Jump to content

hva slags girolje på volvo penta 11mdc


kællen

Recommended Posts

Vi brukte en universal traktor olje husker ikke benevnelsen på giret vårt men du må være nøye med at peilepinnen er skrudd ned når du peiler grunnen til det er at du skal ikke ha for mye olje eller forlite olje på slik at det holder ikke at man dyter peile pinnen ned til og peiler den må skrues helt ned

hvis ikke det men vør nøye med peilingen eller så kan konen ryke :flag:

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette en motor produsert av marna da? I så tilfellet er du bare å ringe å høre..

 

På min MB10A bruker jeg samme olje som i motoren (reduksjonsgir). Bruk for all del ikke denne traktor universal oljen (wet brakes) du får kjøpt på biltema. Jeg prøvde det og kom verken frem eller tilbake pga sluring i giret.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
ifl drevia.se skal det være mineralsk 15W 40. Samme som på motor

 

jeg har en volvo penta md6b, der står det i instruksjonsboka at girkassa skal ha samme olje som motoren. Jeg bruker syntetisk 15-40 olje på¨motoren, da marnar motor her i mandal anbefalte meg en slik olje som de pleier å bruke på dieselmotorene de overhaler. I instruksjonsboka mi står det på viskositet følgende: over + 10°C SAE-30

under + 10°C SAE 20 W

 

Spørsmålet mitt er vel som følger: kan jeg bruke den helsyntetiske 15-40 oljen jeg bruker på motoren på girkassa?

Link to post
Share on other sites

Ja du kan det. Men sae 30 er bedre olje og biligere, Dise motorene får en bedre og roligere gange med sae30 olje.

 

Bernt

 

sae 30, er det ren 30 olje? altså samme olje man bruker på gressklippere?

 

Motoren min sviver som om den skulle vært ny og det er med 15-40 helsyntetisk. Jeg kan ikke forstå at den skulle svive enda mer rolig med sae 30, men nå har jeg ikke hørt motoren svive med noe annet en 15-40 olje heller så jeg tør ikke å påstå noe som helst :lol: men det er altfor lite olje på girkassa, under minimum så jeg tør ikke å kjøre uten å ha fylt på mer olje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...