Jump to content

Fjerne Powertrim på Volvo 290 drev


Ra Balder

Recommended Posts

2 stk VP 290DP drev med powertrim. Powertrimmen består av av mye leamikk, med mange og dyre komponenter som vanligvis må byttes over tid. Pumpe og sylindre koster ca 11000-12000 pr drev

Med 2 motorer og nok motorkraft til å komme greit i plan ved alle forhold, godt balansert båt og godt trimplansystem, er nytten av PT høyst diskutabel for min del. Justering av drevene i forskjellige værforhold utover bruk av trimplan har jeg aldri funnet behovet for, ei heller pga lastfordeling. Drevene står da også alltid i nøytralposisjon, d.v.s. uttiltet fra -4 til ca 0. Alt annet reduserer bare farten.

Den faktiske nytten for meg er dermed først og fremst tilting; ved propellsjekk/bytte i sjø og ved slipping med hekken inn først. Dette kan jo ordnes på annet vis.

 

Så hvorfor ikke rett og slett bare fjerne hele dr....? Sylindrene tar vel opp hovedskyvkraften fra drevet, så disse må jo erstattes med noe annet. Ideelt sett kunne en ønske seg noe med ørlitt dempning, for kanskje å eliminere litt dur fra drevene?

Ønsker ikke å gjøre forandringer som gjør det vanskelig å remontere systemet. Neste eier synes vel sikkert at powertrim er flotte greier, slik jeg også gjorde.... :blush:

 

Er det noen som har gode tips?

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Kvifor ikkje bare beholde det så lenge det fungerer? Det er vel da greit å ha om det plutselig er noko som tilsier at du må bruke powertrimmen. Tenk om du får noko tau i propellen, og ikkje har muligheter for å tilte opp drevene slik at du lett kan få det av uten å pådra deg hypotermi.

Link to post
Share on other sites

Joda, det har jeg jo også gjort, så langt. Men nå lekker sylindrene på det ene drevet, og pumpeventilene på det andre. Jeg må bestemme meg om jeg vil bruke 10-12.000 for å holde alt dette i orden, eller ikke.

Drevet får du alltids tiltet opp uten PT, om du må. Sett i gear slik at bakk-haken løsner, så kan du dra opp drevet manuellt med et tau.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Som sagt: Jeg ønsker ikke å endre noe som gjør at det blir vanskelig å remontere PT. Jeg beholder komponentene, og om en evt kjøper ønsker å få det montert igjen, så gjør jeg selvsagt det.

 

Det jeg egentlig lurer på er hva jeg kan erstatte sylindrene med for å holde drevet fast i posisjon +/- 0?

Hva med noen litt solide syrefaste strekkfisker opplagret i gummiforinger?

 

Til alle dere andre som også har "stor nok" motor, og både PT og trimflaps: Hva bruker dere i praksis egentlig PT til, utenom tilting av drev/påhenger, når det trengs? Jeg kan godt forstå at de litt mindre dødlige som holder +40 knop, og kanskje også de som sliter med å komme i plan kan ha nytte av å kunne justere propellvinkel, men hva med oss cruiser rundt 25?

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Har samme problemet. Fikk lekkasje i en sylinder. Funker imidlertid OK likevel. Dette pga at sylinderen fylles med vann og holder igjen når jeg kjører reversen. Drevet står i maks nedposisjon, og det er OK. Har ikke behov for tilten. Tau i propellen? Sjelden, og bruke 12000 kroner for å tilte opp drevet hvis tau i propellen... Ser ikke en slik investering som "regningsvarende". Nei, tanken om å låse drevet permanent har streiftet meg, men hvordan vet jeg ikke. Må konne boltes fast på et vis. På 280-drevet er det vel låst så vidt jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...