Jump to content

Død tenning på Mercruiser 5,0 230hk V8!


MT.

Recommended Posts

Lørdag kveld fortøyde jeg etter en kveldstur. Ikke et feilslag, og mens jeg fortøyde summet motoren på tomgang som den alltid har gjort...

 

Og på søndag er den plutselig helt dau! Den er ikke etter engang. Min umiddelbare tanke var coilen, men den går da ikke sønder uten at motoren er i gang...? Ledningene sitter hvertfall fast, både pluggledninger og coilledninger.

 

Motoren er en Mercruiser 5,0 230hk, med Thunderbolt ignition (stiftløs). Vet noen om denne tenninga har en svinghjulssensor?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hei SkipperMorse.

 

En av våre medlemmer opplevde akkurat det samme, motoren gikk som en klokke den ene dagen og dagen derpå var den livløs :flag:. Han prøvde alt og det viste seg at det var kondensatoren,liten del, stor oppgave.

Lykke til.

Mvh Heira. :crazy:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er vel elektronisk tening selv om det ikke er stifter :confused:. Er ikke spesialist på bensinmotorer da jeg har diesel både i bil og båt, men mener de er avhengig av kondensator selv om stiftene er byttet ut med elektronik.Dagens bensinmotorer ligner mer på en PC en en motor :headbang:

Mvh Heira. :sailing:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Etter å ha konsultert ekspertise, finner jeg nå ut at stiftløse tenninger selvfølgelig(...) har kondensator. Problemet er bare at Thunderbolt, og andre CDI-baserte systemer, som oftest ikke har frittliggende kondensator. Dvs at kondensatoren ikke ligger i fordeleren, hvor menigmann kan skifte den sjøl.

 

I stedet er den integrert i CDI-uniten (tennings-hjernen), hvor du omtrent skal ha både jordingslenke, sterkstrømssertifikat og dokumentert god psykisk helse for å gjøre noe sjøl...      :headbang:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Kondensatorens oppgave er/var å ta opp "reststrømmen" mellom stiftene slik at det ikke skulle bli for mye gnist når de gikk fra hverandre. Stifteløse tenningssystemer har ikke kondensator, i hver fall ikke til det formålet. Uten kondensatoren på stiftetenning ville strømendringen i primærviklingen bli for liten til at det ble sparket igang elektroner i sekundærviklingen (høyspentsiden). Ikke det at denne informasjonen hjelper noe i dette tilfellet.

 

Sto i avisen for noen år siden: Det var om en (motorsykkel) som fikk feil i elektronikkenheten. Kawasaki (tror jeg det var) skulle ha 16.000 for ny enhet (måtte skiftes komplett). Eieren tok elektronikkenheten til et elektronikkverksted og fikk byttett en diode til kr. 2,50 pluss arbeid. Kanskje verd å sjekke litt rundt.

Link to post
Share on other sites

Lørdag kveld fortøyde jeg etter en kveldstur. Ikke et feilslag, og mens jeg fortøyde summet motoren på tomgang som den alltid har gjort...

 

Og på søndag er den plutselig helt dau! Den er ikke etter engang. Min umiddelbare tanke var coilen, men den går da ikke sønder uten at motoren er i gang...? Ledningene sitter hvertfall fast, både pluggledninger og coilledninger.

 

Motoren er en Mercruiser 5,0 230hk, med Thunderbolt ignition (stiftløs). Vet noen om denne tenninga har en svinghjulssensor?

Bytt tennplugger.

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

En kamerat med 90HK Mercury var ute for det samme lørdag. Nyladet batteri. Brukte båten til å dra vannski ifbm utdrikningslag, fortøyde og lå i ro en times tid, skulle starte for ta en badetur og alt var dødt. Ikke engang innslaget slo inn. Hentet et annet batteri og alt var fryd og gammen igjen. Sjekk derfor hva batteribanken har å by på.

Link to post
Share on other sites

Takk til Hulda for utgreiing, og Jon P. og Baatdilla for forslag.

 

I en 8-sylindra motor tror jeg ikke samtlige plugger dør over natta, den skulle hvertfall prøvd på en eller to...  Men bevares, ingenting er umulig!

 

Og batteriene er rimelig nye, viser en utgangsspenning på 12,6 V, og starteren går så det plystrer... Det er bare ingen gnist på noen av pluggene.

 

Fikk ikke tid til feilsøk i går kveld, håper på bedre hell i ettermiddag. Rapport følger.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

og starteren går så det plystrer...

OK. Huff - min neste tanke da er CDI boksen. Noen mulighet til å låne en slik bare å teste og evt. kunne utelukke den? Ofte er det veldig greit om man har mulighet til å utelukke slike CDI bokser når man driver og feilsøker. Resten er jo forholdsvis kurrant, men mistenker man en slik boks, er man ofte "stuck".
Link to post
Share on other sites

En kjenning av meg har en Volvo Penta som fikk de samme symtonene for 14 dager siden. Motoren gikk som ei klokke den ene dagen, nesta dag var den totalt død. Feilen til han var at coilen hadde "sluttet," dette selv om den ikke var i bruk...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Takker for alle gode forslag!

 

Jeg har som tidligere nevnt en -88 Mercruiser 5,0 230hk med stiftløs Thunderbolt tenning.

 

Ettermiddagen i dag er avsatt til feilsøk, både coil og sikringer vil bli tatt nærmere i ettersyn før CDI sjekkes... Som sagt, rapport følger ved eventuell avklaring.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Takk til Gjensidige for tips om genial side, og nok en gang takk til alle sammen for tips.

 

Jeg feilsøka meg fram til coilen, bytta den og fikk start igjen. Så nå suser V8'n slik den skal gjøre....

 

:smiley:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...