan sette inn en solseng. Men for 4 stk. i ruskete vær (hvis dette kan bli aktuelt) er vel en Bowrider ett bedre valg mener jeg. Da den har bedre plass under kallesje. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mouche Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Bowrider er vel uaktuelt pga manglende solseng..........og gulvplass. Kan ikke se at trådstarter har sagt at det er viktige kriterier, eller sågar nevnt noe om solseng eller dørkplass som sådan? Personlig mener jeg at solseng på en 15/17 fots åpen båt er like viktig å ha som askebegeret på en motorsykkel, men vi er alle forskjellige og godt er det! Tror heller ikke at dørkplassen er særlig forskjellig på en skjærgårdsjeep og en bowrider etter min ringe erfaring. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
opas Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) Fin tråd siden jeg er i akkurat samme situasjon. Synes båten jeg har er litt for stor og blir litt lite brukt. Nå har jeg i dag en Akeladden 645 Beetle som jeg synes er en fabelagtig god sjøbåt til 21 fot å være , trygg , stille i sjøen og har god plass. Kjørte ytterst over sognesjøen i frisk nordabris uten at verken kone eller barn var skremt. Men nå vil jeg som trådstarter ha en mindre skjærgårdjeep ,helst holde meg rundt 150000,- og helst nytt. Vil gjerne ha minimum 30 knop toppfart og det bør være god plass ombord. Jeg vil slippe styret med kalesje Nå har svigerforeldrene mine en liten Askeladden 435 Lite med en 25 hk som på tross av sin lille størrelse imponerer i sjøen , sikker og høyt fribord. Jeg kunne tenke meg en båt i størrelsen 16-17 fot med rundt 60-80 hk. For 150000,- så har man ikke så veldig mange valgmuligheter om man ikke klarer å få et godt tilbud. Personlig mener jeg at det ikke alltid er slik at en 18 foter er bedre enn en 16 foter i sjøen , det er mange fler kriterier som spiller inn , jeg har vært med i 20 foter som gav meg mer skjelving i buksene enn i svigisene sin 435. Jeg mener at hvis man velger Askeladden så gjør man ingen feil i allefall , men prisen er litt høy , nesten på Nordkapp nivå. Askeladden 475 m/60hk er et alternativ jeg ser på , men nå leveres de med Suzuki , noe jeg ikke synes er den beste løsningen.Men prisen blir vel rundt 180000,- veil.Har dog hørt at på grunn av sitteposisjonen kan denne båten gå litt på skjeive når man er alene , vet ikke.. Finnmaster 49C m/60hk Yamaha er også et flott alternativ og jeg vet der finnes overliggere som het 4900. Ellers synes jeg at et par alternativer som blir mer og mer interessante er Ryds båtene , disse får svært gode kritikker med tanke på sjøegenskaper og testes b.l.a av Norske Veritas. Ryds 478 GT /m 60hk Mercury kan fåes ned mot 140000,- Ryds 510 GTI kan fåes med Mercury opp til og med 80 hk og båten med 60hk koster bare drøye 8000,- mer enn 478 GT. Ryds båtene er også kommet svært langt med å vakumstøpe skrogene , 478 er i allefall vakumstøpt og jeg tror 510 også er det. Vakumstøpte skrog skal gi mindre bråk i sjøen og gi bedre sikkerhet. Redigert 24.Juni.2009 av opas (see edit history) Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Onsing Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Hei igjen Her strømmer det inn gode forslag, og må si jeg likte Nordkapp avant 500 som Mouce foreslo. Denne må sjekkes nærmere Bowrider er absolutt et alternativ, liker denne båttypen meget godt. Er forresten Yamarin 4730 en bowrider eller jeep? synes nemlig den likner veldig på bowrider. Solseng er også fint, selv om jeg ikke har noen kone som skal være med...foreløpig Ser jeg har en jobb å gjøre med å sette meg inn i alle båtene som er foreslått. Kommer tilbake med mer, nå er det snart kamp Onsing Sitér dette innlegget Link to post
Valianto Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) Vi har en 600 Avant kjempebåt les merher Redigert 24.Juni.2009 av Valianto (see edit history) Sitér dette innlegget Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
opas Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Hei igjen Her strømmer det inn gode forslag, og må si jeg likte Nordkapp avant 500 som Mouce foreslo. Denne må sjekkes nærmere Bowrider er absolutt et alternativ, liker denne båttypen meget godt. Er forresten Yamarin 4730 en bowrider eller jeep? synes nemlig den likner veldig på bowrider. Solseng er også fint, selv om jeg ikke har noen kone som skal være med...foreløpig Ser jeg har en jobb å gjøre med å sette meg inn i alle båtene som er foreslått. Kommer tilbake med mer, nå er det snart kamp Onsing Jepp Nordkapp 500 er flott og kunne godt tenke meg en 500 Enduro (jeep) men akk så dyr , ca 200000,- ny , men da får man jo med Evinrude sin fantastiske E-Tec. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
oslofjord Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) Capellibåtene betår solsengtesten ! [ Redigert 24.Juni.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Er forresten Yamarin 4730 en bowrider eller jeep? synes nemlig den likner veldig på bowrider. Godt spørsmål, men anses vel å være nærmere en skjærgårdsjeep enn en bowrider, men drit i det og tenk over hva ditt behov er, hvis du skjønner hva jeg mener. Her er nok et alternativ; http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17972781 Har selv en Morgan, riktignok hakket større nemlig 5250 med 90hk Suzuki og veldig fornøyd med båt/motor og etter to sesonger har det ikke vært en eneste feil å påpeke hverken på båt eller motor. Mulig at solseng er fint å ha, kjekt å ha, men tenk litt på hvor du skal gjøre av alle putene 99,9 % av tiden hvor du ikke trenger disse. Synes egentlig det kan være like greit å bare ha to gode polstrede stoler og ellers løse båtputer av typen man får billig "over alt" heller enn de rådyre originalputene som man kan få kjøpt med båten. Tenk over hva du trenger/vil ha av utstyr i en båt og om båten har lagringsrom for dette. Vurder forhandler, service denne kan yte (renome) og hvor lett det er å komme dit og i kontakt med dem. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.