SF Startet 14.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2004 Jeg ser at den nye Volvo Penta D3 turbo diesel har tørr turbo og synes også ha sett at Merc. 1,7TD har det samme. Hva er fordelen evt ulempene med tørr turbo VS vannkjølt. Det må vell være en grunn til at en nå går tilbake til tørre turboer. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SveinHa Svart 15.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2004 Hva er fordelen evt ulempene med tørr turbo VS vannkjølt. Det må vell være en grunn til at en nå går tilbake til tørre turboer.Siden ingen andre svarer så prøver jeg meg. Turboen trenger strengt tatt ikke kjøling men kjøling/isolering er nødvendig for å unngå varme flater i motorrommet. Dette av to årsaker: Unødvendig/uønsket temperaturøkning i motorrom Brannfare. En diesellekkasje som treffer en varm turbo tar fyr MOMENTANT Grunnen til at noen går over til tørr turbo kan jeg ikke tenke meg er noe annet enn å få ned kostnadene. En vannkjølt turbo har et mer komplisert eksoshus og er dermed vesentlig dyrere å produsere. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
SF Svart 15.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2004 Ja det høres fornuftig ut, jeg snakket med en som drev med trimming av biler og de isolerte manifoild og turbo for å få høyest mulig temp på eksosen frem til turboen. Etter turboen var det et poeng å ha størst mulig diameter på eksosrør og få kjølt eksosen hurtigst mulig for å ha optimal effekt. Dersom dette stemmer så vil en vannkjølt manifold og turbo ikke være optimalt rent effektmessig. Siden ingen andre svarer så prøver jeg meg. Turboen trenger strengt tatt ikke kjøling men kjøling/isolering er nødvendig for å unngå varme flater i motorrommet. Dette av to årsaker: Unødvendig/uønsket temperaturøkning i motorrom Brannfare. En diesellekkasje som treffer en varm turbo tar fyr MOMENTANT Grunnen til at noen går over til tørr turbo kan jeg ikke tenke meg er noe annet enn å få ned kostnadene. En vannkjølt turbo har et mer komplisert eksoshus og er dermed vesentlig dyrere å produsere. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.