Jump to content

Vannkjølt turbo VS tørr turbo


SF

Recommended Posts

Hva er fordelen evt ulempene med tørr turbo VS vannkjølt.  Det må vell være en grunn til at en nå går tilbake til tørre turboer.

Siden ingen andre svarer så prøver jeg meg. Turboen trenger strengt tatt ikke kjøling men kjøling/isolering er nødvendig for å unngå varme flater i motorrommet. Dette av to årsaker:
  • Unødvendig/uønsket temperaturøkning i motorrom
  • Brannfare. En diesellekkasje som treffer en varm turbo tar fyr MOMENTANT
Grunnen til at noen går over til tørr turbo kan jeg ikke tenke meg er noe annet enn å få ned kostnadene. En vannkjølt turbo har et mer komplisert eksoshus og er dermed vesentlig dyrere å produsere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Ja det høres fornuftig ut, jeg snakket med en som drev med trimming av biler og de isolerte manifoild og turbo for å få høyest mulig temp på eksosen frem til turboen.  Etter turboen var det et poeng å ha størst mulig diameter på eksosrør og få kjølt eksosen hurtigst mulig for å ha optimal effekt.

 

Dersom dette stemmer så vil en vannkjølt manifold og turbo ikke være optimalt rent effektmessig.

 

 

 

Siden ingen andre svarer så prøver jeg meg. Turboen trenger strengt tatt ikke kjøling men kjøling/isolering er nødvendig for å unngå varme flater i motorrommet. Dette av to årsaker:

  • Unødvendig/uønsket temperaturøkning i motorrom
  • Brannfare. En diesellekkasje som treffer en varm turbo tar fyr MOMENTANT
Grunnen til at noen går over til tørr turbo kan jeg ikke tenke meg er noe annet enn å få ned kostnadene. En vannkjølt turbo har et mer komplisert eksoshus og er dermed vesentlig dyrere å produsere.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...