LykkelitenIV Startet 24.Juni.2009 Del på Facebook Startet 24.Juni.2009 Hei ! Jeg har en VP KAMD 300 2002 modell 600 timer, som går greit og alt er vel. Men når jeg fyller på kjølevæske (når det kommer under min. på måleren), ser det ut til at den tømmer det ut igjen i motorrom på første kjøring - slik at jeg er tilbake nede på litt under min. på mengde kjølevæske. Jeg ha ca 90 grader når jeg marsjer og alt er fint, men jeg er jo bekymret for at det er en feil her et sted siden dette skjer og plutselig vil motorten koke pga for lite kjølevæske. Noen som har noen tips til hva dette kan være ? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Motor "hiver" ut kjølevæske selv om det ikke er fullt. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Pga ekspansjon av kjølevesken vil alle motorer kaste ut overflødig vann. Kan det være at din motors naturlige nivå er litt under merket på ekspansjonstanken? Dersom du ikke fyller etter, fortsetter nivået å minke da? 90 grader høres egentlig litt varmt ut, riktig nok er min erfaring fra 41B som ligger rett under 85 grader. Har motoren alltid gått så varmt? Kan det være at du ser begynelsen på et kjøleproblem? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Har du varmtvannstank? Kanskje du har luft i systemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LykkelitenIV Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Hei ! Nei, det synker ikke mer nå. Ja, jeg har VV-tank. Hvordan kan jeg lufte det da ? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Nike Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 ser det ut til at den tømmer det ut igjen i motorrom på første kjøring - slik at jeg er tilbake nede på litt under min. på mengde kjølevæske. Nå vet ikke jeg hvor lenge "kjøring" du snakker om men synes dette høres ut som toppakningen/toppen dvs overtrykk i kjølevann. Er det trykk i kjølesystemet når du har stoppet maskinen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Kantun Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 kjenn om det lukter eksos av kjølevannet, hvis vannet tyter ut med en gang du starter motoren er det topp/topp-pakning, lekasje fra en cyl kan gå rett i kjølekanalene i toppen, hadde dette problemet på en bil en gang, vanvittig morro med all røyken som samla seg bak under gasspådrag. som tidligere nevnt skal det komme ut kjøleveske etter du har etterfylt pga den ekspanderende effekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Drit i det å kjør så lenge det ikke minker mere. dette er helt vandelig. må dere ikke bekymre dere om alt mulig da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Har det samme. Ligger stabilt rett under minimum. Årsaken tror eg er forliten kapasitet på ekspansjonstanken. Har både defroster og vb med gasnke lange slanger. Dermed Større volum kjølevæske... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Samme greiene med KAD44. Nivået skal være godt under minimum. Hvis du lar det være, ser du at det ikke blir borte, men holder seg såvidt over bunnen i ekspansjonstanken. mvh bavaria32sport tidligere KAD44 eier Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Sammer greia på min BB motor som vv tank er koblet til.. hvis jeg fyller opp til normalt nivå så øker den temp til ca 95 gr og kaster det ut for så og bli like blid igjen når den er ferdig med spyinga Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
LykkelitenIV Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Takk for svar. Da lar jeg det være slik, så lenge temperaturen ikke endrer seg. Snart ferie - 4 uker i båt Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Bare sjekk at tanken ikke tømmer seg. Hvis den gjør det, da er noe gæli. Hvis det ikke synker når dnivået er nederst i tanken, så kjør ivei og god tur! mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nike Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Nivået skal være godt under minimum. Hvis du lar det være, ser du at det ikke blir borte, men holder seg såvidt over bunnen i ekspansjonstanken. Burde jo visst at det var noe spesiellt med VP... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Alternativet er jo å sette inn en større ekspansjonstank, ikke så dumt når det er varmtvannstank montert. Men så lenge den ikke kaster ut for mye vann så går det sikkert greit med den som er også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
motorbåd Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Start med det billigste. Byt påfyldningsdæksel på ekspansionsbeholderen. Her er 2 fejlmuligheder: Gummipakring og fjederbelastning. Michael Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Hei. Har to Mercruiser 4.2L diesel der en motor har tilkobling til defroster/varmt vann. Har riktignok plugget tilkoblingene på motor foreløpig og satt på en ekspansjons tank. Med ny eksp tank fulgte det med en ny pakning til tanklokket, pakningen har mindre diameter og skal byttes ved bruk av eksp tank. Instruksjon er at på den motor med uttak på kjølevann skal det ikke være ekspansjons tank. Var levert med kun ekspansjonstank på motoren uten ekstern tilkobling. Trodde dette var feil, men ved ettertanke virker dette som en logisk løsning. Mulig dette kan være tilfelle her også, kutte ut ekspansjonstanken og bytte til normal pakning på lokket. Kjølevæsken skal fylles på kald motor som går på tomgang. Fylle på til noen (1-2) cm før varmeveksler er full så det blir rom for ekspansjon i varmeveksler. Burde være kvitt "problemet" da. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Audun V Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Legger merke til kommentaren til Nike:) Tror vel kansje ikke det er bare VP som får økt kjølevæskevolum pga. VVtank:) Dette gjelder vel alle motorer. Det som er ok. er at det er folk her inne som faktisk vet hva de snakker om og ikke tar "worst case Scenario" med det samme. "ref Nike" har hatt mye hjelp fra dette forumet:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Du kan jo gjøre ett forsøk med å sakke sakte ned på turtallet når du har gått på full rulle. Dvs Viss du kjører på full rulle og går rett på tomgang er det mye varme opplagret i motor da kan sirkulasjon av kjølevann bli for liten og da hiver den ut litt vann. Ja den koker litt. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Hei, Forklaringen er jo så enkel, Med VV tank, så er det mer vann som ekspanderer og derfor kvitter motoren seg med dette vannet når det varmes opp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.