Jump to content

Hva ligger i ordet garanti?


Schierna

Recommended Posts

Opplevde at min båt (ny i 2008) hadde en oljelekkarsje i styrepumpa. Tok dette opp med Sleipner som innrømmet fabrikkasjonsfeil og ville erstatte denne.( Scand var konk så jeg måtte gå på underleverandør) De ba meg ta ut pumpa og oversende denne. Jeg er ingen mekaniker så derfor ba jeg lokale båtserviceverksted ringe Sleipner å bestille styrepumpe samt bytte denne.

Sleipner sender pumpen og denne blir byttet. Regning på arbeid inkl. mva. ca. kr.1.700,- blir fakturert meg ( Sleipner dekker kun pumpa og lokale båtreperatør skal selvfølgelig ha betalt for jobben)

Så til spørsmålet: Er det urimelig å kreve Sleipner for utført arbeid også?

 

Mvh

Schierna

Link to post
Share on other sites

Så lenge det ikke er Sleipner som har montert pumpa, synes jeg det virker urimelig å forlange at de betaler for demonteringen. De har tross alt bare levert deler til Scand, som har bygget båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei. De bør i aller høyeste grad dekke arbeidet også....

Det er jeg ikke uten videre enig. Jeg vil heller ikke tro de lovmessig er forpliktet til det. Som index sier - de har jo kun solgt delen. Selvsagt kunne de ha utvist veldig god (ekstra-)service, og scoret goodwill-poeng på det, men du kan nok ikke kreve at så gjøres.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk forbrukerkjøpsloven om de nekter. Dette er en dirtektereklamasjon mot produsent og ...

Motor, siden du er så skråsikker...hvor i forbrukerkjøpsloven er det åpenbart at Sleipnes skal dekke kostandene utover selve styrepumpa? Du bruker uttrykket 'direktereklamasjon mot produsent'. Tror jeg forstår hva du mener med det, men her er det jo snakk om reklamasjon mot det loven kaller '... tidligere salgsledd', Scand er (var) jo første ledd, og de er konk. Mulig du har rett, men jeg syns det høres rart ut. Sleipner har jo ingen kontroll på hvor og hvordan pumpa blir montert i neste ledd.

 

(Litt søkt, men sett at den f.eks var monter teit av Scand og plassert under motoren, slik at sistnevnte måtte ut med ditto kostnader. Neppe Sleipners ansvar, skulle jeg mene...)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...