Jump to content

Suzuki 150 påhengsmotor


Scand_550

Recommended Posts

Jeg hadde en slik på den forrige båten min, kjempefin motor.! Den bråker og ryker en del på tomgang (går bare på halvparten av sylinderne såvidt jeg har skjønt), men roer seg etterhvert som man gir gass. Akselerasjonen er helt topp pga. det store sylindervolumet og støynivået også fordi den ikke går på veldig høyt turtall. Har nå en firetakter og den bråker mer ved full belastning enn 150 hesteren. (men det er rått parti på tomgang og sakte fart i favør 4 takteren) Motoren er kresen på tennplugger, så de må du ikke spare på, ikke bruk dem i mer enn maks to sesonger!

 

Jeg tror det mest negative er at folk skyr totaktere om dagen, fordi de vil ha firetakter. Det betyr vel samtidig at du kan få den billig?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik på den forrige båten min, kjempefin motor.! Den bråker og ryker en del på tomgang (går bare på halvparten av sylinderne såvidt jeg har skjønt), men roer seg etterhvert som man gir gass. Akselerasjonen er helt topp pga. det store sylindervolumet og støynivået også fordi den ikke går på veldig høyt turtall. Har nå en firetakter og den bråker mer ved full belastning enn 150 hesteren. (men det er rått parti på tomgang og sakte fart i favør 4 takteren) Motoren er kresen på tennplugger, så de må du ikke spare på, ikke bruk dem i mer enn maks to sesonger!

 

Jeg tror det mest negative er at folk skyr totaktere om dagen, fordi de vil ha firetakter. Det betyr vel samtidig at du kan få den billig?

Hei LEJ

 

Jeg har faktisk fått tru på denne motoren ikke minst for at forrige eier virker som en kar som tar vare på utstyret pluss at motoren så meget fin ut(Bilder)

I tillegg har motoren Innsprøytning noe som må være et stort pluss med tanke på drivstoff forbruk.

Den skal heller ikke ha gått mer enn 25 timer.

For min del har jeg ikke vært i tvil med tanke på 4 eller 2-takt.

En V6 på 2.7 liter 2-takt må jo ha en Herrrlig motorlyd.. :smiley:

I tilleg selges den billig ja.... kan det bli noe bedre :blush:

 

Takker for opplysninger om tennplugger det skal jeg huske på.

Tror det blir handel nå..

Skal ringe han i morgen :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det mest negative er at folk skyr totaktere om dagen, fordi de vil ha firetakter. Det betyr vel samtidig at du kan få den billig?

Dette her er jeg ikke enig i. :nono:

 

Denne påstanden må bare gjelde i ditt miljø. Det er faktisk motsatt, det er blåst litt liv igjen i 2-taktermijøet etter at det er kommet innsprøyningsmotorer som går rimeligere og støyer mindre en 4-taktere.

 

Trur denne motoren som er nevnt over er en bra motor.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hva for et sylindervolum har den 150 HK Suzuki motoren ?

Noen som veit boring og slag ?

 

Suzuki

Alt jeg vet er at den er på 2.7 liter.

det er vel ganske mye i forhold til antall hestekrefter eller hva??

 

Det er ihvertfall avgjort nå.  jeg kjøper motoren.

har pratet med eieren flere ganger i dag..

Kanskje jeg får den til helga, avhengig av transporten.

 

Så her er det noen som gleder seg   :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette her er jeg ikke enig i. :nono:

 

Denne påstanden må bare gjelde i ditt miljø. Det er faktisk motsatt, det er blåst litt liv igjen i 2-taktermijøet etter at det er kommet innsprøyningsmotorer som går rimeligere og støyer mindre en 4-taktere.

 

Trur denne motoren som er nevnt over er en bra motor.

Tja, dette er en moderne totakter med innsprøytning og det hele, men forhandleren som tok den inn slet lenge med å selge den. De som kjøpte båten min byttet ut 150Hk med en 90Hk firetakter. Du har rett i at den støyer mindre, men bare med høy belastning (og det igjen har noe med at de tyner flere hester ut av en mindre blokk og derigjennom går på høyere turtall), på kosefart kan du nesten ikke høre firetakteren, mens totakteren ryker og rakler. Når det gjelder bensinforbruk, hva bygger du det på? Igjen har jeg bare Suzuki å sammenligne med, men det er ingen tvil om at firern bruker mindre bensin enn totakteren

 

Jeg tror nok det vil være rom for totaktere også, men se på f.eks Suzuki som helt har faset ut de store totakterne sine.

Link to post
Share on other sites

Ja da er vi på'n igjen.

 

Dersom vi skal sammenligne nye 4-taktere med gammle 2-taktere så stemmer det du sier her, men tiden har gått litt fremover.......

 

De nye 2-takterne, jeg sier det igjen, har tatt igjen 4-takterne både når det gjelder bensinforbruk og støy. På tomgang så har 4-takterne et lite forsprang, men jeg bruker ikke min motor så mye på tomgang, det er jo rent bortkastet bensin og tid på timeteller.

 

De nye 2-takterne......  :smiley:

 

At Suzuki har faset ut sine 2-taktere er det mange årsaker til, men bare vent til de oppdager at de er kjørt av lasset. Denne kampen krever litt innvesteringer og ny teknologi.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok ikke at vi blir enige her nei  :wink:  

 

Nabo'n på havna har en sånn motor som du har, jeg har bare vært i nærheten av den til/fra havn, men der er Suzukien min helt klart mer stillegående.  :cryin:

 

Lars-Erik

Enig....

:seeya:

 

Vi har vel litt rett begge to. :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

En 2-takter er en relativt enkel motor, som, dersom den har fått et visst minimum av årlig service (konserveringsolje i forgasser og ny gearolje) pluss nye plugger år om annet, gjerne hakker og går like trofast etter 10-15 års vanlig fritidsbruk. Det skal bli spennende å se hvorvidt en 4-takter, som jo er en litt mer avansert konstruksjon, klarer alderdommen like bra, og med like lave service-/vedlikeholdskostnader. Årlige service-/vedlikeholdskostnader for 4-taktere er det sikkert noen her på forumet som kan si noe om allerede(?).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...