Jump to content

VP KAMD 300 "hiver" ut kjølevæske selv om det ikke er fullt


LykkelitenIV

Recommended Posts

Hei !

Jeg har en VP KAMD 300 2002 modell 600 timer, som går greit og alt er vel.

Men når jeg fyller på kjølevæske (når det kommer under min. på måleren), ser det ut til at den tømmer det ut igjen i motorrom på første kjøring - slik at jeg er tilbake nede på litt under min. på mengde kjølevæske.

 

Jeg ha ca 90 grader når jeg marsjer og alt er fint, men jeg er jo bekymret for at det er en feil her et sted siden dette skjer og plutselig vil motorten koke pga for lite kjølevæske.

 

Noen som har noen tips til hva dette kan være ?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Motor "hiver" ut kjølevæske selv om det ikke er fullt. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Pga ekspansjon av kjølevesken vil alle motorer kaste ut overflødig vann. Kan det være at din motors naturlige nivå er litt under merket på ekspansjonstanken? Dersom du ikke fyller etter, fortsetter nivået å minke da?

 

90 grader høres egentlig litt varmt ut, riktig nok er min erfaring fra 41B som ligger rett under 85 grader. Har motoren alltid gått så varmt? Kan det være at du ser begynelsen på et kjøleproblem?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

ser det ut til at den tømmer det ut igjen i motorrom på første kjøring - slik at jeg er tilbake nede på litt under min. på mengde kjølevæske.

Nå vet ikke jeg hvor lenge "kjøring" du snakker om men synes dette høres ut som toppakningen/toppen dvs overtrykk i kjølevann. Er det trykk i kjølesystemet når du har stoppet maskinen?

Link to post
Share on other sites

kjenn om det lukter eksos av kjølevannet, hvis vannet tyter ut med en gang du starter motoren er det topp/topp-pakning, lekasje fra en cyl kan gå rett i kjølekanalene i toppen, hadde dette problemet på en bil en gang, vanvittig morro med all røyken som samla seg bak under gasspådrag.

 

som tidligere nevnt skal det komme ut kjøleveske etter du har etterfylt pga den ekspanderende effekt.

Link to post
Share on other sites

Samme greiene med KAD44. Nivået skal være godt under minimum. Hvis du lar det være, ser du at det ikke blir borte, men holder seg såvidt over bunnen i ekspansjonstanken.

 

mvh

bavaria32sport

tidligere KAD44 eier

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Bare sjekk at tanken ikke tømmer seg. Hvis den gjør det, da er noe gæli. Hvis det ikke synker når dnivået er nederst i tanken, så kjør ivei og god tur!

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Alternativet er jo å sette inn en større ekspansjonstank, ikke så dumt når det er varmtvannstank montert. Men så lenge den ikke kaster ut for mye vann så går det sikkert greit med den som er også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Har to Mercruiser 4.2L diesel der en motor har tilkobling til defroster/varmt vann. Har riktignok plugget tilkoblingene på motor foreløpig og satt på en ekspansjons tank.

Med ny eksp tank fulgte det med en ny pakning til tanklokket, pakningen har mindre diameter og skal byttes ved bruk av eksp tank.

Instruksjon er at på den motor med uttak på kjølevann skal det ikke være ekspansjons tank. Var levert med kun ekspansjonstank på motoren uten ekstern tilkobling. Trodde dette var feil, men ved ettertanke virker dette som en logisk løsning.

Mulig dette kan være tilfelle her også, kutte ut ekspansjonstanken og bytte til normal pakning på lokket.

Kjølevæsken skal fylles på kald motor som går på tomgang. Fylle på til noen (1-2) cm før varmeveksler er full så det blir rom for ekspansjon i varmeveksler.

Burde være kvitt "problemet" da.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Legger merke til kommentaren til Nike:)

Tror vel kansje ikke det er bare VP som får økt kjølevæskevolum pga. VVtank:)

Dette gjelder vel alle motorer.

Det som er ok. er at det er folk her inne som faktisk vet hva de snakker om og ikke tar "worst case Scenario" med det samme. "ref Nike"

har hatt mye hjelp fra dette forumet:)

Link to post
Share on other sites

Du kan jo gjøre ett forsøk med å sakke sakte ned på turtallet når du har gått på full rulle.

Dvs Viss du kjører på full rulle og går rett på tomgang er det mye varme opplagret i motor da kan sirkulasjon av kjølevann bli for liten og da hiver den ut litt vann. Ja den koker litt.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...