MT. Startet 14.Juni.2004 Del på Facebook Startet 14.Juni.2004 Lørdag kveld fortøyde jeg etter en kveldstur. Ikke et feilslag, og mens jeg fortøyde summet motoren på tomgang som den alltid har gjort... Og på søndag er den plutselig helt dau! Den er ikke etter engang. Min umiddelbare tanke var coilen, men den går da ikke sønder uten at motoren er i gang...? Ledningene sitter hvertfall fast, både pluggledninger og coilledninger. Motoren er en Mercruiser 5,0 230hk, med Thunderbolt ignition (stiftløs). Vet noen om denne tenninga har en svinghjulssensor? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
heira Svart 14.Juni.2004 Del på Facebook Svart 14.Juni.2004 Hei SkipperMorse. En av våre medlemmer opplevde akkurat det samme, motoren gikk som en klokke den ene dagen og dagen derpå var den livløs . Han prøvde alt og det viste seg at det var kondensatoren,liten del, stor oppgave. Lykke til. Mvh Heira. Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
MT. Svart 14.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2004 Takk for svar! Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
heira Svart 14.Juni.2004 Del på Facebook Svart 14.Juni.2004 Hei. Det er vel elektronisk tening selv om det ikke er stifter . Er ikke spesialist på bensinmotorer da jeg har diesel både i bil og båt, men mener de er avhengig av kondensator selv om stiftene er byttet ut med elektronik.Dagens bensinmotorer ligner mer på en PC en en motor Mvh Heira. Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
MT. Svart 14.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2004 Etter å ha konsultert ekspertise, finner jeg nå ut at stiftløse tenninger selvfølgelig(...) har kondensator. Problemet er bare at Thunderbolt, og andre CDI-baserte systemer, som oftest ikke har frittliggende kondensator. Dvs at kondensatoren ikke ligger i fordeleren, hvor menigmann kan skifte den sjøl. I stedet er den integrert i CDI-uniten (tennings-hjernen), hvor du omtrent skal ha både jordingslenke, sterkstrømssertifikat og dokumentert god psykisk helse for å gjøre noe sjøl... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Hulda Svart 14.Juni.2004 Del på Facebook Svart 14.Juni.2004 Kondensatorens oppgave er/var å ta opp "reststrømmen" mellom stiftene slik at det ikke skulle bli for mye gnist når de gikk fra hverandre. Stifteløse tenningssystemer har ikke kondensator, i hver fall ikke til det formålet. Uten kondensatoren på stiftetenning ville strømendringen i primærviklingen bli for liten til at det ble sparket igang elektroner i sekundærviklingen (høyspentsiden). Ikke det at denne informasjonen hjelper noe i dette tilfellet. Sto i avisen for noen år siden: Det var om en (motorsykkel) som fikk feil i elektronikkenheten. Kawasaki (tror jeg det var) skulle ha 16.000 for ny enhet (måtte skiftes komplett). Eieren tok elektronikkenheten til et elektronikkverksted og fikk byttett en diode til kr. 2,50 pluss arbeid. Kanskje verd å sjekke litt rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 14.Juni.2004 Del på Facebook Svart 14.Juni.2004 Lørdag kveld fortøyde jeg etter en kveldstur. Ikke et feilslag, og mens jeg fortøyde summet motoren på tomgang som den alltid har gjort... Og på søndag er den plutselig helt dau! Den er ikke etter engang. Min umiddelbare tanke var coilen, men den går da ikke sønder uten at motoren er i gang...? Ledningene sitter hvertfall fast, både pluggledninger og coilledninger. Motoren er en Mercruiser 5,0 230hk, med Thunderbolt ignition (stiftløs). Vet noen om denne tenninga har en svinghjulssensor? Bytt tennplugger. Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Batdilla Svart 14.Juni.2004 Del på Facebook Svart 14.Juni.2004 En kamerat med 90HK Mercury var ute for det samme lørdag. Nyladet batteri. Brukte båten til å dra vannski ifbm utdrikningslag, fortøyde og lå i ro en times tid, skulle starte for ta en badetur og alt var dødt. Ikke engang innslaget slo inn. Hentet et annet batteri og alt var fryd og gammen igjen. Sjekk derfor hva batteribanken har å by på. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 15.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 Takk til Hulda for utgreiing, og Jon P. og Baatdilla for forslag. I en 8-sylindra motor tror jeg ikke samtlige plugger dør over natta, den skulle hvertfall prøvd på en eller to... Men bevares, ingenting er umulig! Og batteriene er rimelig nye, viser en utgangsspenning på 12,6 V, og starteren går så det plystrer... Det er bare ingen gnist på noen av pluggene. Fikk ikke tid til feilsøk i går kveld, håper på bedre hell i ettermiddag. Rapport følger. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Batdilla Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 og starteren går så det plystrer...OK. Huff - min neste tanke da er CDI boksen. Noen mulighet til å låne en slik bare å teste og evt. kunne utelukke den? Ofte er det veldig greit om man har mulighet til å utelukke slike CDI bokser når man driver og feilsøker. Resten er jo forholdsvis kurrant, men mistenker man en slik boks, er man ofte "stuck". Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 En kjenning av meg har en Volvo Penta som fikk de samme symtonene for 14 dager siden. Motoren gikk som ei klokke den ene dagen, nesta dag var den totalt død. Feilen til han var at coilen hadde "sluttet," dette selv om den ikke var i bruk... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
bbergs Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 Hei Hadde samme problemet da vi skulle dra på ferie i fjor sommer sjønte ingen ting På V8 har du to sikkringer en sitter på motor rett ved gassvaier. På min båt satt det også en sikkring til på instrumentbordet . Hvilke V8 har du VP Merc? Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 15.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 Takker for alle gode forslag! Jeg har som tidligere nevnt en -88 Mercruiser 5,0 230hk med stiftløs Thunderbolt tenning. Ettermiddagen i dag er avsatt til feilsøk, både coil og sikringer vil bli tatt nærmere i ettersyn før CDI sjekkes... Som sagt, rapport følger ved eventuell avklaring. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Haabet Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 mulig de har noen brukte cd bokser du kunne ha prøvd her.... http://www.finn.no/finn/boat/object?id=430...45&pos=84&rub=9 Sitér dette innlegget Link to post
Gjensidige Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 Lurer på om ikke det står i verkstedmanualen for Merc. hvordan man sjekker en tenningsmodul ganske enkelt (prøvelampe eller multimeter) Har ikke manualen her så jeg får dessverre ikke sett etter...... Her er det noe: http://www.marinemechanic.com/site/page251.html Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 16.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Takk til Gjensidige for tips om genial side, og nok en gang takk til alle sammen for tips. Jeg feilsøka meg fram til coilen, bytta den og fikk start igjen. Så nå suser V8'n slik den skal gjøre.... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.