Jump to content

Falcon 26 volvo D3 190 HK er motor stor nok?


jone

Recommended Posts

Brukeren Fantino hadde vel en sånn båt - om enn med en annen motor (muligens KAD43?) .

Mener også å ha sett de avertert med Kad32 og AQAD41...?

 

Har selv lyst på en sånn båt...:)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Falcon er en fin båt som har vært på markedet i mange år.

 

Umiddelbart tenker jeg at D3 kanskje er litt snaut i forhold til at Falcon har vært levert med større motorer tidligere. Men D3 har godt dreimoment og er veldig lett - så med mindre du skal være raskest på fjorden tror jeg dette blir en fin kombinasjon. Den lette vekten på D3 tror jeg du får stor nytte av i det ganske smale Falcon skroget.

 

I tester har Falcon fått litt krititkk for mye motorstøy inne og litt skranglete innredning om jeg husker ett fra Båtmagasinets siste test. D3 har nok lavere støynivå enn andre eldre motorer. Men en prøvetur anbefales alltid før man kjøper båt

Link to post

Har ikke byttet nick ennå.. Som nevnt over hadde jeg en Falcon med KAD43 noen år. Den var vel 218 hk på propellen, men viktigere: KAD43 veier vel ca. 575 kg inkludert drev. Ser D3-190 m/DPS drev har tørrvekt på 330 kg. Dette er en formidabel forskjell på en såpass liten og slank båt. Har en mistanke om at effekt/vekt på D3 passer Falcon mye bedre enn alternativet jeg hadde. Min anbefaling: Prøv den! Juster ned fra plan med fulle flaps og se hvor lavt du kommer i hastighet før du "faller ut av plan". Dette er etter mitt syn den viktigste egenskapen med en planende båt i labert vær. Falconen jeg hadde satte hekken ned ved rundt 18-19 knop. Den jeg har nå (på bildet) holder seg i et slags plan helt ned til ca. 10 knop. Mitt eneste forbehold måtte være at D3 vel ikke har vært helt feilfri. Ville sjekket grundig mhp. om alle utbedringer er gjort og kjørt den skikkelig for å teste for varmgang (Som D6-eier så blir en jo lett hysterisk, ref. annen tråd her på BP :smiley: )

 

Har forresten lagt inn en omtale i erfaringsdatabasen. (PS: Sjekk link til forhandler der jeg kjøpte. Smertefritt og den gang ca. 110 000 lavere pris enn nypris i Norge. Svenske zloty er faktisk lavere nå enn da jeg handlet i 2003, så jeg ser ikke bort fra at en kan gjøre "deal" i Sverige nå. Importen gikk helt smertefritt. Forhandler ordnet transport, tollklarering og hele sulamitten.)

 

Gudd løkk!

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

:flag: Henger meg på denne.Har bestilt en D3-160 DPS til min Scand 26.Spent på hvordan den vil oppføre seg.

Denne er jo oså mye lettere enn den gamle 40 motoren,og Scand 26 er vel også en liten og "slank" båt

Estimert toppfart er 29 knop i henhold til VP kalkulator.

Regner med stor forskjell i forbruket også.Får håpe jeg ikke opplever problemer med denne som omtalt

i tråden om D4 og D6.Uansett så er motor bestilt :drink:

Link to post

Hei.! Bror min har en falcon med KAD 32. I Utgangspunktet synes denne å være noe snau men etter å ha testet båten synes jeg faktisk det er en fin kombinasjon. D3-190 som har enda litt effekt tror jeg må være helt perfekt pakke. Lykke til med kjøpet. Flott båt med meget bra skrog.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post

Dette meiner eg at det blir i det snaueste laget. Eg har jobba som VP-mekaniker, og prøvekjørte en Rinker 26 med D3-190 en gang. Den var meget treig å få i plan, og med motorromsluka heilt åpen, så var den heilt umulig å få i plan likavel trimflapsa var justert heilt ned.

Så med denne motoren på din båt, så vil det bli ein stor belastning på motoren og du vil mest sansynlig få ein motor som ikkje varer så lenge.

Etter min meining, så vil eg seie at D3-190 bør brukast i båt på max 24 fot. Og D3-160 på ein båt på maks 21-22 fot.

Link to post

vet ikke om det er noe viktig info for deg men prøver allikevel

 

 

Jeg har i min scand dynamic hatt en 41 motor , den veier rundt 500kg båten gikk 39 knop

 

ser at nyere scand modeller kommer med d3 190hk fart 39 knop vekt 330 ? kg

 

 

 

nå har jeg cmd 350 hk diesel og har 39 -40 knop ved ca 3000 RPM vekt 520 kg tror jeg det var.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...